Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna ühistranspordis kogub tähtsust tramm

    Tuleb ainult tervitada, et Äripäev on leidnud esinduslike autokülgede toimetamise kõrval võimaluse analüüsida ka pealinna ühistranspordi probleeme. Ühiskonnauurijate jaoks on hästi teada, et autode arvu kasv ei räägi mitte elujärje edenemisest, vaid ühekülgsest transpordikorraldusest.
    Mõistagi on tarvis osta uusi busse, trolle ja tramme ning olemasolevaid paremini hooldada ? ühistranspordile tulevikus alternatiivi pole. Tallinna bussid-trollid on 12?13 aastat vanad.
    Tallinna liiklus on tipptunnil kergesti segipaisatav ? väike liiklusõnnetus suuremal ristmikul tekitab tohutu ajakulu. Tippajal võtab kesklinna jõudmine tavalisest kolm korda kauem aega. Teede remontimine, laiendamine ja ehitamine on liiklusprobleemide lahendamiseks ühelt poolt vajalik. Teisalt luuakse seeläbi hea pinnas autostumise jätkuvaks kasvuks. Nii nagu teedeehitus üksinda ei lahenda linna liiklusprobleeme, ei aita ka ainult uute ühissõidukite ostmine. Terviklik linna liikluse planeerimine, ühistranspordi eraldamine autoliiklusest, liiklus- ja parkimiskorraldus on võtmesõnad, mis peaksid tulevikus ühistranspordi kasutaja stressi vältima.
    Linna liiklust oleks mõistlik planeerida nii, et ühistranspordi ja teedeehituse planeerimine käib käsikäes. Kaks võtmevaldkonda peaksid olema võrdselt finantseeritud, nagu Euroopa suurlinnades.
    Meil ei jätku kunagi vahendeid, et ehitada piisavalt teid ja parklaid, mis tagaksid häireteta liikumise linnas. Aastaid on räägitud, et bussidele, trollidele ja trammidele tuleb eraldada omaette sõidurajad ja vajaduse korral terved tänavad või tänavalõigud. Praegu kulgeb liiklus Tallinnas keskmise kiirusega 31-32 km/h, praeguses teedevõrgus oleks aastal 2015 liikumistempo vaid 18 km/h. Kesklinna suundadel kestab hommikune tipptund praegu 7.30?9.00. Uuringud näitavad, et iga aastaga pikeneb tipptund 15 minuti võrra ehk praeguse liikluse kasvu juures kestaks nelja aasta pärast tipptund Tallinnas juba 7.00-9.30.
    Nagu kogu maailmas, nii on ka ELis kõik jõupingutused suunatud saastevabade transpordiviiside loomiseks. Pool maailma naftast kulub transpordiks. Kuna energiatarbimine kasvab ja naftatootmise suurendamise võimalused on piiratud, siis kütus kallineb. Kallim kütus omakorda nõuab linna rahakotist bussiliiklusele aina enam dotatsioone.
    10?15 aastat tagasi jõuti ELis järeldusele, et ühistranspordi probleemide lahendamiseks linnades pole tõhusamat vahendit kui tramm. Aastatel 2007?2013 on ELi Ühtekuuluvusfondi jaoks elektritransport abikõlbulik, bussitransport aga mitte. Tramm on praktiliselt saastevaba. Tallinna saastekoormusest tuleb 93% kirjutada diislit ja bensiini kütusena kasutavate transpordivahendite arvele.
    Tallinna linnal on võimalik riigi abiga saada osa Ühtekuuluvusfondi toetussummadest ühistranspordi ajakohastamiseks trammiprojekti kaudu. Tänapäevase trammiliini ehitus kesklinnast Lasnamäele ja lennujaama läheks koos veeremiga hinnanguliselt maksma 2,5 miljardit krooni, millest on kavas ELi Ühtekuuluvusfondist taotleda kuni 80%. Sealjuures tuleb investeerida ka olemasolevasse trammivõrku. Trammitransport säästab energiat ja linnaruumi, on tervislik ja kõigile kättesaadav.
    Autor: Märt Ojamaa
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.