Rahandusminister Harri Õunapuu ütles, et Euroopa Liiduga liitumise tulemusel läheb Eesti riigieelarve pingeliseks. ?Mina ütleks, et oleme kandidaatriigina paremas olukorras kui Euroopa Liidu liikmesriigina,? ütles Õunapuu.
Liitumise hetkest hakkab Eesti iga kuu tasuma Euroopa Liidu liikmemaksu, mis on 1,2 miljardit krooni aastas. Suurima osa sellest moodustab piiril korjatav tollimaks, sest Eestist saab Euroopa Liidu välispiir.
Omaette teema on, et liikmemaksu tuleb tasuda ettemaksuna, kuid liikmemaksust põhilise osa moodustava tollimaksu kujunemist Eesti hästi veel ennustada ei oska.
?Eesti peab hakkama pärast Euroopa Liiduga liitumist koguma tollimaksu põllumajandussaadustelt, kuid meil puudub selles valdkonnas kogemus,? ütles rahandusministeeriumi välisfinantseeringute osakonna juhataja Ivar Sikk.
Välisminister Kristiina Ojuland ütles: ?Eesti majandus on niivõrd väike, et laekuvaid makse mõjutavad suuremad väliskaubandustehingud tuntavalt.? Ojulandi ütlust mööda on raske ette ennustada, milliseid tehinguid ja kellega plaanivad teha ettevõtted, kellest otseselt sõltub tolli- ja käibemaksu laekumine.
Ojulandi kinnitusel tahab Eesti selle aasta lõpus toimuvatel läbirääkimistel Euroopa Liidu liikmemaksu vähendada. ?Põhjuseks on soov vältida koormuse kasvu Eesti riigieelarvele,? ütles Ojuland.
Rahandusministeerium arvestab, et 1,2 mld asemel tuleb maksta liikmemaksu 1 mld krooni.
Rahandusministeeriumi hinnangul investeerib Eesti 2004. aasta eelarvest 1,5 kuni 3 miljardit krooni seoses Euroopa Liidu abiprogrammidega, sellest osa tuleb aasta pärast Euroopa Liidult tagasi.
Vastukaaluks liikmemaksu eest on avalikul sektoril võimalus saada Euroopa Liidu fondidest abi igal aastal ligikaudu 3,6 miljardit krooni, kuid see laekub aastase hilinemisega. Et saada raha Euroopa Liidult 2005. aastal, tuleb see leida 2004. aastal Eestist.
3,6 miljardit pole tingimusteta abi, selle raha saamiseks peab Eesti kulutama ise 2 miljardit krooni igal aastal.
Teede- ja side- ning majandusminister Liina Tõnisson ütles, et pärast Eesti ühinemist Euroopa Liiduga jätkub teedeehitusele riigieelarvest ainult Eesti-poolse osaluse maksmiseks põhimaanteede uuendamisel ja korrashoiul.
Euroopa Liit toetab Eestis nelja tee uuendamist: Tallinna?Tartu?Valga, Tallinna?Pärnu?Ikla, Tallinna?Narva ja Kohtla-Järve?Tartu?Valga. Enamik nende teede korrashoiuks kuluvast rahast tuleb Euroopa Liidu abifondidest.
Eesti-poolne kaasfinantseering on Tõnissoni ütlust mööda sama suur kui praegu kogu teedevõrgu korrashoiuks kuluv raha.
?Mina pean just survet teedeehituse kulude kasvule 2004. aasta riigieelarves kõige tõsisemaks,? ütles Ivar Sikk rahandusministeeriumist. Tema hinnangul peab Eesti leidma teedeehitusele täiendavalt 800 miljonit krooni aastas. Liikmemaksule ja investeeringutele lisanduvad administreerimise kulud.
?Inimeste töötasuks ja kohtade loomiseks kuluvat summat ei oska teile keegi öelda, mina ka mitte,? ütles rahandusministeeriumi riigieelarve osakonna juhataja asetäitja Tiiu-Tatjana Reinbusch.
Praegu tegeleb fondidest, nagu Phare, Ispa, Sapard, raha küsimisega Eestis 200 inimest, veel sada peaks sellel alal tööd leidma.
Neile tuleb veel lisaks arvestada sadu ametnikke, kelle igapäevatööst osa juba moodustab või hakkab lähitulevikus moodustama Euroopa Liidu poliitikaga tegelemine Eestis ja liidu tööst osavõtt. Eesti euroametnikud saavad Brüsselis oma maja.