Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistikateenuse ostmine annab probleemid ettevõttest välja
Kui sisseostmise eeldused on täidetud, st on otsustatud sisseostmise strateegia, määratlenud eesmärgid, mida soovime outsourcing?uga saavutada ja kui oleme ka leidnud, et sobivad teenused on turul olemas, siis vaatleme millist kasu me saaksime või millistest probleemidest õnnestuks vabaneda teenuseid sisse ostes.
Ebaühtlased mahud. Tavaline probleeem on mahtude kõikumine. Töökoormus jaotub ebaühtlselt kellaaegade, nädalapäevade ja hooaegade lõikes. See toob kaasa firma ressursside ebaefektiivse kasutamise ? täna võib ettevõttel olla autosid või laopindu puudu, homme on neid jälle üle. Kui logistikafirma suudab oma teenuseid pakkuda klientidele, kelle nn tipptunnid on eri aegadel, siis suudab ta ka efektiivsemalt oma ressursse kasutada, samas on ka summaarne mahtude kõikumine väiksem.
Logistika oskusteabe kontsentratsiooni puudumine. Kõik ettevõtted on spetsialiseerunud oma alale ja tihti on logistika pelgalt kõrvaltegevusharu. Tihti on logistikaettevõtte kliendil probleem, et organisatsioonisisene logistikajuht on oma probleemidega üksi ? võimlauseta kolleegidega nõu pidada, et leida ettevõtte jaoks parim lahendus. Kuid logistikafirmas on olemas kogu ala spetsialistide spekter ja tekib kollektiivse aju efekt.
Logistiline kõrvaltegevus võtab ressursi firma põhitegevuse arendamiselt. Suunates firma ressursid (raha, inimesed) kõrvaltegevuste arendamiseks, võib põhitegevuse arendamine tahaplaanile jääda. Samas ei saa me aga ka jätta kõrvaltegevust arendamata, sest siis on omakorda takistatud põhiäri areng. Logistikafirmale on logistikateenuste arendamine põhitegevus ning seda arendatakse maksimaalsete ressurssidega.
Investeeringute ebaefektiivne kasutamine. Firma omanikud on huvitatud firma väärtuse kasvust ehk aktsia kohta saadud tulust. Investeerides kõrvaltegevusse väheneb üldjuhul omakapitali tootlikkus, mis sisuliselt tähendab omanike raha raiskamist.
Otsustusvabaduse piiratus. Tänapäeva kiiresti muutuvas ärimaailmas on valmidus muutusteks ehk teenuse pakkuja paindlikkus, üks tähtsamaid edu saavutamise kriteeriume. Omamata autoparki või laokompleksi on lihtne muuta kogu logistikastrateegiat. Kui selgub, et ettevõtte ladu on ammendunud või on strateegiliselt mõistlik likvideerida Baltikumis ladu hoopiski ja hakata Soomest või Kesk - Euroopast tavalise autotranspordi asemel lennutranspordiga kaupu vedama, siis on võimalik muudatused kiiresti ellu rakendada.
Selleks, et hinnata logistiliste teenuste kulusid, tuleb läbi viia firma logistiliste kulude analüüs ja välja tuua kõik logistilised kulud, sealhulgas nn varjatud kulud.
Autor: Tõnis Hintsov