Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kriisis ettevõtet aitab juht-saneerija

    Tegutseval juhil on sageli psühholoogiliselt raske muutusi algatada, kuna ta harjub süsteemiga, on ise lahutamatu osa sellest, tal kujunevad süsteemis omad sidemed.
    Kriisiolukorra lahendusena kutsutaksegi organisatsiooni uus juht (saneerija), kes pole koormatud eelmiste suhetega. Leitakse, et uus juht saab tänu sellele paremini hakkama, eriti psühholoogilises kontekstis.
    Saabudes organisatsiooni, puutub uus juht kohe kokku valitsevate mustritega, mis võivad paljuski erineda tema eelnevatest juhtimiskogemustest. Sel juhul on juht sunnitud kas ise muutuma või järk-järgult muutma organisatsiooni olemasolevaid mustreid.
    Siin puutume kokku nii töötajate kui ka omanike ootustega uue juhi-saneerija suhtes.
    Kriisietapis on tavaliselt tegemist personali ümberpaigutamisega, koondamistega. Ebakindlus ja ebaselgus on siin peamised märksõnad.
    Töötajad, ihaldades eelnevaid aegu, mõjutavad juhti käituma ?nagu enne?. Seda hoiakut võib juht kuulda alluvatega vesteldes, kus viimased räägivad lugusid stiilis, kui hea oli eelnev juht, kuna ta tegi nii...
    Kui samal ajal ootavad omanikud uuelt juhilt teistsugust juhtimist, on alluvad, kes ootavad juhtimist ?nagu enne?, juba algusest peale juhile vastu ehk temaga opositsioonis.
    Näiteks soovisid omanikud reorganiseerida finantskriisis organisatsiooni, plaaniga läbi viia koondamine või restruk-tureerimine, ja selleks võtsidki tööle uue juhi (kuna eelmine asus töötajaid kaitsma). Töötajad, aimates seda, liitusid uue juhi vastu, kuna nende silmis osutus ta ?termi-naatoriks?, mitte aga nende kaitsjaks. Töötajad, kes tahtsid rahu, ning juht, kes tahtis uuendusi, läksid vastuollu.
    Soovitus: tavaliselt on kriisietapis ebaratsionaalne ja isegi ohtlik olla kollektiivikeskne (kuigi see kõlab karmilt), kuna organisatsioonis juba käivad destruktiivsed protsessid ja nende ülevalhoidmine ei võimalda organisatsioonil nendest jagu saada.
    Juht peab jääma sõltumatuks pisaratest ja tema oskused ning tahe määravadki ettevõtte püsimajäämise võimalused.
    Kriisistaadiumis organisatsioonis võivad ka alluvad ise oodata teistmoodi juhtimist ning see võib kokku langeda uue juhi sooviga juhtida teistmoodi. Tavaliselt ootavad seda need alluvad, kes on saanud ?kannatada? eelneva juhi poolt või kes ei olnud nõus eelneva juhtimisstiiliga.
    See on kindlasti parem variant (võrreldes eelmise ja järgmisega), kuid siin on küsimus, kuivõrd juhi enda juhtimisstiil ja isiksuslikud omadused sobivad organisatsiooni soovitud uue stiiliga.
    Erinevad ootused juhtimisstiilile on kõige levinum variant ning esineb üldjuhul seal, kus puudub tugev ja ühtlane organisatsioonikultuur. Ehk teiste sõnadega: organisatsioonis valitsevad erinevad vaated, hoiakud, arusaamad selle kohta, ?kuidas tuleb meie asutust juhtida?.
    Iseenesest esineb selliseid eriarvamusi igas organisatsioonis, kuid oluline on, kuivõrd need tendentsid mõjutavad organisatsiooni sisekliimat ning on seotud töö tulemuslikkuse, motivatsiooni ja rahuloluga.
    Organisatsioon, kus valitsevad erinevad nägemused ja eriarvamused juhtimisstiili kohta, võibki jääda juhtimis- kriisi (kui uus juht ei suuda toime tulla erimeelsustega). Sel juhul võib käivituda ka juhtide vaheta(u)mise ahel, mille peale kulub palju aega ja energiat, kuid mille tulemused kunagi ei rahulda.
    Siin tuleb juhil-saneerijal otsustada, kas töötajate nägemused on konstruktiivsed ja millise töötajate grupi nägemused on konstruktiivsed. Edaspidine taktika sõltub sellest, kuidas on jagunenud jõud.
    Konstruktiivse nägemusega töötajate gruppi võiks toetada ja teha veelgi tugevamaks ning destruktiivse nägemusega töötajate gruppi tuleb killustada ja ükshaaval enda poole üle tõmmata. Konstruktiivne nägemus on üldjuhul juhi ja omanike nägemus.
    1. Peab arvestama erinevate ootustega ja oskama neid hästi kaardistada:
    - Kaardistada kollektiivi ootusi ? kas need on sarnased või erinevad juhi enda ootustest?- Kaardistada kollektiivi ootusi ? kas need on ühtsed või erinevad üksteisest?- Kaardistada omanike ootusi ? kas need on sarnased või erinevad juhi enda ootustest?- Kaardistada kollektiivi ja omanike ootusi ? kas need ootused on erinevad?
    2. Edasi tuleb leida, kes on võtmeisikud, kelle ootused on olulised organisatsiooni stabiilsuse ja edasimineku seisukohalt (ka juhi sisseelamise seisukohalt). Kõikide ootustega ei pea arvestama. Siin tuleb olla ratsionaalne ? milline neist lähenemistest ja kellega arvestamine aitab kiiremini/kergemini tasakaalu saavutada või edasi liikuda.
    Kui võtmeisikud ja enda lähenemine on selged, tuleb eelnevalt paika panna, kas ja kes muudab ennast, kes peab lahkuma, kelle koht uues tasakaalustatud süsteemis ei ole võimalik jne. Eelnev kaardistamine aitab sündmusi ennetada, mitte neil jalus olla.
    3. Ei tohi olla psühholoogiliselt nõrk suhete juhtimisel. Kriisi ajal on inimesed grupeerunud erinevate huvide järgi ja huvigruppide eesmärk on omada rohkem privileege ja mitte milleski kaotada. Seejuures ei pruugi grupp omada samasuguseid eesmärke nagu ettevõtte juht ? enda eksistents võib olla olulisem ettevõtte eksistentsist. Seega võib tekkida varjatud eesmärkide konflikt.
    4. Juht peab paratamatult toetuma (kas või osaliselt) töötajatele. Kellele toetuda, on strateegilise tähtsusega. Toetumine kellelegi on samas ?mittetoetumine? (või vastandumine!) teistega. See paneb reeglina juhi olemasolevate suhete süsteemi isegi vaatamata sellele, et juht ise ei teadvusta seda protsessi. Juhil tuleb analüüsida süsteemi, tuginedes oma kogemusele ja intuitsioonile. Selleks tuleb kaardistada süsteemi olulised elemendid ja uurida nende omavahelisi seoseid.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Suur diil lukus: Novavax ja Sanofi käivitavad uute vaktsiinide arenduse
Novavaxi aktsiad enam kui kahekordistusid reedel pärast seda, kui ettevõte teatas 1,2 miljardi dollari suurusest litsentsilepingust Sanofiga.
Novavaxi aktsiad enam kui kahekordistusid reedel pärast seda, kui ettevõte teatas 1,2 miljardi dollari suurusest litsentsilepingust Sanofiga.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.