• OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5001,17%6 095,37
  • DOW 301,21%43 095,06
  • Nasdaq 1,52%19 929,9
  • FTSE 1000,01%8 758,99
  • Nikkei 2251,14%38 790,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,08
  • OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5001,17%6 095,37
  • DOW 301,21%43 095,06
  • Nasdaq 1,52%19 929,9
  • FTSE 1000,01%8 758,99
  • Nikkei 2251,14%38 790,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,08
  • 19.08.04, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Euroopaski väärt maksu-uuendusi

Näiteks Rahvaliidu esimees ja keskkonnaminister Villu Reiljan soovib jätkuvalt ürgajal edukalt toiminud kapitalimaksu, Reformierakond rahvale kulutamiseks rohkem ra-ha kätte, mõistmata, et Euroopas reformitakse maksusüsteemi juba ammu hoopis rohelistest põhimõtetest lähtudes.
Saksamaa viis aastail 1999-2003 läbi ökoloogilise maksureformi, mille maht oli 14 miljardit eurot.
Mullu võttis Saksa valitsus vastu plaani, mille alusel peavad üle 12 000 kaaluvad veoautod maksma 10-17 eurosenti (1,6-2,6 EEK) iga Saksmaa kiirteel läbitud kilomeetri eest. Tänavu oodatakse sellest maksuga 3,5 miljardi euro ulatuses eelarvetulusid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eelmise aasta veebruaris hakkas Londonis tööle ummikumaksusüsteem. Londoni südalinna autoga sõitjatel tuleb argipäeviti kella 7 ja 18.30 vahel maksta 5 naela ehk ligi 113 krooni.
Euroopa üks lootusetult ummistunud kesklinnu muutus päevapealt inimsõbralikumaks. Esimese kolme nädalaga vähenes liiklus Londoni kesklinnas viiendiku võrra. Varem kulus 50% sõiduajast ummikutes istumisele ning keskmine kiirus langes 1990ndate aastate lõpuks alla 15 km/h.
Tänu uuele maksule on paljude töölesõit muutunud kaks korda kiiremaks. Londoni kesklinna sõidab iga päev tööle umbes miljon inimest, neist 85% kasutavad ühistransporti, Tallinnas vaid 35%!
Rikkas Norras aga hakati lisaraha maksma omavalitsusametnikele, kes soostusid jalgrattaga tööle tulema.
Seega leiab ka Euroopast järgimist väärivaid maksu-uuendusi. Meilgi tasub rakendada majandusmehhanisme, mis töötavad üldjuhul paremini kui käsu-, karistamis- ja kontrollmeetmed. See aitaks lahendada paljud probleemid.
Autor: Ege Hirv

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 23 p 11 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele