Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kallis, kuid kasutu konsultatsioon
Financial Times Deutschland (FTD) tutvustas hiljuti Saksamaal ettevõttejuhtide seas läbiviidud uuringut, mille kohaselt suurte konsultatsioonifirmade imago ning tegelik töötulemus tihti kokku ei langenud.
Saksa ettevõtted investeerisid eelmisel aastal firmade juhtkonna kõrgema taseme saavutamiseks kokku ligi 100 miljardit krooni. Nad tahtsid, et kõrgeltmakstud konsultandid selgitaks, mis osas on juhid kõige kompetentsemad ning millised on nende kasvuvõimalused, kuidas oma firmade sisevõrku arendada, interneti võimalusi kasutada või siis ettevõtteid õppivateks organisatsioonideks muuta ? ja kõige selle juures veel tuli rahuldada ka kriitiliste kundede ja aktsionäride soove.
Lõpptulemus: enamasti osutus vaev asjatuks ning juhid pettusid. Uuringu andmeil polnud 56 protsenti konsultatsiooniprojektidest väärt kriitpaberit, millele aruanne trükiti, ehk siis üle 50 miljardi krooni väärtuses tellimustöid lendas pärast valmimist prügikasti või jäi sahtlisse seisma.
Küsitletud firmadelt päriti muu hulgas, millist konsultatsiooni nad vajasid, samuti vastasid juhid detailselt konsultandi kvalifikatsiooni kohta ning kas nõustaja vastas nende nõudmistele või mitte.
Klientide ootuse ning konsultantide tegeliku töötulemuse vahelisele lõhele viitab juba ebaõnnestunud projektide arv. Konsultandi valikul mängivad FTD sõnul eriti tähtsat rolli neli kriteeriumi: probleemidele elluviidavate lahenduste väljatöötamine, kundele arusaadavalt rääkimine, talle oskusteabe vahendamine ning töövõimelise meeskonna moodustamine. Tihtipeale nõustajad aga neid nõudmisi ei täida.
Seevastu toovad konsultandid endaga kaasa kompetentsuse meetodites, rahvusvahelise tausta või oma firma muljetavaldava suuruse. Kuid klientide silmis pole need asjaolud siiski otsustavad.
Hoolimata konsultantide kvalifikatsiooni kritiseerimisest märkis palju küsitletud juhte, et vajavad tulevikuski abi väljaspoolt ning on valmis nõustajaid kaasama.
Enim konsultatsioone vajavateks valdkondadeks on Saksa ettevõttejuhtide hinnangul e-äri. Samuti oodatakse nõu virtuaalse ettevõtte loomisel, kus kontsernist saab võrgustatud moodustis, et kasutada paremini ära ettevõtte enda siseteadmisi.
Loomulikult on alati teretulunud ideed, kuidas klintidega paremini hakkama saada, ettevõtte juhtimise ja majandustegevuse kvaliteeti parandada ning firma väärtust tõsta.
Oma imagole vastava töötulemuse saavutasid küsitletud ettevõttejuhtide hinnangul Saksamaal suurematest konsultatsioonifirmadest McKinsey ning Boston Consulting. Seevastu strateegianõustaja Bain & Company tegi au oma puuduvale mainele.