• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 02.10.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Sildimaks võib kaduda

Praegu kehtiva määruse kohaselt maksustab Tallinn vaateakendel edastatavat infot ja kauplusesilte reklaamimaksuga, lähtudes sellest, et reklaam on igasugune teave, mis suunatud avalikkusele eesmärgiga tutvustada ettevõtet. Sellise käsitluse vastu protestis aasta alguses kaupmeeste liit, viidates, et info ja teave pole reklaam. Pealegi peab kaubanduse üldeeskirja kohaselt kaupluse fassaadil olema silt või valgusreklaam kaupluse nimega.
Tallinna ettevõtlusameti kaubanduspoliitika teenistuse direktor Eero Kosk ütles linna uue ühtse reklaamipoliitika- ja maksustamise väljatöötamisega tegelenud komisjoni tööd tutvustades, et edaspidi kaob selline asi nagu reklaamiluba: ?Süsteem jaguneb kaheks ? eraldi seisavad reklaampindade rendiga ning reklaamimaksuga seotud pool.?
Kosk peab üheks suuremaks positiivseks aspektiks asja juures, et lahus käsitletakse välireklaami kandjat ning välireklaami. Kui kauplusehoonel või varikatusel on sõrestikul logo või tähed, siis sel juhul on sõrestik välireklaamikandja ning logo ja tähed on välireklaam. ?Linnale kuuluva hoone korral tuleb sõrestiku kasutamise eest maksta renti, tähtede eest uue korra kohaselt maksta ei tule,? märkis Kosk. Näiteks on sel juhul Prisma tähed Kristiine Keskuse peal reklaamimaksuvabad, sõrestiku kasutus on jaemüüja ja hoone omaniku omavaheline asi.
Kose sõnul reguleeritakse reklaamimaksuga välireklaamindust ehk seda, mis jääb väljapoole hoonet. ?Kui tegemist on reklaamiga, mis käib samas ehitises asuva ettevõtte kohta, on maksuvaba ettevõtte logo, nimi, lahtiolekuajad, hinnakirjad jne,? lausus ta.
Eero Kose sõnul on linna jaoks kõige raskemaks reklaami maksustamisel efektiivse järelevalve töölesaamine. ?Ega seda seni tehtud pole,? möönis ta. Kommenteerides võimalust, et uue korra jõustudes hakkab linn hoopis vähem reklaamidest maksutulu saama, ütles Kosk, et maksu laekumine on küll tähtis, kuid samas on tähtis ka linna välispilt. ?Päevselge on see, et väga suured summad liiguvad linnakassast mööda,? ütles Kosk, lisades, et Tallinnal on palju õppida riigi maksuametilt.
Samas ei pidanud Kosk tõenäoliseks tulude vähenemist. Järelevalve tõhustamise ja efektiivsema administreerimise tulemusel ei tohiks tema sõnul linn tulude osas kaotada midagi, vaid hakkab saama nende arvel, kes seni pole maksnud.
Linnakantselei finantsteenistuse tulude osakonna juhataja Endel Karm ütles, et reklaamimaks laekub tänavu hästi ? plaanitud 21 miljonit krooni saab paari miljoniga ületatud. Poole sellest moodustab hinnanguliselt kauplusesiltide raha. Karmi sõnul peaks tuleval aastal reklaamimaksu kogunema kuni 25 miljonit krooni, arvestusega, et poode tuleb juurde ja tänavareklaami maht kasvab. ?Ma tean aga, et linna ettevõtlusamet tahab tuleval aastal ise hakata linnaosavalitsuste asemel maksukogujaks,? jätkas Karm. Sealjuures lubavat ettevõtlusamet koguda märksa suurema summa, 30 miljonit krooni. Karm sõnas, et ta väga ei usu sellesse ettevõtmisse ja lõpuks otsustab kõik ikka volikogu.
Lisaks muutustele reklaamimaksu osas kavatseb Tallinn tulevast aastast kaotada teise kohaliku maksu: mootorsõidukimaksu. Täna arutab linnavalitsuse otsuse eelnõu ja on selle juba ette heaks kiitnud. Aastas 36 miljonit krooni sissetoovast tulust loobumisega loodab linn meelitada tagasi maksumaksjaid, kes paarisajakroonisest automaksust pääsemiseks end linnalähedasse valda sisse kirjutasid.
Küsitletud kaupmehed suhtusid reklaamikomisjoni ettepanekutesse positiivselt.
Prisma jaeketi juhi Liis Jauho sõnul pole ta sellist maksusüsteemi nagu praegu väljaspool Tallinna kohanud. Ta lausus, et Soomes maksab Prisma ainult elektri eest, mis kulub reklaami valgustuseks. Ka kinnisvarahaldajale kauplusereklaami eest ei maksta, sest kaubanduskeskustel on niikuinii ette nähtud reklaami asukoht. ?Põhimõtteliselt räägime ikka Prisma puhul sadadest tuhandetest aastas,? kostis ta küsimusele reklaamimaksu kohta Tallinnas.
Suurtüki Naha- ja Kingaäri juhataja Viido Einer ütles, et Tallinna reklaamimaks on olnud üsna arusaamatu, mujal Eesti linnades pole poekett sarnase maksuga kokku puutunud. ?Ka siis tuleb maksta, kui reklaam on meile endale kuuluval hoonel ? sellest on raske aru saada,? tõdes ta.
?Põhimõtteliselt olen maksude puhul otseste ja arusaadavate maksude pooldaja, aga selline maksupoliitika pole ettevõtjale arusaadav,? ütles Rautakesko ASi juht Peeter Raudsepp. Ta lisas, et maksuvõtmine peab olema üheselt arusaadav ? näiteks on kaupmeeste liidus arutlusel olnud juhtumeid, kus maksustatakse silt, mis asub kaupluse sees, aga on läbi akna väljas nähtav.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele