27. oktoober 2005 kell 22:00

Firmakink on ka reklaam ettevõttele

Alternatiivina preemiatele ja muudele boonustele on kingitused meeldejäävamad, olgu selleks siis meeskonna pildiga särk, graveeringuga pastapliiats või puhkusepakett mõnes tervisekeskuses.

Ettevõtete poliitika kingituste tegemisel on üsna varieeruv. On asutusi, kus kingituste tegemine on väga reguleeritud ja piiratud, ning meeldejäävate sündmuste tähistamiseks panevad kaastöötajad sageli ise raha kokku, et kolleegi üllatada.

Mõned rõhutavad tähtpäevade osas rohkem ettevõtte endaga seotud sündmusi, nagu aastapäev või mõne väga olulise tulemuse saavutmine. Samas teistele on oluline just töötajaga seotud sündmuste, nagu sünnipäev, jõulud või lapse sünd, tähistamine.

Piret Tramm ärikingitusi pakkuvast firmast Marketing Services Eesti OÜ arvab, et enamikus firmades ikka tehakse firmasiseseid kingitusi. Tavaliselt on sellisteks sündmusteks jõulud, firma aastapäev, suvepäevad ja talvepäevad, aga ka emadepäev naissoost töötajatele ja 1. september nende töötajate lastele, kes lähevad kooli. Samuti tehakse ka olenevalt firmast preemiakingitusi heade töötulemuste eest ? on see siis konkreetne kingitus, mõni puhkekeskuse pakett, reis või hoopis rahaline preemia.

Üldjuhul töötaja sünnipäevaks, nimepäevaks ja muudeks isiklikeks tähtpäevadeks tema arvates firmades kingitusi eriti ei tehta. Kui tehakse sünnipäevakingitus, siis üldiselt koguvad selleks raha lähemad töökaaslased ja kingitus ostetakse omaalgatuslikult, mitte firma poolt, räägib Tramm. ?Suurtes ettevõtetes, kus on üle 50 töötaja, on mõeldamatu, et kõigi sünnipäevi tähistataks, ning raske on leida kingitust, mis kõigile ühtmoodi sünnipäevaks sobiks. Lilled on sel puhul igati sobiv kingitus,? kommenteerib Tramm.

Muudeks tähtpäevadeks ? firma aastapäev, suve- ja talvepäevad ? kingitakse tema sõnul tihtilugu logode või reklaamlausetega rõivaesemeid. Need on head praktilised kingitused ja tavaliselt meeldivad kõigile töötajatele. Samuti võib firmapäevadeks teha toredaid kinke, mis seostuvad näiteks firmasisese naljaga või hoopiski aitavad seda tekitada. Suurfirmades on võimatu kõigi soove arvestada ja seega on kingitus ka rohkem ebaisikulisem ? selline, mis sobib nii meestele kui ka naistele, noortele ja vanematele.

Firma logo kasutamine töötajate kingitustel on Trammi sõnul üldjuhul oluline, sest logoga kingitus tekitab töötajates lojaalsust ja aitab n-ö oma seltskonna tunde tekkele kaasa.

Teiseks aga saab firma end seeläbi reklaamida. ?Ettevõte on ju kingitusele kulutuse teinud ja logoga kingitused teenivad selle kulu mõnes mõttes kaudselt tagasi. Ringiliikuv ja silmapaistev reklaam ehk ei too alati juurde uusi kliente, aga kindlasti annab märku firma olemasolust ja aitab maine kujundamisele kaasa,? arvab Tramm.

Rahandusministeeriumi pressiesindaja Annikky Lampi sõnul ei tee nemad reeglina oma töötajatele kingitusi, kuna töötatakse rahva raha eest ja see teeb majasisese poliitika kingituste osas üsna konservatiivseks.

Erandeid tuleb küll ette, kuid ka siis piirdub ministeeriumipoolne meelespidamine tavaliselt lillede, tänukirja või asutuse sümboolikaga esemetega. Seevastu on omal algatusel isikliku raha eest kingituste tegemine ministeeriumi sees väga levinud, kingitusi tehakse osakonniti, talituseti ning ka suuremate seltskondade kaupa nii sünnipäevade kui ka muude tähtpäevade puhul.

Lampi sõnul on väga populaarsed kinkekaardid ja raamatud, kuid kõige meeldejäävamad kingitused arvestavad alati saaja huvide või omapäraga.

Näiteks on ühele ministrile kingitud maja poolt saksofon, teisele aga võrkkiik. Viimast küll mitte vihjena, et minister armastab laiselda, vaid vastupidi ? soovitusena mõnikord pöörata tähelepanu töö kõrvalt ka puhkusele.

Kombed ja kingitused on allüksustes erinevad, kokku on ministeeriumis üle 350 töötaja. Siiski on vastastikune meelespidamine oluline ühtsustunde tekitaja ja tugevdaja.

Piret Tramm annab meelsasti soovitusi ka jõulukinkide ostmiseks ettevõttes. ?Jõulukink peaks mingilgi moel väljendama hoolivust, soojust, sobima sellesse hooaega ja tegema rõõmu nii kinkijale kui ka kingi saajale. Tavaliselt on kingitusele tehtud ka firma logo, et oleks näha, kes on kinkija ja keda pärast hea sõnaga meeles pidada.?

Teine lugu on tema sõnul siis, kui jõulukingi tegemine jäetakse viimasele hetkele ja veel 22. detsembri hommikul käib paaniline otsimine, mida töötajatele kinkida ? siis võib juhtuda, et kingitakse esimene ettejuhtuv asi, mis tegelikult sugugi ei sobi.

Kui kingituseks on näiteks tuhatoos, kuid pooled töötajatest ei suitseta, või tööriistakomplekt, kui kollektiivis pole kõik meistrimehed ? siis võib tõesti juhtuda, et töötajad sellega väga rahul ei ole. Siis oleks Trammi arvates targem juba kinkida hoopis pudel head veini, kohvi, teevalik või kasvõi purgitäis mett.

Sampo panga kommunikatsioonijuht Anneli Rõuk kirjeldab, et nende ettevõttes on traditsioonides kõige tähtsamal kohal hooliv suhtumine töötajasse ja tema peresse ning kingituste tegemine on üks osa sellest traditsioonist.

Kingituste aasta saab alguse talvise perepäevaga, kus ootavad kingitused nii töötajaid kui ka nende pereliikmeid, ja lõpeb jõulupeoga detsembris. Samuti peetakse tema sõnul meeles kõiki sünnipäevalisi ja tööjuubilare, lapsevanemaid uue pereliikme lisandumisel ning lapsi koolitee alustamisel. Eraldi jõulupeole oodatakse kuni 12aastaseid lapsi, kellele jõuluvana toob meeleoluka etenduse ning kingikoti.

Kingituste saamine on Anneli Rõuki sõnul alati väga positiivset tagasisidet toonud. ?Kingitus on seotud alati vastava tähtpäevaga. Talvisel perepäeval on kingitustena olnud näiteks Sampo logoga mütsid, sallid, fliisjakid, suvepäevadel T-särgid, saunalinad. Kuna Sampo toetab sportlikku vaba aja veetmist ning on Eesti Olümpiakomitee ja Eesti Tennise Liidu suursponsor, siis on töötajad saanud kingituseks samuti Sampo dressid. Muudel tähtpäevadel on peetud töötajaid meeles ka raamatu ja lilledega. Esimese klassi lastele on kingitud Sampo logoga fliisjakid, kell, pinal, sussikott, kaelapael ja helkur. Väga kaalukate sündmuste puhul on kingituseks aga mõni ainulaadne kunstnikutöö,? kommenteerib ta.

Arco Vara turundus- ja kommunikatsioonijuhi Kadri Lindpere sõnul on nende ettevõttes juba aastaid välja kujunenud traditsioonid oma töötajate meelespidamiseks.

?Rõõmustame alati ühiselt nii ettevõtte tähtpäevade, pühade kui ka isiklike sündmuste puhul. Esemeliste kingituste osas oleme siiski lähtunud vaid isiklikest tähtpäevadest. Nii sünnipäevade, pulmade, haridustee läbimise kui ka pisipere puhul on tavaliselt alati olemas võimas lillebukett ning sinna juurde siis vastavalt väljakujunenud kingitused-meened,? kommenteerib Lindpere.

Meenetest tasuks välja tuua graveeritud pastapliiatsid, visiitkaartide hoidjad, koduraamat, sigarikomplekt ning on kasutatud ka kunstnike töid ? ehk lähtutakse siinkohal alati võimalusest, et tegu oleks üllatusega, meeldejääva mälestusega ning esemega, mida tavaliselt inimene enda jaoks ise ei soeta (graveeritud või pühendusega esemed). Pisipere puhul saadetakse alati lilled emale-isale juba sünnitusmajja, et olla esimeste õnnitlejate seas.

Meeskond on üldjuhul ka väljaspool tööaega väga aktiivne, ehk nii katsikud, soolaleivad, sünnipäevad kui ka koolilõpetamised tähistatakse sageli koos kolleegidega.

Kadri Lindpere sõnul ollakse erinevate meenetega väga rahul, kuna alati on need maksimaalselt meeldejäävad ja südamlikud.

Autor: Eeva Pajuviidik

Hetkel kuum