• OMX Baltic0,05%308,63
  • OMX Riga−0,03%870,55
  • OMX Tallinn−0,02%2 049,44
  • OMX Vilnius−0,19%1 208,15
  • S&P 500−1,61%5 844,61
  • DOW 30−1,91%41 860,44
  • Nasdaq −1,41%18 872,64
  • FTSE 1000,06%8 786,46
  • Nikkei 225−0,81%36 996,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%90,52
  • OMX Baltic0,05%308,63
  • OMX Riga−0,03%870,55
  • OMX Tallinn−0,02%2 049,44
  • OMX Vilnius−0,19%1 208,15
  • S&P 500−1,61%5 844,61
  • DOW 30−1,91%41 860,44
  • Nasdaq −1,41%18 872,64
  • FTSE 1000,06%8 786,46
  • Nikkei 225−0,81%36 996,28
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%90,52
  • 30.05.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Maamaksu kujunemist saab igaüks kontrollida

Palju probleeme on tekitanud küsimus, kas maksuameti poolt maksumaksjale saadetud maamaksuteatel toodud maksustamishind on ikka õige ning kuidas seda kontrollida. Riigikohus on oma 1999. ja 2001. a otsustes leidnud, et kuna kohalik omavalitsus peab määrama maa maksustamishinna, siis selle toimingu tulemus peab olema maksumaksjale teatavaks tehtud. Kui maksumaksjale ei ole enne maksuteadet saadetud maatüki maksustamishinna kohta kohaliku omavalitsuse eelhaldusakti, ei ole võimalik maksuteatel toodud maksusummat kontrollida.
Sisuliselt tagab see seisukoht ühe olulise printsiibi rakendamise ? maksumaksja peab saama kontrollida maksuteatel toodud andmeid ? maatüki maksustamishinda ning selle põhjal arvutatava maamaksu suurust.
Eelnevatel aastatel võis mitmele kohalikule omavalitsusele ette heita seda, et maksumaksjaid ei olnud maksustamishinnast teavitatud, samuti ka maa korralise hindamise lõplikke tulemusi ei avalikustatud sellisel määral, et need oleksid igaühele kättesaadavad. Nimetatu tingis mitmel juhul väljastatud maksuteate tühistamise.
2002. aastaks on maamaksu kujunemist mõjutavaid akte ja ka maksuteadet muudetud selliselt, et maksumaksjal oleks võimalik veenduda maamaksuteatel toodud andmete ja tasumisele kuuluva maksusumma õigsuses.
Seadusandlusest tehtud muudatuste kohaselt ei ole kohalikul omavalitsusel maksustamishinna leidmisel enam õigust korralise hindamise tulemusena leitud maa väärtust parandustegurite kaudu mõjutada. Seega kohalik omavalitsus mitte ei kehtesta maamaksustamishinda, vaid ainult arvutab selle etteantud parameetrite alusel.
Toimunud muudatusi ei tohiks alahinnata. Tegemist ei ole mitte grammatiliste sõnasilumistega, vaid sisuliselt on muutunud maa hindamine ja maksustamishinna leidmine ning maamaksuteatel olevad andmed.
Valitsuse 19.06.2001 määrusega nr 203 kehtestatud ?Maa korralise hindamise korra? kohaselt pannakse hindamise tulemused välja avalikult vähemalt 20 päevaks ja kohalik omavalitsus teatab 10 päeva väljapanekust ette. Huvitatud isikutel õigus hindamise tulemusi vaidlustada 10 päeva jooksul väljapanemise lõppemisest.
Korralise hindamise tulemused kinnitas keskkonnaminister oma 30.11.2001. a määrusega nr 50. Keskkonnaministri määruses on ka kirjas, kus saab asjast huvitatud isik hinnatsoonide kaartidega ja muude lisadega tutvuda (kohalikus omavalitsuses, maavalitsuses ja maa-ametis; elektroonilised andmekogud jne). Nimetatud määrusele on viidatud ka kõikidel 2002. a maamaksuteadetel.
Kõrvalpõikena olgu öeldud, et üha enam on ka juhtumeid, kus maksumaksjad taotlevad maksuteate tühistamist, kuid tegelikult ei ole rahul 2001. a läbiviidud maa korralise hindamise tulemustega. Selgub, et inimesed ei tähtsustanud enda jaoks hindamise tulemuste väljapanekut (20 kalendripäeva) ja võimalust hindamise tulemusi vaidlustada (veel 10 päeva peale väljapaneku lõppemist).
Hindamistulemused on käesolevaks ajaks kinnitatud ja nende halduskorras vaidlustamine toimub maa hindamise seaduse §7 ja ?Maa korralise hindamise korra? 6. peatükis kirjeldatud korras. Nimetatud kord näeb ette hindamistulemuste vaidlustamise Maa-ametis (ja ka halduskohtus on see võimalik), mitte aga maksuhalduri juures.
Maatüki maksustamishinna arvutamise aluseks on ülalnimetatud keskkonnaministri määrusega kinnitatud maa korralise hindamise tulemused.
Maksustamishinna arvutamisel leiab omavalitsus hinnatsoonide kaardilt hinnatsooni, kuhu maatükk kuulub, ja maa väärtuste loetelust hinnatsoonile vastava ja maatükil esineva maakasutuse sihtotstarbe liigi või kõlviku väärtuse, arvestades maatüki suurusest tulenevaid erisusi, ja arvutab etteantud valemi põhjal maatüki maksustamishinna.
Arvutused, mida kohalik omavalitsus teeb, on kirjeldatud maa maksustamishinna arvutamise korras (valitsuse 22.05.2001. a määrus nr 179), millele on viidatud kõikidel 2002. a maamaksuteadetel.
Seega on maksumaksjal võimalik maksuteatel olevat maksustamishinda kontrollida, isegi juhul kui kohalik omavalitsus ei ole maksustamishinna väljaarvutamiseks võtnud vastu eraldi õigusakti.
Tehtud seadusemuudatuste alusel teeb kohalik omavalitsus maa maksustamishinna arvutamiseks korrutustehte selliste arvudega, mis on avalikult kättesaadavad maksumaksjale endale. Etteantud valem on toodud avalikult kättesaadavas õigusaktis. Korrutustehte tegemiseks vajalikele aktidele on maksuteatel viidatud ja hindamistulemusi kui sisulisi otsustusi on maksumaksjal seaduses sätestatud korras võimalik vaidlustada. Eraldi akti koostamist maa maksustamishinna arvutamiseks ja tähtkirjaga personaalselt igale maksumaksjale koju saatmist ei näe enam ette ükski õigusakt.
Lootuses pääseda maamaksu maksmisest vaidlustavad maksumaksjaid maamaksuteateid vaieldava juriidilise nüansi tõttu väites, et maksuteade ei ole õige, kuna kohalik omavalitsus ei ole maksumaksjale saatnud akti maksustamishinna arvutamise kohta.
Kuna maamaksuna tasutud summad lähevad reeglina maksumaksja enda linna või valla heaks, siis lõppkokkuvõttes on kannatajaks ikkagi maksu mittetasunud maksumaksja ise ja mitte ainult. Kannatajaks on ka kõik konkreetse valla või linna elanikud, kelle omavalitsuse eelarve maamaksu laekumata jäämise tõttu kõhnemaks jääb.
Eelhaldusakti nõudev inimene võiks järele mõelda, kui suurt osa tema kohaliku eelarve vahenditest hakataks sel juhul kulutama kõigile maksumaksjatele tähitud kirjaga aktide saatmisele, mis pealegi sisaldavad vaid kohaliku omavalitsuse poolt sooritatud korrutustehet, mida on maksumaksjal niigi võimalik igal ajal kontrollida.
Autor: Heli Kabin

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele