Millised emotsioonid tekivad, sõites Eesti teedel tippvarustatud maasturiga, sai seatud Visiooni järjekordseks küsimuseks. Et tunded veelgi konkreetsemalt esile tuleks, valisime välja kolm erinevat mõõtu maasturit: väiksema linnamaasturi Lexus RX 300, keskmist mõõtu maasturi VW Touareg 5,0 TDI ja kõige suurema maasturi Toyota Land Cruiser 100 4,2 TD AT. Kõik kolm autot kõige tipmise varustusega, kolme auto kogumaksumuseks baashinna järgi 2,75 miljonit krooni. Kui arvestada juurde veel pisemaid lisavidinaid ühel ja teisel, siis ümmarguselt kolm miljonit krooni.
Kõnealuste autode puhul on üsna kohatu rääkida elektrilistest aknatõstukitest, kere värvi stangedest või soojendusega elektripeeglitest. Need on lihtsalt niivõrd elementaarsed. Suisa sama elementaarsed kui nahksisu, elektriliselt reguleeritavad mäluga istmed ja rool ning kõrgusregulaatoriga õhkvedrustus koos jäikuse seadmisega vastavalt teeoludele ja kiirusele. Proovisõiduks oleval Toyotal ja Lexusel on sama elementaarne isegi puutetundlik ekraan keskkonsoolis, mis muu hulgas kuvab pilti auto taga asuvast tagurduskaamerast. Tõsi küll, mis meie hetkekliimas enamjaolt määrdunud on ning kust niikuinii midagi eriti näha ei ole.
Samuti on kõik autod varustatud navigatsiooniseadmetega. Mis taas, tõsi küll, Eestis täiel määral veel ei tööta, kuid aitab lootusetult ära eksinu õigele kursile küll. Nimelt saab ekraanile kuvada Eesti kontuuri ja GPS näitab noolekese abil ära vähemalt selle, kas asud Põhja- või Lõuna-Eestis ja millises suunas parasjagu liigud. Teisisõnu, auto liikumine on ekraanilt täiesti vaadeldav, puudu on vaid täpne kaardi põhi. Touaregi lähim tuvastatud piirkond on küll alles Stockholm, kuid ilmselt tuleneb see üksnes Soome navigatsioonisüsteemi tarkvara puudumisest.
Väidetavalt ei ole ka võimalus installeerida Eesti teede ja tänavate kaart autode navigatsioonisüsteemidesse enam väga kauge tulevik ning optimistlikumad automüüjad ise lubavad seda oma klientidele umbes paari aasta pärast. Mine tea, Soomes on see juba olemas, esialgu küll vaid kuni Tampereni.
Lexuse RX 300 President varustus on ühe sõiduauto baasvarustusena nähtus omaette. Selle loetelust leiab sisuliselt kõik, mis ühel autol olla saab, alates elektriliselt reguleeritavatest istmetest ja roolist kuni Mark Levinsoni 11 kõlariga audiosüsteemi ning elektriliselt avaneva tagaluugini välja. Lexuse kapoti all on 3-liitrine bensiinimootor, millel võimsust 204 hj. Auto baashinnaks selles varustuses on 866 800 krooni.
Eda-Liis: Supermugav auto. Kõige mugavam iste, kus ma eales olen istunud. Ka rooli paigutus on väga mugav, auto käivitamisel sätib ennast automaatselt paika ja mootori väljalülitamisel sõidab uuesti eest ära.
Urmas: Suurepärane linnaauto. Elektroonika võimaldas valida väga mugava rooliasendi. Auto käitus kurvilisel teel väga stabiilselt ning pakkus üsna sportliku sõiduelamuse.
Tõnu: Vaikne ja mugav, tõeline linnamaastur, mis sisaldab samas ka sportlikke omadusi. Arvestades varustustaset ja Lexuse imagot, on baashind konkurentidega võrreldes üsna OK ja pole imestada, et ta on populaarseim Lexus Eestis.
Eda-Liis: Tagaluuk käib kinni ja lahti puldiga ? eriti naisjuhile pole midagi tüütumat, kui joosta rasket tagaluuki avama, eriti kui auto on üleni porine või käed kotte-kompse täis. Siin seda probleemi pole. Vajutad nuppu ja luuk läheb ise lahti.
Urmas: Kahtlemata avaldas muljet meelelahutussüsteem, DVD vaatamine on kaasreisija jaoks pikemal teekonnal kindlasti väärt võimalus. Kuuldavasti on kiiruse ja võimsuse kummardajatele tulemas ka võimalus valida mudelile võimsam mootor.
Tõnu: Väga rikkalik baasvarustus, nupust avanev tagaluuk, DVD-mängija, puutetundlik ekraan ja suurepärane audiosüsteem. Ja kõige selle juures on ta ka täiesti teovõimeline maastikuoludes.
Eda-Liis: Ei meeldi auto välimus. Liiga tavaline, võiks olla veidi põnevam. Maasturilt ootaks veidi kõrgemat istumist. Kahju ka, et täiskaardiga navigatsioonisüsteem Eestis veel ei tööta. Veidi häirib seegi, et salongis on vähe kohti, kus hoida asju.
Urmas: Pisut tekitas probleeme tagurdamisel käivituv kaamera, mis esitas auto taga toimuvat. Eestis on ilmad pidevalt vihmased, kaamera muutub poriseks ja nii oli salongist peaaegu võimatu auto taga toimuvat jälgida.
Tõnu: Kui automaatkäigukast käsitsilülituse asendisse viia, on sujuvalt käike vahetada üsna raske. Ikka kipub väike jõnksatus läbi käima.
Volkswagen Touareg on antud nimistu kalleim ja võimsaim maastur. Baasvarustus on tal sama rikkalik kui Toyotal ja Lexusel, ainsa vahega, et tagurduskaamera asemel on tal armatuuris ja taga laes asuvad värvilised indikaatorid koos häälesummeriga. Ka ekraan ei ole tal puutetundlik, kuid seevastu värviline ja väga paljude funktsioonidega nagu Volkswageni lipulaeval Phaetonilgi.
Seevastu auto kapoti all olev viieliitrine V10 diiselmootor lööb kõiki teisi pika puuga. 2,5tonnise tühimassiga maasturi lennutab see jõuallikas paigalt 100 km tunnikiiruseni vaid 7,8 sekundiga. Kütust kulutab ta sealjuures aga sama palju kui oluliselt kergema Lexuse kaks liitrit väiksem bensiinimootor, ehk keskmiselt 12,2 liitrit 100 km kohta.
Loomulikult kaasneb sellise sõidunaudinguga ka hind, mis jääb napilt alla miljoni krooni piiri, täpsemalt 976 900 krooni.
Eda-Liis: Vapustav kiirendus. Sõidukogemus Touaregiga sunnib ümber hindama tõenäoliselt paljude inimeste senist arvamust diiselmootori kohta ja seda oluliselt.
Urmas: Iseloomuga masin. Pean tunnistama, et Touareg meeldis mulle kolmikust enim. Sõber ütles selle auto kohta, et juhul kui ta näeks istuvat presidenti sellise auto roolist tõusmas, annaks ta võimalusel mehele valimistel kindlasti hääle. Touareg on härrasmeeste auto.
Tõnu: Sugulus Porsche Cayenne?iga on ilmne ja see tuleb Touaregile ainult kasuks.
Eda-Liis: Praktiliselt hääletu, kuid ülivõimas mootor. Kohe alguses, kui oled sellist kiirendust tundnud, hindad kõike muud võib-olla vähemolulisena. Kuid kindlasti meeldis ka täpne, tundlik ning ülihea juhitavus, mida ei mõjutanud näiteks absoluutselt teel olevad vihmaveeloigud.
Urmas: Võimas mootor pakkus selliseid elamusi, mida tavalise auto roolis ei tunne ning mida liikluspolitsei silme ees proovida ei tohi. 5-liitrine V10 diisel annab välja 313 hobujõudu. Ja neid numbreid on autot proovides istumise all täiesti tunda. Väga mugav oli võtmete kasutamine ilma võtmeid kasutamata, ehk Touareg tunneb omaniku ära ka siis, kui viimane jätab võtmed taskusse. Käivitamiseks on vaja vajutada ainult nuppu.
Tõnu: Ülivõimas diiselmootor, mille teovõime on konkurentsitult hea, ja samas kõige sellega kaasnev mõõdukas kütusekulu. Ka maastikuvõimed on tal väga head ? Volkswagen on saavutanud selle autoga suurepärase kompromissi mugavuse, sportlikkuse ja praktilisuse vahel.
Eda-Liis: Häirisid roolil asuvad käiguvahetushoovad, mis segasid suunatulekangi kasutamist. Juhi jalad on täiesti vangis, mis mind isiklikult häiris. Juht nagu suruti salongi põhja. Ka tagaluuk oli minu jaoks liiga raske.
Urmas: Pisut ebamugavad olid ehk auto mõõtmed, linnas liikudes tuli ette olukordi, kus ruumi kippus nappima.
Tõnu: Kui võtta seda autot sellena, milleks ta mõeldud on, siis on üsna raske leida midagi väga häirivat. Ehk vaid see, et väga suurel kiirusel hakkab katusel asuv antitiib võikalt vilistama, aga see juhtub tõesti alles sellisel kiirusel, milleni tavaliikluses kunagi ei tohiks jõuda.
Toyota Land Cruiser 100 on üks suuremaid ja esinduslikumaid maastureid, mis Eestis hetkel üldse müüakse. Oma mõõtmetelt on ta üsna võrreldav Nissan Patroliga, kuid Land Cruiser 100 edestab viimast võimsama mootori ja rikkalikuma baasvarustusega. Nissani laeks on kolmeliitrine turbodiisel võimsusega 158 hj, Toyota suudab pakkuda 4,2-liitrist ja 204 hj jõuallikat, lisaks õhkvedrustust ja palju muud luksuslikku.
Küll aga on tegemist juba suhteliselt kaua tootmises oleva autoga, mistõttu on tema disaini mahajäämus konkurentidest silmatorkav nii seest kui ka väljast. Pigem võib selle auto kohta öelda ? klassika!
Eda-Liis: Tõeliselt suur, raske ning kõrge masin. Esmapilgul tekkis küsimus, et kas nii suure auto roolis julgebki üldse kitsastel linnatänavatel sõita. See kõhedus kadus aga esimeste minutitega, kui tuli mõned manöövrid ära teha.
Urmas: Elegantne ja suursugune, oma iseloomult sobib ehk sellele, kes ei kiirusta. Tõttamine ei ole Land Cruiseri pärisosa.
Tõnu: Legend omaette. Ehkki disain pärineb juba ajaloohämarustest, mõjub ikkagi kuidagi suursuguselt. Ilmselt on Land Cruiser 100 imago juba selline, et olgu ta või 20 aastat vana, ikka näeb uhke välja.
Eda-Liis: Sõiduomadustelt kindel ja stabiilne, kuidagi sujuv kulgemine. Alguses arvasin, et raske kere kipub Eestimaa teedel koledasti õõtsuma, aga midagi sellist polnud isegi kõige pehmema (Comfort) seadistusega. Ka kütusekulu ? veidi üle 11 liitri 100 km kohta ? on sellise suure auto jaoks üllatavalt väike.
Urmas: Seest on ta veel suurem kui väljast, mugav on ka võimalus kasutada seitset istekohta, see lisab mudelile oluliselt väärtust. Nii interjöör kui ka eksterjöör on Land Cruiseri puhul täiuslik. Auto mõjub sellisena, et teda jätkub veel väga pikaks ajaks.
Tõnu: Vaatamata raskele kerele on ta vedrustus ja roolisüsteem piisavalt stabiilne ka maanteel suurematel kiirustel. Ja loomulikult avarus, mis selle autoga kaasneb.
Eda-Liis: Ausalt öeldes ei tundnud konkreetse auto osas millestki puudust. Kõik oli olemas, toimis väga hästi ja auto jättis endast kvaliteetse ning usaldusväärse mulje.
Urmas: Ehk ei leidnud ma roolis olles piisavalt mugavat asendit, aga esiklaas oli kuidagi liiga lähedal ja tekitas veoautos istumise tunde. Aga väga ilusas veoautos.
Tõnu: Linnasõidul, eriti parklas manööverdades veidi kohmakas. Ja automaatkasti Drive-asendist kippus käik paremas kurvis pidevalt aste allapoole libisema. Olen lihtsalt harjunud sõitma parem käsi käigukangil.
Seotud lood
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?