• OMX Baltic−0,29%301,41
  • OMX Riga0,11%894,38
  • OMX Tallinn−0,09%2 067,57
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,72
  • S&P 5000,00%6 204,95
  • DOW 300,00%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,29%8 735,71
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • OMX Baltic−0,29%301,41
  • OMX Riga0,11%894,38
  • OMX Tallinn−0,09%2 067,57
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,72
  • S&P 5000,00%6 204,95
  • DOW 300,00%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,29%8 735,71
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • 24.11.03, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ühiskondliku leppe majandusprogrammi kujundasid hirmud

Nii näiteks ei suudetud leida konsensust maksupoliitikat ning avaliku sektori kulude kokkuhoidu käsitlevate punktide osas. Kartus huvigruppide konflikti ees ei lülitanud leppesse tehniliste infrastruktuuride moderniseerimist ja vastavate teenuste hinnatõusu kontrolli all hoidmist käsitlevaid punkte. Üldsõnalisemal kujul jäid sisse punktid kõrgema lisandväärtusega ekspordi ning innovatsiooni soodustamise, aktiivse tööturupoliitika ning välismaal Eesti majanduspoliitiliste huvide tugevdamise ja infrastruktuuri monopolide hinnatõusu kontrollimise kohta. Ehkki lisandunud hüüdlausete tõttu muutus ühiskondliku leppe majandusblokk pigem heade soovide loeteluks, on tähtis asjaolu, et rida majandusarengut käsitlevaid punkte ei ole mitte deklaratiivsed, nagu neid on esitatud nii Euroopa Liidule kui ka teistele rahvusvahelistele organisatsioonidele, vaid arusaamine kõrgema lisandväärtuse poole suundumisega kaasnevatest vajadustest.
Ühiskond võib siirduda intensiivse arengu teele kas pärast kriisi nagu Soome, areneda stabiilselt ja eesmärgipäraselt nagu Singapur või leiab nagu Iirimaa, et kriisi tuleks ennetada. Hirm kriisi ees oli üks ühiskondliku leppe koostamise peamisi tõukejõude, kuid Eesti puhul polnud oodatav kriis mitte majanduslik, vaid demograafiline. Ka olemasoleval kujul näitab lepe selget suundumist kõrgema lisandväärtuse poole.
Öeldakse, et parem pool muna kui tühi koor. Ütleksin ühiskondliku leppe majandusploki kohta, et selle koostamise käigus natuke üle poole muna jäi alles.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele