?Kui meie messe on külastanud Eesti Vabariigi president või Riigikogu esimees, on neid vastu võtnud ja selgitusi jaganud firmajuht, kaasates vajadusel erialaasjatundjaid,? ütles ASi Eesti Näitused arengudirektor Siimu Loogma.
Samas ei saa firmajuht kogu aeg kohal viibida, mistõttu suurim vastutus mistahes tasemel kontaktide eest ja firmast soliidse ning kompetentse mulje jätmine lasub stendistidel.
Messistendis võivad firmat esindada kas turundus-, avalikkussuhete-, reklaamispetsialistid või ka keegi teine. Loogma sõnul võib õige valik olla näiteks asutuse sekretär. Ta on reeglina läbinud vastava koolituse ja harjunud suhtlema igasuguste inimestega, osates anda vastuseid kõige eripalgelisematele küsimustele. Pealegi on sekretäril tihti oma töö iseloomu tõttu märksa rohkem infot firma üldise tegevuse kohta kui näiteks kitsa tootegrupi müügimehel.
Messiboksis peaksid külastajaid teenindama inimesed, kes teavad firma strateegiat ja perspektiive ning tunnevad tootepaletti, sealhulgas turule tulevaid uudistooteid. Loogma kogemus näitab, et müügimehed võivad olla liialt kinni stambis ja jääda vastuse võlgu strateegiliste küsimuste korral.
Messiboksis tuleb osata vastata ka külastajate küsimustele firma hinnapoliitika, klientide jm kohta. Stendistid peavad tundma ettevõtte tegutsemisvaldkonda, kuid oskama ka näha probleeme globaalsemalt kui üksnes oma firma piires.
Et kõigi nende ülesannetega toime tulla, vajavad firmade messistendides esindajad spetsiaalset koolitust, kasuks tulevad suhtlemis- ja keelteoskus, pingetalumisvõime, eruditsioon, loetleb Loogma.
?Stendist peab suutma ühe külastajaga tegelemise ajal siduda teise külastaja huvi talle kas või hetkelise tähelepanu osutamisega, et kindlustada pärast selle vestluse lõpetamist süvendatud kontakt ?ootele pandud? külastajaga,? ütleb Loogma. Stendist peab aimama ka seda, millisele külastajate kategooriale piisab ainult infolehest ja kellele jääb sellest väheks. Loogma sõnul kohtab meeldivat suhtlemist igal messil paljudes stendides.
Kehtib reegel, et mida sagedamini töötaja oma firmat messidel esindab, seda paremini ta seda teeb. Sellelaadse töö kogemus, saadav suhtlemiskool ja järjepidev tagasiside külastajatega on firmale kuldaväärt pagas.
Loogma arvamuse järgi võiks erialamessi külastamine olla kui mitte just kohustuslik, siis vähemalt soovituslik kõikidele valdkonna asjatundjatele firmas. Seda eriti siis, kui firma ise messil osaleb. ?Tekib ühtekuuluvust suurendav meie-tunne, stendistid tunnetavad oma töö tähtsust ka kaastöötajate silmis.?
Kahtlemata tuleb firma käekäigule kasuks, kui töötajad saavad uut oskusteavet, omandavad kogemusi ja laiendavad silmaringi.
Autor: Eha Laanepere