• OMX Baltic−0,44%301,07
  • OMX Riga−0,61%881,51
  • OMX Tallinn−0,18%2 063,36
  • OMX Vilnius0,18%1 194,64
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,11%8 843,47
  • Nikkei 2250,9%38 885,15
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,09
  • OMX Baltic−0,44%301,07
  • OMX Riga−0,61%881,51
  • OMX Tallinn−0,18%2 063,36
  • OMX Vilnius0,18%1 194,64
  • S&P 500−0,03%5 980,87
  • DOW 30−0,1%42 171,66
  • Nasdaq 0,13%19 546,27
  • FTSE 1000,11%8 843,47
  • Nikkei 2250,9%38 885,15
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%90,09
  • 08.11.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Valitsus lüpsab maaomanikku

Rahandusministeerium tahab tõsta maamaksu alampiiri senise 0,1 protsendi asemel üle riigi 1 protsendile alates 2006. aastast.
Äripäev ei hakka siin arutama rahandusministeeriumi kava plusse ja miinuseid, sest toimetus oli, on ja jääb seisukohale, et maamaks tuleb üldse ära kaotada. Just maamaksu kaotamist, mitte maamaksuseaduse uut versiooni peaks hakkama arutama ka Riigikogu.
Rahandusministeerium võib ju igal aastal koostada uue eelnõu, kuid head, üheselt mõistetavalt, kõiki maaomanikke õiglaselt kohtlevat seadust sellest ei saa. Sellest annab tunnistust järjest suurenev erandite hulk. Ka praegune eelnõu sisaldab rohkem erandeid kui kehtiv seadus, näiteks on pikenenud maksusoodustuse saajate nimekiri.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Põhjus on selles, et maamaks ise ei ole õiglane ? see on seatud omandile , mis on kord juba välja ostetud. Veel enam ? maamaksu maksab omanik juba uue väärtuse järgi ja selle suurendamises on olnud omaniku enda käsi suuresti mängus ? on rajatud näiteks kommunikatsioonid, istutatud uus mets. Maamaksu tasudes maksab maaomanik selle teistkordselt kinni. Seega valitsus sisuliselt lüpsab maaomanikke.
Maamaks on muutunud relvaks poliitikute käes ja see haaratakse viimaseil aastail vähemalt kord aastas, tavaliselt siis, kui omavalitsused oma eelarveid koostavad.
Seekordne maksukergitamise plaan on üleriigiline aktsioon. Ja seekord ei põhjenda maksutõusu ideoloogid oma kava tavaliste ettekäänetega - ei vajadusega elavdada maamüüki, võidelda spekulantide ja rahapesijate vastu ega sooviga takistada maamüüki välismaalastele. Nad ei põhjenda seda üldse, vaid kiidavad ühetaolise maksumäära eeliseid ja seda, et omavalitsused saavad raha juurde.
Tegelik põhjus aga on niigi selge - tulumaksureform kärbib omavalitsuste tulubaasi ja rahandusministeerium otsib paaniliselt allikaid, mille arvelt tekkivaid auke omavalitsuste eelarvetes täita. Ja mitte ainult ? Eesti kogueelarve sisaldab ka omavalitsuste eelarveid, välisabi jne. Seega on suuremat maamaksu ? nagu ka näiteks töötukassa raha ? vaja riigieelarve tasakaalu näitamiseks.
Rääkigu rahandusministrid palju tahes tulupõhisest riigieelarvest, tegelikkuses on riigieelarve koostamise põhimõte endiselt pahupidine - enne kulud, siis tulud.
Kahju, et ka see koalitsioon jätkab raha ühest taskust teise tõstmise poliitikat ? sellest ei võida ei inimesed, ei omavalitsused ja riigi võit on näiline, eelarve on tasakaalus vaid paberil. Tõsi, maksukogujate töö otsa ei saa. Ülejäänud aga saavad veel ühe põhjuse, et sarjata valitsust ja Toompead.
Võtame selle poliitrelva valitsejailt käest. Lõpeb pidev hämamine ja maaomanike, enamiku elanike iga-aastane kollitamine maamaksu kergitamisega. Eetiliselt puhtamaks muutub kinnisvaraarendus ? lõpeb peitusemäng maa sihtotstarbega. Kohtukulud jäävad väiksemaks, samuti väheneb kohtute töökoormus.
Maa müüki varakatele välismaalastele maamaksu kergitamine ei takista ? nende jaoks jääb meie maamaks peenrahaks ka pärast maksumäära tõusu. Maaga äritsejaist ei saa me aga lahti ei maksuga ega ilma maksuta.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Aga mida siis ikkagi teha omavalitsuste tulubaasiga? Kaob maamaks ? jääb veel suurem auk, kokku umbes pool miljardit krooni aastas.
Lahendust teab valitsus hästi ? see haldusreform, ja seejuures peab kogu füüsilise isiku tulumaks laekuma kohalikesse eelarvetsse. Ebapopulaarseid otsuseid tulebki teha siis, kui maine on juba nii madalal, et madalamale pole enam võimalik kukkuda. Kui aga paarkümmend omavalitsust pärast reformi paremini elama hakkavad, võib valitsuse maine isegi paraneda.
Autor: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 29 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele