Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaubavedu reisilennukiga luubi all

    Pärast terrorirünnakut USAle, on enamus lennufirmasid karmistanud oma turvanõudeid, mis ei jäta puudutamata ka logistikafirmasid. Ka Schenkeri logistikakontsernis valmistutakse lisanõuetega kaasnevateks muutusteks. Näiteks võivad lennufirmad hakata logistikafirmalt nõudma deklaratsioone saadetiste sisu ja ohutuse kohta. Selliste meetmetega võivad lennukompaniid delegeerida osa vastutusest kauba saatjale, sest kauba saatja on saadetava sisuga kursis. Sellisel juhul peab logistikafirma nõudma omakorda kauba deklareerimist kauba saatjalt. Kokkuvõttes võib kasvada kogu lennukauba logistikaga seotud dokumentatsiooni maht.
    Turvanõuete kontekstis väärib erilist tähelepanu importlennukaup Ameerika Ühendriikidest. USAs koordineerib lennukitega saadetava kauba turvalisust Federal Aviation Administration (FAA). Igale logistikafirmale on seal kehtestatud nõue täita kliendi tellimuse vastuvõtmisel FAA reeglite kohane checklist, ehk vastav ankeet. USAst reisilennukiga kaupa saates peab saatja olema logistikafirma poolt tunnistatud usaldusväärseks (known shipper ehk tuntud saatja). Nimetatud staatuse saamiseks peab logistikafirma esindaja käima saatja juures, täitma eelpool mainitud ankeedi, mis allkirjastatakse nii logistikafirma esindaja kui kauba saatja poolt. Saatja taustauuringu väiksemagi mittenõuetekohasuse korral saab kaupa saata vaid kaubalennukiga. Automaatse ?known shipper? staatuse omandab saatja vaid siis, kui ta on 1996. aastast saatnud saadetisi pidevalt sama logistikafirmaga.
    Kui kauba saatja on nn usaldusväärne, liiguvad kaubad reeglina tavapärase kiirusega. Probleemid võivad tekkida, kui saatja tunnistatakse unknown shipper?iks ehk tundmatuks saatjaks. Sellise saatja saadetisi saab USAst importida ainult kaubalennukitega, kuid siis on hind tihti tunduvalt kallim kui reisilennukite kokkuleppehinnad. Seetõttu peaksid USAst kaupu saavad ettevõtjad ja eraisikud teadma, et on oht transpordi hilinemiseks ning samuti võib muutuda transpordi hind. USAst kaupa tellides peaks esmalt välja selgitama kas saatja on usaldusväärsete nimekirjas või mitte, vastasel juhul võib transpordi hind osutuda oodatust tunduvalt kõrgemaks. Saatja tausta on võimalik kindlaks teha läbi logistikafirma infovõrgustiku ja kontaktide kaudu asukohariigi agentidega.
    Lisaks nõuab suur osa lennufirmasid pärast terroriakte, et kõik nende kaudu kulgevad saadetised valgustataks enne lennukitele laadimist läbi. Tallinna lennujaamas kaupa veel läbi ei valgustata, küll aga valgustatakse läbi kõik Eestist eksporditavad kaubad ?kodulennujaamades?. Finnair teeb seda Helsingis, SAS ja Lufthansa aga Stockholmis ja Kopenhaagenis. Turvanõuete karmistumisega on reeglina kaasnenud lennuveoste hinnatõus. Lennufirmad on kauba saatjatele kehtestanud ?sõjariskitasu? (war risk surcharge), millega üritatakse hüvitada saadetiste täiendava kontrolliga seotud lisatööd ning tõusnud kindlustustariife. Peaaegu kõik lennukompaniid on kehtestanud sõjariski lisatasu lennukauba kilole, mis kõigub vahemikus 0,10 ? 0,15 USD/kg või 0,15-0,17 EUR/kg. Saadetiste transpordile lisandub taoline lisamaks kogu maailmas.
    Turvanõuete muutumise heaks näiteks on Lufthansa kehtestatud reeglid, mille kohaselt võtab nende peamüügiagent (GSA ? General Sales Agent) nii era- kui juriidiliste isikute puhul kauba saatjaga telefoni teel ühendust ning veendub isiklikult, et saatja on usaldusväärne. Ühtlasi on agendil kohustus saatjat hoiatada lennufirma õigusest saadetis avada ning vajadusel läbi otsida. Viimane kehtib saadetistele, millised saabuvad USAsse reisilennukiga. Kõik lennukauba logistikaahela lülid rakendavad täiendavaid julgeolekumeetmeid vältimaks kõrvaliste isikute juurdepääsu saadetistele. Võimalike terroriaktide kõige suurem riskigrupp on eraisikud, seetõttu kohustuvad paljud lennufirmad kogu reisijate pagasi ning eraisikute saadetised läbi vaatama.
    Autor: Haiti Arendi
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.