Profexpo OÜ juhataja Tiit Sarve sõnul on Tartu toidumess ja Tallinna toidumess kaks täiesti erinevat üritust ja seepärast on väga raske neid omavahel võrrelda. ?Oma loomult on FoodFest erialaspetsialistidele suunatud mess, kus on sissepääs avatud ka toidust ja kokandusest enim huvitatud lõpptarbijatele,? selgitab Sarv. ?2004. aasta messil oli hinnanguliselt vähemalt 75% külastajatest oma igapäevatöös seotud toiduga.?
Tartu toidumessi sihtgruppi aga Sarve arvates määratleda ei saagi. ?Osakaalult on Tartu üritus kui maarahva mess, kus vastava ala, nagu näiteks metsanduse, ehituse ja muud spetsialistid endale hea meelega ka muud esitleda lubavad ning kus mõned toidupakkujad, raamatu- ja muud müüjad igati teretulnud vaheldust pakuvad,? leiab Sarv. ?Seega oleks Tartus võimalik rääkida sihtrühma mõttes vaid lõpptarbijast.?
Sarve sõnul võib FoodFesti käsitleda kui toiduala traditsioonilist tippsündmust Eestis. ?Alates 1993. aastast on igal sügisel mess, mis ühendab Eesti hotelle, restorane, jaekaubandust, hulgikaubandust, seadmemüüjaid ja teenindajaid, erialakoolitust ja tootjaid, lisaks välismaiste tootjate, kaubamärkide esindajaid,? räägib Sarv. ?Otseselt kutsete lähetamise järgi võime turu suuruseks pakkuda enam kui 7000 ettevõtet.?
Senise kogemuse põhjal märgib Sarv, et otsustajatele on alternatiivseteks messideks väljaspool Eestit toimuvad toidumessid. ?Vilnius, Riia, olenevalt aastast ka Pariis ja Köln,? loetleb Sarv.
Sarv ütleb, et Tartus toimuva igakevadise üritusega võiks Profexpo koos partneritega teha koostööd, näiteks kutsevõistluste eelvoore läbi viia. ?Samas on toidufirmade arvu silmas pidades kohatu Tartus toimuvat messiks nimetada,? leiab Sarv. ?Olusid mitte tundvale inimesele, kes esmakordselt näiteks Eestisse satub või ajalehereklaami toel ?messile? läheb, oleks üllatus suur ja messi mõistega ümberkäimine eksitav.?
Sarve arvates võiks Tartus toimuv olla regionaalmessina igati asjakohane, kuid sel juhul tuleks n-ö aukohusena saada osalema vähemalt Tartu linnas ja lähiümbruses tegutsevad toiduainetööstused.
Ka Estomatic OÜ müügijuht Mart Roosmets leiab, et messid on äärmiselt erinevad. ?Oleme osalenud mõlemal messil,? kinnitab Roosmets. ?Võrrelda ei saa neid juba seetõttu, et Tallinna messi puhul on tegemist sajaprotsendiliselt toidumessiga, Tartu oma toimub aga teise messi raames.? Roosmetsa sõnul on Tallinna mess sihtgrupi poolest efektiivsem. ?Seda messi külastavad põhiliselt toiduga seotud inimesed,? ütleb Roosmets.
?Tartu puhul on asi teisiti, seal vaadatakse pigem näiteks põllutöömasinaid. Samas pole see mess muidugi millegi poolest halvem, vaid lihtsalt teistsugune,? selgitab Roosmets.
Mart Roosmetsa väitel on Tartu mess rahalises mõttes tunduvalt soodsam. ?Meie jaoks on aga Tallinna mess jällegi kasulikum,? ütleb ta. ?Seega võib öelda, et nii palju, kui anname messil osalemiseks raha välja, sama palju saame seda ka tagasi.?
ASi Tartu Näitused juhataja Alo Pettai kinnitab, et kui Tallinna Toidumessi külastavad enamjaolt jaekaupmehed, siis Tartu Maamessi külastavad kõige enam põllumajandusega mingit pidi seotud inimesed ehk kõik maainimesed.
?Maainimeste hulka kuuluvad metsamehed, põllumehed, talunikud ja ka aednikud,? ütleb Pettai.
Põllumajandus-loomakasvatusega seotud talunikud moodustavad messi külastajatest 33%, õpilased 17%, metsandusega seotud töötajad 15%, juhtide osakaal on 14%, kaubandus-müügitöötajad 9% ja muud 12%.?
Pettai väitel on Maamessi üheks arengutendentsiks muuta mess atraktiivsemaks ka linnainimesele.
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.