• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,2%6 192,35
  • DOW 300,98%44 524,78
  • Nasdaq −0,97%20 171,98
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,41
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,2%6 192,35
  • DOW 300,98%44 524,78
  • Nasdaq −0,97%20 171,98
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,41
  • 27.11.01, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kaubavedu reisilennukiga luubi all

Pärast terrorirünnakut USAle, on enamus lennufirmasid karmistanud oma turvanõudeid, mis ei jäta puudutamata ka logistikafirmasid. Ka Schenkeri logistikakontsernis valmistutakse lisanõuetega kaasnevateks muutusteks. Näiteks võivad lennufirmad hakata logistikafirmalt nõudma deklaratsioone saadetiste sisu ja ohutuse kohta. Selliste meetmetega võivad lennukompaniid delegeerida osa vastutusest kauba saatjale, sest kauba saatja on saadetava sisuga kursis. Sellisel juhul peab logistikafirma nõudma omakorda kauba deklareerimist kauba saatjalt. Kokkuvõttes võib kasvada kogu lennukauba logistikaga seotud dokumentatsiooni maht.
Turvanõuete kontekstis väärib erilist tähelepanu importlennukaup Ameerika Ühendriikidest. USAs koordineerib lennukitega saadetava kauba turvalisust Federal Aviation Administration (FAA). Igale logistikafirmale on seal kehtestatud nõue täita kliendi tellimuse vastuvõtmisel FAA reeglite kohane checklist, ehk vastav ankeet. USAst reisilennukiga kaupa saates peab saatja olema logistikafirma poolt tunnistatud usaldusväärseks (known shipper ehk tuntud saatja). Nimetatud staatuse saamiseks peab logistikafirma esindaja käima saatja juures, täitma eelpool mainitud ankeedi, mis allkirjastatakse nii logistikafirma esindaja kui kauba saatja poolt. Saatja taustauuringu väiksemagi mittenõuetekohasuse korral saab kaupa saata vaid kaubalennukiga. Automaatse ?known shipper? staatuse omandab saatja vaid siis, kui ta on 1996. aastast saatnud saadetisi pidevalt sama logistikafirmaga.
Kui kauba saatja on nn usaldusväärne, liiguvad kaubad reeglina tavapärase kiirusega. Probleemid võivad tekkida, kui saatja tunnistatakse unknown shipper?iks ehk tundmatuks saatjaks. Sellise saatja saadetisi saab USAst importida ainult kaubalennukitega, kuid siis on hind tihti tunduvalt kallim kui reisilennukite kokkuleppehinnad. Seetõttu peaksid USAst kaupu saavad ettevõtjad ja eraisikud teadma, et on oht transpordi hilinemiseks ning samuti võib muutuda transpordi hind. USAst kaupa tellides peaks esmalt välja selgitama kas saatja on usaldusväärsete nimekirjas või mitte, vastasel juhul võib transpordi hind osutuda oodatust tunduvalt kõrgemaks. Saatja tausta on võimalik kindlaks teha läbi logistikafirma infovõrgustiku ja kontaktide kaudu asukohariigi agentidega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lisaks nõuab suur osa lennufirmasid pärast terroriakte, et kõik nende kaudu kulgevad saadetised valgustataks enne lennukitele laadimist läbi. Tallinna lennujaamas kaupa veel läbi ei valgustata, küll aga valgustatakse läbi kõik Eestist eksporditavad kaubad ?kodulennujaamades?. Finnair teeb seda Helsingis, SAS ja Lufthansa aga Stockholmis ja Kopenhaagenis. Turvanõuete karmistumisega on reeglina kaasnenud lennuveoste hinnatõus. Lennufirmad on kauba saatjatele kehtestanud ?sõjariskitasu? (war risk surcharge), millega üritatakse hüvitada saadetiste täiendava kontrolliga seotud lisatööd ning tõusnud kindlustustariife. Peaaegu kõik lennukompaniid on kehtestanud sõjariski lisatasu lennukauba kilole, mis kõigub vahemikus 0,10 ? 0,15 USD/kg või 0,15-0,17 EUR/kg. Saadetiste transpordile lisandub taoline lisamaks kogu maailmas.
Turvanõuete muutumise heaks näiteks on Lufthansa kehtestatud reeglid, mille kohaselt võtab nende peamüügiagent (GSA ? General Sales Agent) nii era- kui juriidiliste isikute puhul kauba saatjaga telefoni teel ühendust ning veendub isiklikult, et saatja on usaldusväärne. Ühtlasi on agendil kohustus saatjat hoiatada lennufirma õigusest saadetis avada ning vajadusel läbi otsida. Viimane kehtib saadetistele, millised saabuvad USAsse reisilennukiga. Kõik lennukauba logistikaahela lülid rakendavad täiendavaid julgeolekumeetmeid vältimaks kõrvaliste isikute juurdepääsu saadetistele. Võimalike terroriaktide kõige suurem riskigrupp on eraisikud, seetõttu kohustuvad paljud lennufirmad kogu reisijate pagasi ning eraisikute saadetised läbi vaatama.
Autor: Haiti Arendi

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 14 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele