Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Läks transiit, mingu ka eksport

    Nüüd, kus Eesti majandus hangub, kärbib valitsus kulusid, külmutab investeeringuid ja erastab riigivara. Kõik selleks, et tagada majanduse "pehme maandumine" pärast liiga pikka tarbimispidu.
    Kõrvalt vaadates tundub, et pärast mõningat vastupunnimist ongi ministeeriumid "riigi õhemaks tegemise" kontseptsioonis kokkuleppele jõudnud ning riik on andmas panust selleks, et kodanikud võimalikult vähe kannataksid. Nii peaministri kabinetis kui ka majandusministeeriumis räägitakse vajadusest suurendada eksporti ning igati soosida ekspordipotentsiaaliga töötleva tööstuse - majanduse alustala - arengut.
    Keskkonnaministeeriumis on samal ajal käsil hoopis vastupidine protsess - käsi sirutatakse veelgi sügavamale tarbija taskusse, kui see seal enne oli. Millest käib jutt? Jutt käib maksude tõstmisest niigi raskel ajal. Nimelt on ministeeriumil käsil seaduseelnõu, millega tõstetaks taas keskkonnatasusid.
    Keskkonnatasud on salakaval kaudsete maksude liik, mida me tarbijatena igapäevaste kulutuste tegemisel otseselt ei märkagi. Kui käibemaks kajastub igal poetšekil, aktsiisid meenuvad iga tanklakülastuse ajal ja tulumaksu suurus vähemalt korra aastas tuludeklaratsiooni täites, siis keskkonnatasud on tavatarbija eest peidus. Nad on peidus leivas, saias, piimas, kraanivees ja prügikonteineris ning laevalguses ja radiaatorisoojuses.
    Keskkonnatasude tõstmine ei kukuta valitsusi, nagu õlleaktsiisi tõstmine seda teha võib. Vastupidi. Selle võib tarbijale isegi meelepäraseks teha, rääkides, kuidas suuremad tasud aitavad kaasa keskkonna paremale säästmisele. Mis loevad selle kõrval kallima elektri ja soojuse eest makstud sajalised. Tühiasi! Ja kõik läheb nagu õlitatult. Valitsus kutsub üksmeelselt üles tarbijaid säästma ja teeb näo, et säästab isegi. Tegelikult katab oma puudujäägid ikkagi lihtinimese tasku arvel, suurendades kaudset maksustamist.
    Skeem on nii elegantne, et keegi ei saa arugi. Ning kui mõni nuputabki kuu lõpus välja, et kuhu see raha näppude vahelt kadus, ei hakka ometi Eesti inimesed tänavatel laamendama, nagu kuumaverelistel prantsuse või hispaania kaluritel kombeks on. Seda teatakse keskkonnaministeeriumis väga hästi.
    Tuleb tunnistada, et ka suuremal osal ettevõtjail on pigem ükskõik. Ega ilma vee, valguse ja soojuseta meie kliimas ikka keegi hakkama saa. Lisandunud keskkonnatasud kajastuvad kuu lõpul arvetes ja küllap lihttarbija nad lõpuks ära maksab.
    Nurisevad vaid need ettevõtjad, kel pole võimalik suurenenud kulusid automaatselt kallimaks kaubaks keerata. Need, kes konkureerivad rahvusvahelisel turul ega suuda enam liiga kõrge omahinna tõttu kaupu eksportida ELigi, kus konkurentidel taolised maksud puuduvad.
    Aga nende peavalu ravimiseks on keskkonnaministeeriumil giljotiinina mõjuv rohi olemas - pole vaja eksportida! "Selleks, et vähendada põlevkivitoodete eksporti, tõstetakse pidevalt keskkonnatasusid...," kõlas keskkonnaministri seisukoht riigikogu saalist. Keelevääratus? Stenografisti näpukas? Vaevalt. Pigem otsekohene väljaütlemine ministeeriumi poliitikast, mida siiani vaid kuluaarides levitatud - pangu oma tootmine kinni. Ja pole meil vaja ei elektri- ega põlevkivikeemia eksporti. Milleks? Kodu- ja välismaised eksperdid jutustagu pealegi ekspordi tähtsusest.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.