• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,16
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,16
  • 17.01.07, 12:49
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

FT: raudtee tagasiost oli võit Eesti poliitikutele, kuid kaotus eestlastele

Financial Times kirjutas Eesti raudtee taasriigistamisest ja laiemalt investorite riskidest riikliku infrastruktuuri investeerimisel.
BRSi aktsionär olnud Pittsburghi ettevõte Railway Development Corporation esimees Henry Posner märkis, et Eesti raudtee tagasiost riigi poolt oli töövõit poliitikutele, kes osalesid selles müügiprotsessis. "Aktsionäridele tähendas see viiki jäämist, aga Eesti inimestele kaotust," märkis Henry Posner.
Eesti majandusminister Edgar Savisaar rääkis eelmise aasta novembris vastastikusest mittemõistmisest investorite ja poliitikute vahel. "Me ei saa nõustuda BRSi poolse privatiseerimislepingu, tariifide ja muude investeerimispõhimõtete tõlgendamisega," rääkis Savisaar tookord.

Artikkel jätkub pärast reklaami

BRS-s osalust omanud Ameerika ettevõtja Ed Burkhardt ütles, et nad oleksid pidanud raudtee tagasimüügi eest rohkem raha saama.
BRSi juhtumi näitel võib öelda, et probleeme tekitab hind, mida võetakse infrastruktuuri kasutamise eest, kirjutas Financial Times. See küsimus on eluliselt tähtis just suurenevale infrastruktuuri investeerijate seltskonnale. Valitsustel on tihti õigus öelda, kui suureks kujuneb hind infrastruktuuri kasutamise eest.
Standard Poor'si analüütik Robert Bain märkis, et investorid tihti ignoreerisid või alahindasid poliitilist riski investeerimisel infrastruktuuri. "Samas ei või ette teada, mis juhtub halvemate stsenaariumite puhul, keegi ole ju seda testinud," rääkis Bain "See, mis lepingus on kirjas ja see, mida valitsus tegelikkuses teeb, ei pruugi olla kooskõlas."
Henry Posner nentis, et võimatu on kaitsta end poliitiliselt motiveeritud otsuste eest.
Samas BRS ei ole olnud naiivne privatiseerimislepingu sõlmimisel, märkis Posner. Leping sisaldas punkti, mis nägi ette võimalike vaidluste lahendamise Stockholmi arbitraažikohtus. Sinna vaidlus lõpuks ka jõudis ning see aitas kaasa lahenduse leidmisele valitsuse ja BRSi vahel.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele