• OMX Baltic−0,22%307,38
  • OMX Riga−0,48%871,29
  • OMX Tallinn0,28%2 052,28
  • OMX Vilnius−0,33%1 207,15
  • S&P 500−0,67%5 802,82
  • DOW 30−0,61%41 603,07
  • Nasdaq −1%18 737,21
  • FTSE 100−0,24%8 717,97
  • Nikkei 2250,47%37 160,47
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • OMX Baltic−0,22%307,38
  • OMX Riga−0,48%871,29
  • OMX Tallinn0,28%2 052,28
  • OMX Vilnius−0,33%1 207,15
  • S&P 500−0,67%5 802,82
  • DOW 30−0,61%41 603,07
  • Nasdaq −1%18 737,21
  • FTSE 100−0,24%8 717,97
  • Nikkei 2250,47%37 160,47
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,2
  • 10.07.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopa stabiilsuspakt paistab olevat kaoses

Euroopa stabiilsuse ja kasvu pakt (Maastrichti lepe), mis toetab eurot, fikseerides piirangud euroriikide eelarvepuudujäägi suurusele, on hädas. Euroopa Liidu juhtival riigil Saksamaal ei õnnestunud puudujäägi osas oma kohustusi ELi partnerite ees täita. Veelgi enam, Saksamaa kasutas oma poliitilist tugevust hoiatuse blokeerimiseks, mille tegemiseks Euroopa Komisjon stabiilsuspakti tingimuste kohaselt volitatud oli.
Nüüd tekitab tüli Prantsusmaa. Teine ELi tõrges riik on mitteametlikult teada andnud, et ei kavatse samuti täita oma lubadust puudujääki vähendada.
See kõik toimub aasta pärast seda, kui tilluke Iirimaa sai ametliku hoiatuse oma fiskaalpoliitika kohta, olgugi et Iirimaal oli võimas eelarve ülejääk.
Seega paistab stabiilsuspakt olevat kaoses. Muidugi räägitakse Euroopas nüüd palju nii selle kõrvaleheitmisest kui ka parandamisest. Pakt on halvasti koostatud ja selle täitmine halvasti kavandatud.
Meelevaldne pole mitte üksnes pakti 3-line eelarvepuudujäägi ja SKT suhte piirang, vaid see ignoreerib ka asjaolu, et kui majandus aeglustub, siis puudujääk kasvab automaatselt. Seda tähele pannes ajasid pakti loojad kahte eksitavat ?lahendust? tarvitusele võttes asja hullemaks. Nad kehtestasid julgestuspeatüki, mis lubab riigil tõsise tagasilanguse korral ignoreerida puudujäägi ülemmäära, kuid defineerisid tõsise tagasilanguse sellisel moel, et selline ignoreerimine on praktikas ebausutav.
Nad määrasid normaalseks puudujäägiks nullpuudujäägi. Järelikult peab iga riik igal aastal esitama eelarve, mis planeerib kaks aastat ette, kuidas eelarve sel ajal tasakaalus on.
Saksamaa kohustus 2002. aastaks võeti vastu 2001. aasta alguses mõõduka majanduskasvu tingimustes. Ettenägematu aeglustumine ei võimaldanud Saksamaal eesmärki saavutada. Rahandusminister Hans Eichel otsustas olukorda mitte halvendada, võttes tarvitusele kahaneva eelarvepoliitika.
Euroopa Komisjon püüdis pakti kaitsjana hoiatust teha. Kuid otsuse pidid vastu võtma tegelikud poliitikud ehk rahandusministrite nõukogu. Rahandusministrite nõukogus ei soovinud keegi Saksamaad häirida. Nad mõistsid kõik, et võivad ise ühel päeval sama probleemiga vastastikku seista. Saksamaale hoiatust ei tehtud.
Poliitilised intriigid on garanteeritud
Prantsusmaa puhul on asi teistsugune. Valimiste ajal annavad poliitikud alati lubadusi, sh maksude vähendamiseks.
Hävitavate maksumääradega riigis ei ole see üksnes tark strateegia, vaid ka hea majanduspoliitika. Kuid Prantsusmaa on ka riik, kus kõik naudivad mõningaid riigi finantseeritavaid privileege. Seega ei saa Prantsusmaa eelarve puudujääki vähendada ja pakti puudujäägieesmärki täita. Komisjon avaldab survet, kuid Prantsusmaa on ELi reeglite vaidlustamisel osav. Poliitilised intriigid on garanteeritud.
Majandusteadlased ja küünikud ei ole üllatunud. Pakti eesmärk ? tugevdada fiskaaldistsipliini ühte valuutat kasutavates riikides ? on auväärne. Kuid kaotades kontrolli oma riiklike mone-taarpoliitikate üle, on euro liikmesmaadele jäänud ainult üks makroökonoomiline vahend, s.o fiskaalpoliitika. Seetõttu on väljakutseks pikaajalise distsipliini ja lühiajalise paindlikkuse kombineerimine. Samuti, nagu pole lihtne pidada lubadust minna dieedile enne suurt pidu, pole ka seda väljakutset lihtne vastu võtta. Stabiilsuspakt on liiga toores ja tehnokraatlik. Brüsseli bürokraatide poolt kehtestatud 3 puudujääk ei saa tegelikke poliitikuid siduda. Lahendus tuleb leida mujalt.
Õnneks ei pea me kaugelt otsima. Ka monetaarpoliitika seisab samasuguse väljakutse ees. See peab pakkuma pikaajalist hindade stabiilsust, olles samas lühiajaliselt piisavalt paindlik. Viimase kümne aasta jooksul on monetaarpoliitika olnud tõeliselt edukas. Igal pool on retsept enam-vähem sama. Monetaarpoliitika delegeeritakse kompetentsele inimrühmale (keskpangale), tehes nad poliitilisest survest formaalselt sõltumatuks ja andes neile selgesõnalised volitused. Teades, et iga tänase mahajäämusega tuleb tegeleda homme, tegutsevad nad oma parima äranägemise kohaselt. Varasemad monetaarpoliitika reeglid on tähelepanuväärselt täiustunud.
Fiskaalpoliitika puhul peaks töötama sama lähenemine. Mõned kardavad muidugi demokraatliku aruandekohustuse vähenemist, kuid tuleb aru saada, et fiskaalpoliitika täidab kahte erinevat ülesannet.
Esimene neist on struktuurne ja ümberjaotav ning seotud eelarve suuruse ja selle detailse struktuuriga nii kulude kui ka tulude poolel. Otsuseid ei saa siin delegeerida, vaid need peavad jääma valitud valitsuste teha ning saama kinnitatud ja üle vaadatud parlamendi poolt.
Teine ülesanne on makroökonoomiline ja puudutab eel-arvetasakaalu saavutamist, et ohjata tsüklilisi ebastabiilsusi. See ei erine monetaarpoliitika ülesandest ja selle võib delegeerida sõltumatule asutusele.
Seega on selge, mida Euroopa peab tegema. Kõik riigid peaksid uuesti saavutama täieliku kontrolli oma fiskaalpoliitika üle, kuid delegeerima selle makroökonoomilise osa ehk otsused puudu- ja ülejääkide osas fiskaalpoliitika komisjonile. Viimasele on antud pikaajalised volitused stabiliseerimiseks või mõne riigi puhul riigivõla vähendamiseks. Tulemuse garanteerimiseks peavad sellise komisjoni põhikirja ja volitustega nõustuma kõik euro liikmesriigid. Poleks enam Brüsseli vahelesekkumist, meelevaldseid reegleid ega poliitilisi hinnanguid, vaid üksnes puhas kaine mõistus.

Seotud lood

Hetkel kuum

JMV Motorsi kontor. Ohtralt Tšehhi numbrimärkidega autosid Eestisse toonud JMV Motors vaidleb tuliselt maksuametiga, kes arestis ettevõtte kontolt hiiglasliku summa.
Uudised
  • 23.05.25, 06:00
Maksuameti haardes kõmulise automüüja Tšehhi äri vajus varjusurma
Pankrotihalduri Oliver Ennoki sõnul oli Madis Müüril (pildil) kohustus ilmuda neljapäeval toimunud kohtuistungile, kuid ta ei teinud seda.
Börsiuudised
  • 23.05.25, 15:00
Madis Müür peidab end kohtukulli eest
Pankrotihaldur pole kolm kuud Madis Müüri kätte saanud
Cresco Väärtpaberite võlausaldajate koosolekul käis läinud aastal ka muidu avalikkuses madalat profiili hoidev Olev Schults.
Uudised
  • 22.05.25, 17:03
Rikaste raha kaotanud ärimees varises isiklikku pankrotti
Võlad ulatuvad miljoniteni
Viis aastat tagasi sai Janek Pohla presidendilt teenetemärgi, kuid nüüd vingerdab pankrotihaldurite nõuete eest.
Uudised
  • 22.05.25, 13:33
Endine suurärimees rappis enne pankrotti ettevõtet õhemaks
Haldur: juht hävitas ka Prantsusmaa ühingu
Toftani tööstus Osulas. Kui konkurentsiamet tehingu heaks kiidab, saab selle omanikuks Combiwood Grupp
Uudised
  • 22.05.25, 20:23
Combiwood ostis Toftani saeveskid
Panamiri juhid ja omanikud on Aleksandr Viiner (vasakul) ja Kirill Gorlatš.
Majandustulemused
  • 23.05.25, 13:12
Keila kakaoäri kasvatas Venemaa abil meeletult käivet ja pistis taskusse suure kasumi
“Teeme tööd ja näeme vaeva”
Suurettevõtja Margus Linnamäe kontserni MM Grupp ainuomand plaanitakse viia Liechtensteini registreeritud fondi.
Saated
  • 22.05.25, 14:54
Luubi all: Eesti üks esirikkur valmistab vürstiriigis oma pärandit ette
Eesti Energia kontor
  • ST
Sisuturundus
  • 22.05.25, 16:11
Eesti Energia pakub stabiilset tootlust võlakirjadega
5% aastaintress ja kord kvartalis intressimakse: võlakirju saab märkida kuni 30. maini

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele