Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logu omamine muutub kalliks

    Et motiveerida omanikku vana sõiduvahendit lammutamisele toimetama, kasutavad senised ELi liikmesriigid kolme erinevat võimalust. 13 riigis kehtib automaks, mida tasub autoomanik, kuniks tema sõiduvahend on registris kirjas. Registrist saab auto kustutada vaid lammutustõendi alusel või juhul, kui auto on välismaale viidud.
    Rootsis on kasutusel süsteem, kus autot arvele võttes maksab klient mingi summa raha lammutusfondi. Selle raha, mis jääb keskkonnaministeeriumi jäätmeosakonna juhataja Peeter Eegi andmeil 1500 Rootsi krooni kanti, saab hiljem tagasi, kui lammutustõendi alusel autoregistrist auto arvelt maha võetakse.
    Belgias aga peab auto omanik autoregistris arvel oleva autoga regulaarselt ülevaatusel käima. Kui omanik sõiduvahendiga korrapärasele ülevaatusele ei ilmu või lammutustõendit ei esita, saab ta trahvi.
    Millist süsteemi Eesti kasutama hakkab, Eegi sõnul riik veel otsustanud ei ole. See peab selguma lähikuude jooksul. ?Belgia varianti on siin keeruline rakendada, Rootsi oma nõuaks Eestis mitmetuhandelist auto arvelevõtmise maksu, et see motiveeriks lammutusse viimist,? märgib Eek.
    Praegu ei motiveeri autoomanikku vana masinat lammutusse viima miski. Nii vedelevadki Eegi sõnul sajad autod üle Eesti. Sõiduvahendi saab autoregistrist arvelt maha võtta vaid selleks soovi avaldades.
    EL käsitleb autot aga ohtliku jäätmena, sest autos leidub mitmeid vedelikke ja kemikaale. Vanemates Volvodes on näiteks lülitites väikestes kogustes elavhõbedatki. Nende vedelike ja ainete loodusse sattumise vältimiseks nõuded karmimaks muutuvadki.
    Lisaks kirjutab niinimetatud logude direktiiv ette, et 2006. aastal peab olema võimalik auto materjalidest taaskasutada 85 protsenti, 2015. aastaks aga kerkib see nõue 95 protsendini.
    Uue jäätmeseadusega saab tutvuda www.envir.ee või www.riigiteataja.ee
    Praegu saab Eestis auto autoregistrikeskuses (ARK) arvelt maha võtta vaid selleks soovi avaldades ning avaldust kirjutades. Karmistuvate keskkonnanõuete tõttu see peale ELiga liitumist nii lihtne ei ole. Peeter Eek keskkonnaministeeriumist selgitas, et tulevikus saab auto registrist maha võtta kas autot riigist välja viies või lammutustõendi alusel. Tõendi väljastab litsenseeritud autolammutus.
    Litsentsi saab autode lammutuskoda aga karme direktiivist tulenevaid nõudeid täites. Näiteks peab Eegi sõnul autolammutuse territoorium olema veekindla pinnasega, kas asfalt- või betoonkattega, auto vedelikud tuleb sorteerida ja kokku koguda.
    ?Praegu on lammutused erineva tasemega, kuid enamik neid nõudeid täna ei täida,? leiab Eek. Kui paljud peale nõuete karmistumist jätkavad ja kui paljud lõpetavad tegevuse, Eek ennustada ei osanud. Täpselt ei ole täna ka teada, kui palju romulaid ja lammutuskodasid Eestis üldse tegutseb, sest osad neist töötavad Eegi sõnul nii remonditöökoja kui lammutuskojana. Lisaks neile on ebaseaduslikke lammutusi, mis kusagil registreeritud ei ole.
    Autolammutuste karmistuvatele nõuetele kirjutab EL ette ka seda, et alates 2006. aastast peab olema võimalik taaskasutada 85% auto materjalidest. Protsent peab tõusma 95ni 2015. aastaks.
    Kui täna võtab autolammutus logu küljest varuosadeks sobivad osad ära ja siis saadab auto EMEXisse, kus see suurest jahvatusmasinast läbi lastakse, nii et plastik ja metall jäävad segamini, siis alates 2006. aastast enam Eegi sõnul nii ei saa. Tuleb leida kas uus tehnoloogia, mis erinevad ained peale purustamist eraldab või lammutada autod käsitsi. Euroopas praegu sellist tehnoloogiat Eegi andmeil leitud ei ole.
    Lisaks omanikule kohustustele kehtestatakse nõuded ka autode müüjatele. Uue jäätmekäitlusseaduse alusel hakkavad autode lammutamise eest vastutama autotootjate esindajad ehk automüüjad. ?Automüüjad peavad looma sidemed lammutustega,? selgitab Eek. Teiste liikmesriikide praktika näitab, et lammutused sellise töökorraldusega ainult autosid lammutades ise oma kuludega välja ei tule ning näiteks autofirma peab neid toetama.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Euribori kasv vähendas EfTENi kasumit
Euroala intressiturgude ja Balti riikide majanduste stabiliseerumise märgid kajastusid ka EfTEN Real Estate Fundi aasta esimese kvartali tegevuses.
Euroala intressiturgude ja Balti riikide majanduste stabiliseerumise märgid kajastusid ka EfTEN Real Estate Fundi aasta esimese kvartali tegevuses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
SEB kolme kuu kasum kahanes 31 miljoni euroni
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.