Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas klient või riik hoiab bussid liinil?

    Järgmise aasta riigieelarvet koostades peab valitsus ja Riigikogu leidma lahenduse ka paarile küsimusele bussinduse vallast: millises mahus toimub Eestis järgmisel aastal ühistranspordi osaks olev inimeste liinivedu bussidega ning kas raha selle teenuse kinnimaksmiseks hakkab rohkem tulema kliendi kukrust piletihinna kasvuna või riigieelarvest liiniveo dotatsiooni suurendamisega.
    Reaalsus on see, et ELiga kaasnenud kütuseaktsiisi hüppeline kasv kergitas kõigi transpordifirmade kulusid. Vana rasva peal elada on firmadel võimalik mingi aeg, kuid järgmise aasta eelarveid koostades peavad täiendavate kulutustega arvestama nii maakondade ja linnade avaliku teenindamise liinidel töötavad bussiettevõtted kui ka veo tellijad, s.o maavalitsused ja kohalikud omavalitsused.
    Bussiveol peamise kütusena kasutatava diislikütuse aktsiisimäär tõusis tänavu 1. mail 1,28 kr liitrilt. Koos jaemüüjate juurdehindlustega on diislikütuse hind tõusnud ligikaudu 1,5 kr. Arvestades bussi keskmiseks kütusekuluks 30 liitrit 100 km kohta, on hinnatõus tõstnud bussi ühe kilomeetri läbisõiduhinda umbes 50 senti. Võttes aluseks 2003. a avaliku teenindamise liinide mahu (75 mln km), on 2005. a doteeritavaid bussiliine teenindavate vedajate lisakulu 37,5 miljonit krooni.
    Aktsiisitõus oli force majeure. Kuna otsus kütuseaktsiisi tõsta oli ja on riiklik poliitika, siis oleks kindlasti vaja 2005. a riigieelarve planeerijatel oluliselt suurendada dotatsiooni avaliku teenindamise lepingu alusel töötavatele bussiliinidele. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi koostatud ühistranspordi arenguprogrammis kavandatud 11 mln kroonine kasv võrreldes käesoleva aastaga on selgelt ebapiisav. Oht, mis alarahastamise korral tekib, on see, et hakatakse taotlema liinimahu vähendamist, mistõttu halvenevad hõredamini asustatud piirkondade elanike liikumisvõimalused. Teine võimalus lisakulutuste katmiseks on piletihinna tõus, mis aga samuti vähendaks paljude elanikkonna gruppide sõiduvõimalusi.
    Lisaks kütuseaktsiisi tõusust tingitud hinnasurvele võib 2005. a piletihinna märkimisväärse tõusu põhjuseks saada ka bussijuhtide palga kasv. Eesti Transpordi- ja Teetöötajate Ametiühingu nõudmine on tõsta 2005. a jaanuarist olulisel määral transporditöötajate palka. Näitena olgu toodud palgatõusu nõudmine siseriiklike, sh maakonna avaliku teenindamise liinide bussijuhi kohta. Kui senini on selle kategooria miinimumtunnipalga määr 17 kr, siis järgmisel aastal tahetakse selle tõusu kuni 43 kroonini. Maakondade avalikke liine teenindavatele ettevõtetele tähendab see aastas 50 miljonit kr täiendavat kulu.
    Arvestused näitavad, et bussiliinide teenindamise tagamiseks on vajalik dotatsioonide märkimisväärne suurendamine. Vastasel korral ei suuda ei riik, kohalikud omavalitsused ega ka bussifirmad tagada ühistranspordi arenguprogrammis püstitatavaid eesmärke.
    Ebapiisava finantseerimise korral on ette näha hoopis vastupidiseid protsesse: bussipargi jätkuv vananemine, liiklusohtlikkuse kasv ning elanikkonna sõiduvõimaluste kahanemine. Ministrid ja parlamendiliikmed koos kõigi bussireisijatega on taas valiku ees. Valimiskõnedes ja programmides on nii kerge öelda, et ühistranspordi edendamine on meie prioriteet, teisalt on raha alati ja kõigeks liiga vähe.
    Autor: Ivo Volt
  • Hetkel kuum
Personalijuht: naised, haarakem ohjad enda kätte!
Naised saavad ka ise mõndagi ära teha, et sooline palgalõhe liiga suureks ei käriseks, kirjutab SEB personali ja koolituse divisjoni direktor Margit Pugal.
Naised saavad ka ise mõndagi ära teha, et sooline palgalõhe liiga suureks ei käriseks, kirjutab SEB personali ja koolituse divisjoni direktor Margit Pugal.
Liven kaasab investoritelt võlakirjadega raha
Kinnisvaraarendaja Liven plaanib investoritelt võlakirjadega kaasata 4 miljonit eurot, teatas ettevõte börsile.
Kinnisvaraarendaja Liven plaanib investoritelt võlakirjadega kaasata 4 miljonit eurot, teatas ettevõte börsile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Vilniuse Hero ärimaja katusele tulevad olümpia-väärilised jooksurajad
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.