• OMX Baltic0,58%308,82
  • OMX Riga−0,07%869,76
  • OMX Tallinn0,68%2 049,63
  • OMX Vilnius−0,04%1 213,1
  • S&P 500−0,02%5 957,11
  • DOW 300,23%42 752,25
  • Nasdaq −0,12%19 189
  • FTSE 1000,17%8 699,31
  • Nikkei 225−0,68%37 498,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,68
  • OMX Baltic0,58%308,82
  • OMX Riga−0,07%869,76
  • OMX Tallinn0,68%2 049,63
  • OMX Vilnius−0,04%1 213,1
  • S&P 500−0,02%5 957,11
  • DOW 300,23%42 752,25
  • Nasdaq −0,12%19 189
  • FTSE 1000,17%8 699,31
  • Nikkei 225−0,68%37 498,63
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,68
  • 07.10.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Suurfirma leiab kliendi välismessilt

Toom Tekstiil on osalenud regulaarselt välismessidel alates 1998. aastast. Tulenevalt ettevõtte spetsiifikast on Toom Tekstiil osalenud Frankfurdi kodutekstiilimessil Heimtextil ja mitmetel tehniliste tekstiilide messidel USAs ja Saksamaal. Ühendriikides olid külastatud messid samuti Heimtextili korraldatud.
ASi Toom Tekstiil müügidirektori Innar Susi sõnul käib nende firma kohal nii vaatleja kui ka osalejana. ?Kui on täiesti uus mess, saadame kohale vaatleja, kes uurib messi potentsiaalikust. Tooraine messidel oleme aga külastaja rollis.?
Esimesel aastal läks Toom Tekstiil messile ilma põhjaliku eeltööta ja tulemused ei olnud eriti head. Järgmisel korral vigu ei korratud ning kontakte tekkis üle ootuste palju.
Ühel messil osalemine läheb Toom Tekstiilile maksma ligi kakssada tuhat krooni. Näiteks osalemine Heimtextilil, kus kasutati 25 ruutmeetrit näitusepinda, kulus näitusepinna rendile koos sisustuse, kujunduse ja eksponaatide transpordiga 175 000 krooni. Kulud ühe inimese kohta kohalviibimisega kolm ööd koos lennupileti, majutuse ning päevarahaga olid umbes 15 000 krooni.
Toom Tekstiil hakkas messidel käima vajadusest leida uusi kliente välismaalt. Kuna ettevõtte tootmisvõimsused on mitmeid kordi suuremad, kui Eesti ostjad suudavad tarbida, siis on ainuke väljavaade välismaised turud, millele saab siseneda messide abil. Samuti tekkis ettevõttel vajadus olla kursis, mis maailmas antud valdkonnas toimub.
?Meie firma on valdava osa olemasolevatest klientidest saanud välismessidelt,? lausus Susi. ?Messidelt saab infot antud valdkonnas toimuva kohta, näiteks seda, millised on trendid, millised firmad konkureerivad antud valdkonnas, millised on teiste tootjate hinnad ja palju muud kasulikku.?
Samuti leiab firma messidelt lihtsamini võimalikke tarnijaid toorainele, kuna on vahetult näha, mida keegi pakub.
Pärast seda, kui Toom Tekstiil hakkas välismessidel osalema, on igal järgneval aastal käive ja kasum kahekordistunud.
Susi arvates on kindlasti võimalik messil ka varju jääda. ?Tähtis on eelnevalt välja selgitada võimalikud kliendid ja neile kutsed saata,? ütles Susi.
?Väljapaneku osas oleme arvestanud vastava ala spetsialistide nõuandeid ja tellinud neilt väljapaneku kujunduse ning reklaammaterjalid.?
Susi ei arva, et väljapaneku atraktiivsusel oleks messil erilist osakaalu. ?Peamine on ikkagi tooted ja nende hind,? ütles Susi. ?Juhuslikele möödaminejatele, kes boksi sisse põikavad, ei tasu lootma jääda.?
Toom Tekstiil teeb enne iga messi tugeva eeltöö, uurides välja potentsiaalsed ostjad. Valitud firmadele saadetakse enne messi kutsed ja tutvustav infomaterjal, mis tagab pea alati suure boksi külastatavuse konkreetselt kutse saanud isikute poolt.
Tavaline mess kestab kolm kuni neli päeva ja esitleb 3500 ettevõtet. Ühe firma boksi keskmine suurus on 30 ruutmeetrit. Susi sõnul pole füüsiliselt võimalik messipäevade jooksul kõiki läbi käia. Tahes-tahtmata tuleb teha valikud.
USA messidel suhtutakse Susi sõnul võõra maa tootjatesse sõbraliku huviga. Käiakse uurimas ja tihti tekib ka uudistajatega kasulikke kontakte.
Toom Tekstiilil on plaan käia kindlasti ka edaspidi välismaistel messidel, sest siiani on osavõtmine toonud ainult kasu.
Õige messi valimisel soovitab Susi kõige suurema infoallikana internetti, sest tänapäeval on iga suurem mess endale internetis väljundi leidnud. ?Tavaliselt on messide koduleheküljel olemas kogu vajalik info ? kui palju inimesi on messi eelmistel aastatel külastanud, palju on olnud osalevaid firmasid, samuti messikülastajate analüüs, hinnad ja muu sellega seonduv,? ütles Susi. Viimasel ajal on hakatud internetti riputama isegi kohalejõudmise skeeme, koos odavate lennuhindade ja hotellikohtadega.
Eesti messidele pole Susi sõnul mõtet klienti otsima minna, sest suured tegijad tavaliselt väljapanekutega ei esine.
?Ei saagi aru, kellele need Eesti messid mõeldud on, sest aastast aastasse midagi ei muutu,? ütles Susi. ?Ehitusmaterjalide müüjatel on neist mõttekas osa võtta, sest nemad keskenduvad otse lõpptarbijale.?
Toom Tekstiil käis eelmisel aastal Eesti pakendimessil, aga kuna seal polnud suurtegijaid, polnud üritusest kasu. ?Kohale olid tulnud ainult väikefirmad,? lisas Susi.
Toom Tekstiil ekspordib 95 protsenti toodangust. Peamiselt Saksamaale, Austriasse, Põhjamaadesse, Venemaale ja Iirimaale. Tänavu minnakse USA turule.
Autor: Lauri Levo

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele