• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Keskkonnahoidlik tootearendus parandab konkurentsivõimet

    Uue turu leidmine ja olemasoleva säilitamine ajendab uusi tooteid kavandama. Tootearendusel peetakse tavaliselt silmas, et inimesed tahavad osta toodet, mis on odavam, kvaliteetsem, unikaalsem jne. Tootearendus peab alati arvestama turu vajadusi ja soove ning tagama toote turule toomise usaldusväärsete müügiargumentidega. Uueks argumendiks võib olla keskkonnamõju vähendamine kogu toote elutsükli jooksul. Inimesed on üha teadlikumad keskkonnaküsimustest ja paljud tarbijad, sh elanikud ja ärikliendid, nõuavad tooteid, mille keskkonnamõju oleks võimalikult väike. Ka ettevõtjal enesel on mitmeid põhjusi keskkonnahoidliku tootearenduse rakendamiseks. Kõige olulisemad põhjused on kulude kokkuhoid, uute tarbijate võitmine ja äririski maandamine.
    Keskkonnahoidlik tootearendus (ingl k eco-design, design for environment) on süstemaatiline keskkonnaküsimuste integreerimine toote või teenuse arendamisesse, võttes arvesse toote või teenuse keskkonnamõjusid kogu tema elutsükli jooksul. Lihtsustatult hõlmab ühe toote elutsükkel toorme kaevandamise, toote tootmise ning pakendamise, levitamise, kasutamise ning lõpliku kõrvaldamise. Siiani on ettevõtted pööranud enam tähelepanu tootmisprotsessist tuleneva keskkonnamõju vähendamisele, seega on tähelepanu all protsess ja saastuse (heitmete) vältimine.
    Uus suundumus keskkonnajuhtimises on suunatus tootele. Üha enam pööratakse tähelepanu tootmiseks kasutatavate ressursside valikule ? materjalikasutuse vähendamisele ja ohutumate materjalide kasutamisele. Iga ettevõtja on ju huvitatud, et toorme ning vee ja energia kasutamine oleks tõhus, ning üldjuhul seda ka jälgitakse. Veidi äärmuslikumaks lahenduseks on toote minimeerimine, kus innovatiivsete lahendustega vähendatakse ka toote suurust ja seega materjalikulu.
    Näitena võib tuua entsüklopeediate paigutamise CD-le või arvuti arengu toasuurusest masinast sülearvutiks. Märksa igapäevasem lahendus on dematerialiseerimine, kus toode asendatakse teenusega, mis ei vaja otsest materjalikulu (näiteks paberkujul kirja asendamine elektroonilise kirjaga). Vähem pööratakse tähelepanu toote keskkonnamõju vähendamisele tema kasutamise jooksul (energiasäästlikud kodumasinad ning kulumaterjalide kasutamise vähendamine) ning toote eluea pikendamisele.
    Toote eluea pikendamiseks on mitmeid võimalusi. Juba toote arendamise etapis tuleks mõelda, kas toode on piisavalt kvaliteetne ja vastupidav, kas toodet või selle pakendit on võimalik taas- ning korduvkasutada, kas ta on lahtimonteeritav ning osised asendatavad, kas teda on kerge hooldada ning parandada jne. Lisaväärtust annab polüfunktsionaalsus. Näiteks mobiiltelefonid, millega saab helistada, sõnumeid saata, internetti kasutada jms ning mitmete teenuste kasutamist lihtsustada.
    Kui toode tuleb lõpuks kasutusest kõrvaldada, peab seda tegema optimaalsel ja kõige ohutumal moel. Keskkonnamõju saab vähendada ka abitegevusi (pakendamine, transport) optimeerides.
    Teenindussektoris on keskkonnahoidlik tootearendus võimalik, vähendades ressursikulu (vesi, elekter jms), kasutades keskkonnasõbralikke tooteid ja abitegevusi (nt transpordivalik) või nõuda seda oma tarnijatelt ja alltöövõtjatelt.
    Autor: Viire Viss
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Roheelektrifirma uuendas börsiga tõotusi
Enefit Greeni börsile tulekuks on üliviljaka pinnase ette valmistanud nii pensionireform kui elektri kõrge hind, aga kas sellele langev tera on kasvujõuline, see alles hakkab selguma, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Enefit Greeni börsile tulekuks on üliviljaka pinnase ette valmistanud nii pensionireform kui elektri kõrge hind, aga kas sellele langev tera on kasvujõuline, see alles hakkab selguma, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Tarneahela probleemide tõttu jääb tänavu tootmata ligi 8 miljonit autot
Globaalsed autotootjad võivad tänavu kaotada tarneahelatega seotud probleemide tõttu 210 miljardit dollarit käibest, mida on kaks korda rohkem kui aasta alguses prognoositi, teatas konsultatsioonifirma Alixpartners.
Globaalsed autotootjad võivad tänavu kaotada tarneahelatega seotud probleemide tõttu 210 miljardit dollarit käibest, mida on kaks korda rohkem kui aasta alguses prognoositi, teatas konsultatsioonifirma Alixpartners.
Enefit Green võib täna avaldada uudise börsile mineku kohta
Eesti Energia kontserni kuuluv taastuvaenergiaettevõte Enefit Green korraldab täna kell 11 pressikonverentsi, kus tahab jagada ettevõtte hetkeseisu ja arenguplaane.
Eesti Energia kontserni kuuluv taastuvaenergiaettevõte Enefit Green korraldab täna kell 11 pressikonverentsi, kus tahab jagada ettevõtte hetkeseisu ja arenguplaane.
Ruth Oltjer: börsilt raha küsida on minu jaoks liiga aeglane ja kohmakas
Tippjuht Ruth Oltjer kirjeldas Äriplaan 2022 konverentsil tagasivaatavalt, kuidas tema ettevõttele oli koroonakriisis prioriteediks Eesti riik. Ta ütles, et kriisi ajal oli tal riigiametitega suurepärane koostöökogemus, kuid mõned otsustamatud ametnikud on siiski tõrvatilgaks meepotis.
Tippjuht Ruth Oltjer kirjeldas Äriplaan 2022 konverentsil tagasivaatavalt, kuidas tema ettevõttele oli koroonakriisis prioriteediks Eesti riik. Ta ütles, et kriisi ajal oli tal riigiametitega suurepärane koostöökogemus, kuid mõned otsustamatud ametnikud on siiski tõrvatilgaks meepotis.