Erakonnaseadus, mis käsitleb mitmeid piiranguid, ei ole seni määratlenud karistust eksimuste eest. Samuti ei selgunud senisest seadusest, kes rikkumiste eest vastutab.
Erakonnaseaduse muudatusega on võimalus määrata erakonnale rahatrahv kuni 50 000 krooni. Seadusele lisatud seletuskirjas on lubatud, et juriidilise isiku vastutusele võtmine ei välista süüteo toime pannud füüsilise isiku vastutusele võtmist.
Seni on seaduses reguleerimata, kuidas kontrollida erakonna poolt avalikkusele esitatud andmete õigsust.
Kontrolli tõhustamiseks on eelnõusse kirjutatud auditeerimise nõue erakondadele, kes on esindatud Riigikogus ja saavad riigieelarvest toetust. Need erakonnad saavad kohustuse majandusaasta aruande koostamisel läbi viia audiitorkontroll.
Täiendavaks kontrolliks erakondade rahastamise üle on seaduses laiendatud valimiskomisjoni õigusi. Valimiskomisjonile on kavas anda õigus nõuda täiendavaid dokumente kandideerinud erakondade ja üksikisikute tehtud kulutuste ja kasutatud vahendite päritolu kohta.
Erakonnaseadus praegusel kujul keelab võtta vastu sularahaannetusi, mille suurus on 1000 krooni või rohkem.
?Praktikas on kujunenud olukord, kus eelnimetatut (1000 krooni) on erinevalt tõlgendatud, mistõttu on osutunud võimalikuks hajutada sularahaülekanded,? on kirjas seadusele lisatud seletuskirjas.
Seaduse muudatusega on kavas kehtestada, et erakond võib võtta aastas vastu 10 000 krooni eest sularahaannetusi ühelt isikult.