Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaubavedu reisilennukiga luubi all

    Pärast terrorirünnakut USAle, on enamus lennufirmasid karmistanud oma turvanõudeid, mis ei jäta puudutamata ka logistikafirmasid. Ka Schenkeri logistikakontsernis valmistutakse lisanõuetega kaasnevateks muutusteks. Näiteks võivad lennufirmad hakata logistikafirmalt nõudma deklaratsioone saadetiste sisu ja ohutuse kohta. Selliste meetmetega võivad lennukompaniid delegeerida osa vastutusest kauba saatjale, sest kauba saatja on saadetava sisuga kursis. Sellisel juhul peab logistikafirma nõudma omakorda kauba deklareerimist kauba saatjalt. Kokkuvõttes võib kasvada kogu lennukauba logistikaga seotud dokumentatsiooni maht.
    Turvanõuete kontekstis väärib erilist tähelepanu importlennukaup Ameerika Ühendriikidest. USAs koordineerib lennukitega saadetava kauba turvalisust Federal Aviation Administration (FAA). Igale logistikafirmale on seal kehtestatud nõue täita kliendi tellimuse vastuvõtmisel FAA reeglite kohane checklist, ehk vastav ankeet. USAst reisilennukiga kaupa saates peab saatja olema logistikafirma poolt tunnistatud usaldusväärseks (known shipper ehk tuntud saatja). Nimetatud staatuse saamiseks peab logistikafirma esindaja käima saatja juures, täitma eelpool mainitud ankeedi, mis allkirjastatakse nii logistikafirma esindaja kui kauba saatja poolt. Saatja taustauuringu väiksemagi mittenõuetekohasuse korral saab kaupa saata vaid kaubalennukiga. Automaatse ?known shipper? staatuse omandab saatja vaid siis, kui ta on 1996. aastast saatnud saadetisi pidevalt sama logistikafirmaga.
    Kui kauba saatja on nn usaldusväärne, liiguvad kaubad reeglina tavapärase kiirusega. Probleemid võivad tekkida, kui saatja tunnistatakse unknown shipper?iks ehk tundmatuks saatjaks. Sellise saatja saadetisi saab USAst importida ainult kaubalennukitega, kuid siis on hind tihti tunduvalt kallim kui reisilennukite kokkuleppehinnad. Seetõttu peaksid USAst kaupu saavad ettevõtjad ja eraisikud teadma, et on oht transpordi hilinemiseks ning samuti võib muutuda transpordi hind. USAst kaupa tellides peaks esmalt välja selgitama kas saatja on usaldusväärsete nimekirjas või mitte, vastasel juhul võib transpordi hind osutuda oodatust tunduvalt kõrgemaks. Saatja tausta on võimalik kindlaks teha läbi logistikafirma infovõrgustiku ja kontaktide kaudu asukohariigi agentidega.
    Lisaks nõuab suur osa lennufirmasid pärast terroriakte, et kõik nende kaudu kulgevad saadetised valgustataks enne lennukitele laadimist läbi. Tallinna lennujaamas kaupa veel läbi ei valgustata, küll aga valgustatakse läbi kõik Eestist eksporditavad kaubad ?kodulennujaamades?. Finnair teeb seda Helsingis, SAS ja Lufthansa aga Stockholmis ja Kopenhaagenis. Turvanõuete karmistumisega on reeglina kaasnenud lennuveoste hinnatõus. Lennufirmad on kauba saatjatele kehtestanud ?sõjariskitasu? (war risk surcharge), millega üritatakse hüvitada saadetiste täiendava kontrolliga seotud lisatööd ning tõusnud kindlustustariife. Peaaegu kõik lennukompaniid on kehtestanud sõjariski lisatasu lennukauba kilole, mis kõigub vahemikus 0,10 ? 0,15 USD/kg või 0,15-0,17 EUR/kg. Saadetiste transpordile lisandub taoline lisamaks kogu maailmas.
    Turvanõuete muutumise heaks näiteks on Lufthansa kehtestatud reeglid, mille kohaselt võtab nende peamüügiagent (GSA ? General Sales Agent) nii era- kui juriidiliste isikute puhul kauba saatjaga telefoni teel ühendust ning veendub isiklikult, et saatja on usaldusväärne. Ühtlasi on agendil kohustus saatjat hoiatada lennufirma õigusest saadetis avada ning vajadusel läbi otsida. Viimane kehtib saadetistele, millised saabuvad USAsse reisilennukiga. Kõik lennukauba logistikaahela lülid rakendavad täiendavaid julgeolekumeetmeid vältimaks kõrvaliste isikute juurdepääsu saadetistele. Võimalike terroriaktide kõige suurem riskigrupp on eraisikud, seetõttu kohustuvad paljud lennufirmad kogu reisijate pagasi ning eraisikute saadetised läbi vaatama.
    Autor: Haiti Arendi
  • Hetkel kuum
Olev Remsu: Eesti piir ja Hiina müür. Teeks äkki ise ühe leppe?
Otsesuhted ja kokkulepped Hiinaga tundub midagi ilmvõimatut, kuid pragmaatiline diil oleks äkki meilegi lahendus, just julgeolekut silmas pidades, kirjutab kirjanik Olev Remsu.
Otsesuhted ja kokkulepped Hiinaga tundub midagi ilmvõimatut, kuid pragmaatiline diil oleks äkki meilegi lahendus, just julgeolekut silmas pidades, kirjutab kirjanik Olev Remsu.
Suur analüüs: üks vana strateegia aitab laisal investoril turgu edestada
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Investorid otsivad pidevalt head strateegiat, et anda oma portfellile hoogu. Üks lihtsamini mõistetav on Dow’ koerte strateegia, mis sobib laisemale investorile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Nädala lood: lennujaamas valitseb aastaid üks firma, linnaasutuses paljastati bardakk
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Lõppeva nädala olulisemate lugude hulka sattusid nii Tallinna linnasutuse kohta tehtud audit, lennujaamas ligi kümme aastat miljonite eest koristustöid endale haaranud üks firma ja Äripäeva investoriküsitlus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eesti 200 saab Tallinnas kaks abilinnapea kohta
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Tallinna linna uues võimukoalitsioonis saab erakond Eesti 200 kaks abilinnapea kohta.
Julgeolekuohuks nimetatud inimõiguste teabekeskus lõpetas tegevuse
Aastaid kaitsepolitsei aastaraamatutes Kremli-meelsena ära märgitud venekeelne Inimõiguste Teabekeskus on kustutatud ja kogu keskuse tegevus lõppenud.
Aastaid kaitsepolitsei aastaraamatutes Kremli-meelsena ära märgitud venekeelne Inimõiguste Teabekeskus on kustutatud ja kogu keskuse tegevus lõppenud.