Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallink ? kallis aktsia, kuid huvitav ettevõte
Tallink on ettevõttena huvitav, kuid aktsiana kallis. Ettevõtte tegevusmahud on hinnaga võrreldes liiga väikesed. Samas läheb kaasatud vahendeid tarvis uute laevade eest tasumiseks ning äri laiendamiseks. Kasvuvõimalusi paistab Tallinkil jaguvat nii maal kui ka merel.
Arvan, et ühelgi Tallinna börsil oleval ettevõttel pole nii palju tegevusriske, kui seda on Tallinkil. Samas ka riskid on võimalused. Parimal juhul suudab Tallink riskidest välja kasvada. Praegusel juhul tuleb suur osa teenistusest vaid kolmest laevast. Edaspidi lisanduvad laevastikku uued suured laevad ning uute liinide avamise korral väheneb riskikontsentratsioon. Tallink tegutseb suure finantsvõimendusega, tal on üleval suured laenud.
Üheks huvitavaks arenguks võib osutuda Silja Line?i (varade) müük. See võimaldaks plahvatuslikult ettevõtet kasvatada, kuid selleks ei pruugi Tallink piisavalt laenu saada. Kui ettevõte on börsil, saaks teha vahetuskaupa Silja Line?i omanikuga, pakkudes vastu Tallinki aktsiaid. Võimalik, et Tallinkile tuleb odavam osta Siljalt eraldi laevad ja liiniload ilma meeskonnata.
Kõik pole siiski kuld. Mind häirivad väga Tallinki lepingud seotud osapooltega, näiteks Infortariga. Mulle meeldiks rohkem, kui osutatavad teenused oleksid ostetud avalikul pakkumisel.
Tallinkil on päris head lähiaja kasvuväljavaated, kuid kõik ei pruugi minna plaanipäraselt. Tallink on kindlasti atraktiivsem kui Starman. Tallinna Veega ei saa Tallinki võrrelda, sest esimene on hea dividendiaktsia, kuid mingit erilist kasvu ettevõttelt oodata ei maksa. Tallinki puhul võib oodata kasvu, kuid dividendi maksmist pole oodata.
Kui võrrelda Tallinki liigikaaslastega, tuleb välja selge tendents, mida võib muideks laiendada ka teistele Tallinna börsil olevatele ettevõtetele. Nimelt on ettevõtted väga kallid võrrelduna tegevusmahtudega. Tallink on 92kroonise aktsiahinna juures väärt enam kui kolmekordset käivet. Tavaline on see, et laevandusfirmasid saab osta odavamalt nende aastakäibest kuni 1,2kordse aastakäibega. Kui võrrelda Tallinki hinda raamatupidamisväärtusega, saame suhteks 2,5. Laevanduskompaniidele on tavapäraseks hinnaks kuni kahekordne raamatupidamisväärtus.
Loomulikult tuleb arvestada ettevõtte kasvuväljavaadetega. Starmanil oli prospektis kirjas ka numbrilised tulevikuootused. Tallink on selles osas jätnud investorid pimedusse, kuigi müüakse kasvu. Taas ei jaga ettevõtte börsile viimise korraldajad võrdselt infot kõigile investoritele. Institutsionaalsed investorid, kes ise on suutelised hindama ettevõtte ja aktsia väärtust, on saanud Supremalt Tallinki analüüsi, kuid laiemale avalikkusele seda ei jagata. Täpselt samasugune sekeldus oli Starmani aktsia börsile tulles, kuid Finantsinspektsiooni sekkumise tulemusena siiski ettevõtte börsile toojad (Hansapank Markets ja LHV) olid sunnitud vaatamata esialgsele keeldumisele avaldama analüüsid, kohtlemaks investoreid võrdselt.
See, et kõik ei saa võrdselt informatsiooni, on ebanormaalne, kuid investorid peaksid olema harjunud, et tehinguid tehakse ebapiisava informatsiooni põhjal.
Seekordse pakkumise puhul on olukord erakordne. Tavaliselt tehakse aktsiapakkumine lisaks institutsionaalsetele investoritele kättesaadavaks vaid asukohamaa jaeinvestoritele. Seekord tuleb meie investoritel ja spekulantidel rinda pista Soome kolleegide-konkurentidega. Me võime Tallinkist Soome investoritest mõnevõrra rohkem teada, kuid nende poolel on aastakümnete pikkune investeerimiskogemus, mida kohalikel investoritel pole.
Lisaks on neil seoses kõrgema elatustaseme ja sissetulekutega ka suuremad säästud, mille eest aktsiaid osta. Nemad saaksid eestlastega isegi võrdse summa paigutamisel tänu suurele kapitalile piisavalt riske hajutada. Meie kahe hea IPOga ärahellitatud investoritel-spekulantidel puudub aktsia börsile tuleku järel raha kaotamise kogemus. Nii mõnedki investorid on ostnud ühte aktsiat kogu raha eest. See on äärmiselt riskantne tegevus. Ei taha öelda, et Tallinki aktsia börsiletuleku järel aktsia hind kukub, kuigi välistada seda ei saa. Mõned spekulandid arvestavad sellega, mõned mitte.
Ohumärk on Danske Capitali fondidest Tallinki aktsia müük.
Olen ettevõtte tänaseks enda jaoks algeliselt ära kaardistanud.
Ma pean ettevõtet 92 krooni tasemel kallilt hinnatuks, kuid arvestades võimalikku positiivset ettevõtte kasvustsenaariumi, kavatsen aktsiat siiski osta. Eeldan, et ettevõte suudab aastatega nii palju kasvada, et aktsia hind muutub atraktiivseks.
Millise summa eest aktsiat osta? Arvestades võimalust, et Soome investorid võivad 92 krooni tasemel eestlastest oluliselt rohkem aktsiaid märkida, võidakse koos institutsionaalsete investoritega emissioon üle märkida. Sellisel juhul kõigile aktsiaid kogu summa eest ei jätku. See eeldab võimalikult suure summa eest märkimist, et saada märkimisväärne kogus aktsiad.
Vähemalt lühiajaliselt peaks aktsia moodustama märkimisväärse osa minu portfellist, mistõttu märgin aktsiaid suurema summa eest, kui aktsiat reaalselt saada tahaksin. Kui mul õnnestub saada aktsiaid rohkem, müün kiiresti osa spekulatiivse tulu ootuses.
Igaüks peab lähtuma aktsiate ostmisel oma olukorrast ? võimalustest ja vajadustest, hirmust ja ahnusest. Kindlasti ei maksa aktsiat ostes oodata riskivabalt sülle kukkuvaid rahapakke.