Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaduma läinud lennupagasi hüvitis suurenes kuni kolm korda
Estonian Airi direktor Erki Urva selgitas, et varem oli vedaja vastutuse ülempiir registreeritud pagasile äriklassi reisijale 510 SDRi ehk 9700 krooni (SDR - Rahvusvahelise Valuutafondi arveldusühik, võrdub ca 19 krooniga) ja turistiklassi reisijale 340 SDRi ehk 6460 krooni, nüüd 1000 SDRi ehk 19 000 krooni sõltumata reisiklassist.
Enne 28. juunit oli ülempiir 17 SDRi ehk 323 krooni kadunud/kahjustunud pagasi kilogrammi kohta, ehk siis enne üldjuhul turistiklassis kuni 340 SDRi ja äriklassis kuni 510SDRi, kuna turistiklassis on lubatud tasuda kaasa võtta kuni 20 kg ja äriklassis kuni 30 kg. ?Kui aga reisija maksis lisakilode eest tasu ja võttis kaasa nt 50 kg pagasit, siis oleks ta varem saanud kuni 850 SDRi ehk ca 16 200 krooni hüvitist,? tõi Urva muutusest näite.
Need summad saab reisija ainult tingimusel, et tema tegelik tõendatud kahju on vähemalt sama suur või suurem kui ülempiir, ülempiirist väiksema kahju puhul saab reisija vastavalt tegelikule tõendatud kahjule.
?Makromajanduslik kokkuvõte kogu asjast on aga ühene - kahjuks peavad lõppkokkuvõttes ikkagi reisijad need kõrgemad kompensatsioonid kinni maksma,? leidis Urva. Millal. Mil määral lennureisijatele lennuhinnad kallineda võivad, pole Urva sõnul täna võimalik must-valgelt ja üks-üheselt vastata. ?Kui küsida, et kas me nüüd siis automaatselt hinda tõstame, siis on vastus selgelt EI. Kui me aga lisame ka järgmisest aastast ELis kehtima hakkavad täiendavad hilinemiste ja tühistamiste kompensatsioonid, mis eriti räigelt hakkavad lööma just väiksemaid lennufirmasid, siis võib öelda, et me selgelt peame midagi ette võtma, et täiendavaid kulusid katta,? selgitas Urva.
Kas tuleb see mingite lisatasude tõstmise arvelt või lihtsalt sellisest tulude juhtimisest, mis võimaldab keskmist müüdavat hinda tõsta, see on lahtine. ?Igal juhul peame me ja kõik teised täiendavatele kuludele katte leidma. Lihtsalt sisemisel kokkuhoiul on oma teatud piirid ja vaevalt, et klienti rahuldaks variant, kus ühel päeval igasuguse söögi- ja joogijagamise ära lõpetaks selleks, et hiljem hilinemise, mille süüdlaseks näiteks halb ilm või lennukontrolli streik, kompensatsioone saaks maksta.?
Muudatus kehtib alates 28. juunist lendudele, mis algavad või lõpevad ELi liikmesriigi lennujaamas. Muutuse aluseks on 1999. aastal vastu võetud Montreali Konventsioon, mis on heaks kiidetud 54 riigi poolt ja nüüd kinnitas oma õigusaktidega vastavad sätted ka EL. Varssavi Konventsiooni järgi, millest varem lähtuti, sõltus pagasihüvitis pagasi kaalust ning ühe pagasi kilogrammi eest maksti hüvitist keskmiselt 258 krooni.
Ameerikas lennukiga reisijail aga on Financial Times`I andmeil Euroopaga võrreldes juba täna suuremad hüvitised. Nimelt ulatub seal ülempiir 2500 USA dollarini ehk 32 000 kroonini.
Euroopa Lennuliinide Assotsiatsiooni andmeil läks keskmiselt 1000 reisija kohta kaotsi 12,1 pagasit. 85% kadunud pagasist toimetati reisijale tagasi 48 tunni jooksul. Urva sõnul hüvitab Estonian Air aastas mõnisada pagasikadumist või hilinemist.
Lennuliikluses hilinenud või kaotsi läinud pagasiga seotud kahjud hüvitavad lennu- ja kindlustusfirmad vaid piiri taga.
Pagasita jäänud reisijal tasub pagasi kiireks leidmiseks kirjutada kirjalik raport, et asuda pagasit otsima. Selleks pöörduda konkreetset lendu teenindava pagasiteeninduse osakonna agendi poole. Näiteks Estonian Airi lennuga Tallinnasse jõudes on kohe pagasilindi juures lett ?Kaotatud ja leitud?.
Pagasi lennukist mahajäämise vältimiseks tasub reisijail lennujaama tulla piisavalt vara, et kõik lennueelsed toimingud jõuaks õigel ajal teha. Tallinnas on soovitatav aeg 1,5 tundi enne lennu väljumisaega. Suurtes lennujaamades võib pagas maha jääda, kui reisija on registreerunud lennule viimasel hetkel. Kui reisija valib transiitlendudel minimaalse ümberistumisajaga lennud, on suurem võimalus, et pagasit ei jõuta lennukitest ümber laadida. Reisija jõuab küll vahetada terminale või väravaid, kuid alati ei jõuta lennult lennule ümber laadida pagasit.
Kohvrile tasub kirjutada omaniku nimi, e-posti aadress, kontakttelefoninumbrid ja -aadressid, kuhu hilinenud pagas tuleks saata. See kiirendab oluliselt pagasi leidmist.
Pagasi hilinemise eest saab lennufirmalt üldjuhul hügieenitarvete komplekti või hüvitab lennufirma põhjendatud kulutused esmatarbevahenditele, seda ostukviitungite alusel. Hüvitis kehtib vaid reisijale, kelle elukohamaa ei ole riik, kuhu ta pagasita saabus.
Pagasi hilinemist ja kadumist saab reisikindlustuse ühe osana kindlustada.
Sarnaselt lennufirmale maksab kadunud või hilinenud pagasi eest kindlustusfirma hüvitist, kui pagas läks kaduma välismaal. Koduriiki saabumisel hüvitist ei saa.