• OMX Baltic0,13%298,38
  • OMX Riga0,74%874,95
  • OMX Tallinn−0,04%1 877,14
  • OMX Vilnius0,72%1 156,08
  • S&P 5000,64%6 064,35
  • DOW 300,3%44 436,05
  • Nasdaq 1,16%19 749,59
  • FTSE 1000,91%8 779,73
  • Nikkei 2250,04%38 801,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,32
  • OMX Baltic0,13%298,38
  • OMX Riga0,74%874,95
  • OMX Tallinn−0,04%1 877,14
  • OMX Vilnius0,72%1 156,08
  • S&P 5000,64%6 064,35
  • DOW 300,3%44 436,05
  • Nasdaq 1,16%19 749,59
  • FTSE 1000,91%8 779,73
  • Nikkei 2250,04%38 801,17
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,32
  • 24.11.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ühiskondliku leppe majandusprogrammi kujundasid hirmud

Nii näiteks ei suudetud leida konsensust maksupoliitikat ning avaliku sektori kulude kokkuhoidu käsitlevate punktide osas. Kartus huvigruppide konflikti ees ei lülitanud leppesse tehniliste infrastruktuuride moderniseerimist ja vastavate teenuste hinnatõusu kontrolli all hoidmist käsitlevaid punkte. Üldsõnalisemal kujul jäid sisse punktid kõrgema lisandväärtusega ekspordi ning innovatsiooni soodustamise, aktiivse tööturupoliitika ning välismaal Eesti majanduspoliitiliste huvide tugevdamise ja infrastruktuuri monopolide hinnatõusu kontrollimise kohta. Ehkki lisandunud hüüdlausete tõttu muutus ühiskondliku leppe majandusblokk pigem heade soovide loeteluks, on tähtis asjaolu, et rida majandusarengut käsitlevaid punkte ei ole mitte deklaratiivsed, nagu neid on esitatud nii Euroopa Liidule kui ka teistele rahvusvahelistele organisatsioonidele, vaid arusaamine kõrgema lisandväärtuse poole suundumisega kaasnevatest vajadustest.
Ühiskond võib siirduda intensiivse arengu teele kas pärast kriisi nagu Soome, areneda stabiilselt ja eesmärgipäraselt nagu Singapur või leiab nagu Iirimaa, et kriisi tuleks ennetada. Hirm kriisi ees oli üks ühiskondliku leppe koostamise peamisi tõukejõude, kuid Eesti puhul polnud oodatav kriis mitte majanduslik, vaid demograafiline. Ka olemasoleval kujul näitab lepe selget suundumist kõrgema lisandväärtuse poole.
Öeldakse, et parem pool muna kui tühi koor. Ütleksin ühiskondliku leppe majandusploki kohta, et selle koostamise käigus natuke üle poole muna jäi alles.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 31.01.25, 15:17
Einar Laagriküll: miks me ei tohi küberturvalisuse taustal unustada füüsilist turvalisust?
Foruse juhatuse liige Einar Laagriküll arutleb, milliste väljakutsetega ettevõtted peavad praegu silmitsi seisma ja kui oluline on järjest sagenevate küberrünnakut ajastul mõelda ka füüsilisele turvalisusele. Kui füüsilise turvalisuse samme läbi ei mõtle, võivad ülejäänud mehhanismid osutuda täiesti kasutuks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele