Turismitööstus on hoolimata SARSist, linnugripist ja terrorismiohust maailmas viimase kümnendi üks kiiremini kasvavaid majandusharusid. Tehnoloogia ja interneti areng pakub võimalust sooritada reisiks vajalikud ostud laua tagant tõusmata. Reisiteenused on muutunud sedavõrd standardiseerituks, et infosüsteemide eelised kiiruse, valiku ning hinnavõrdluse osas kaaluvad üles traditsioonilise teeninduse võlu. Info reisi sihtkoha kohta on samuti internetis. Reisikirju ja -hinnanguid koondav
TripAdvisor.com sisaldab üle viie miljoni kommentaari. Reisija ise on muutumas reisi korraldamise suurimaks eksperdiks.
Esimeste online-reisibüroode turuletulekust on möödas juba 15 aastat, kuid alles viimastel aastatel on müügiosakaalude graafikud muutunud hokikepi sarnaseks. Uuringutefirma Phocuswright hinnangutel jõudis möödunud aastal USA online-reisiteenuste müügimahu osakaal 50 protsendini.
Euroopa vastav keskmine näitaja on küll oluliselt madalam, kuid teenäitajateks on konservatiivsed (!?) britid ja sakslased vastavalt 1/3 ja ¼ suuruse osakaaluga.
Internetimaksete osakaalu (93%) või e-tuludeklaratsioonide populaarsuse (82%) põhjal võib Eestit pidada online-rahvaks. Paraku ei saa seda väita online-reisiteenuste broneerimise kohta. Balti riikide suunanäitaja on hoopis Leedu. Amadeusi (lennupiletite globaalne jaotussüsteem) 2006. a lõpu andmetel ostab iga viies leedukas lennupileti internetist, eestlastest aga 7%. Eestlastel võtab online-teenusega kohanemine aega.
Eesti esimene reisiteenuste online-pakkuja Estonian Air saavutas 10protsendise internetimüügi osakaalu alles kolmandal müügiaastal, Hansapank ületas internetimaksete vastava künnise teisel aastal ning maksuamet e-tuludeklaratsioonide osas samuti kolmandal aastal. Esimesed kodumaised online-reisibüroo lahendused jõudsid Eesti tarbijateni vähem kui aasta tagasi.
Kaudsete arvestuste järgi on Eesti online-reisiteenuste turu osakaal 15%, valdkonna edukaim on Estonian Air. Paraku ei pääse EAga kõikjale, kuhu vaja, ning oleks ka alusetu loota, et nad pakuksid nt konkurentide Finnairi ja CSA pileteid. Kuna turismiteenuste turg on väga fragmenteerunud ning lennunduse jaotusloogika keeruline ja inertne, siis kogu maailma turismiteenuste müügist käib 56% (Sabre andmetel) vahendajate kaudu, millega saavutatakse suurem valik ja kombineeritavus. Tavapäraselt tähendavad vahendajad väärtusahelas suuremaid kulusid lõpptarbijale. Just tänu internetile jõuab klient minutite jooksul parima ja õiglase hinnani. Kuna ka reisitööstuses on valdav mahupõhine hinnastamine, siis juhtub tihti, et vahendajate kaudu ostes saate parema pakkumise kui otse teenusepakkujalt. Seetõttu pole ime, et reisiteenuste online-ostmisel on lisaks kiirusele, valikule ja ööpäev läbi avatusele ka hinnaeelis.
Seni on põhiliseks online-reisiteenuste ostjaks eraisikud, aga korporatiivklientide arv kasvab kaks korda kiiremini. Ettevõtted on mõistnud, et internetis on lihtne korraldada läbipaistvaid vähempakkumisi ja säästa miljoneid. Travelodge'i 2005. aastal Suurbritannias korraldatud uuringu kohaselt kulutavad Briti ettevõtted ärireisidele igal aastal üleliigselt 1,3 mld naela (31 mld krooni). Ka paljud Eesti ettevõtted kasutavad üha aktiivsemalt ärireiside online-broneerimise viisi. Maksumaksjat aga kurvastab, et avaliku sektori ostuargumentide loetellu raha- ja ajasääst paraku ei mahu.
Autor: Andres Liinat
Seotud lood
Suurel osal tuleohutusülevaatuse kohuslastest on jätkuvalt ülevaatus tegemata. Päästeamet on viimasel ajal saatnud ettevõtetele hoiatusteateid. Foruse praktika näitab, et tihti pole ettevõtete juhid ja hoone haldjad kursis, millised tuleohutusnõuded peavad olema täidetud ning mis regulaarsusega tuleb seadmeid kontrollida. Valdavalt on murekohad objektidel sarnased.
Enimloetud
1
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
5
Rõtov, Mandel ja Lang ettevõtete maksustamisest
Hetkel kuum
Ettevõtjad ei leia ka ise üksmeelt
Rõtov, Mandel ja Lang ettevõtete maksustamisest
Tagasi Äripäeva esilehele