Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ametnikult riigihangetele hindeks tugev neli

    Rahandusministeeriumi all tegutseva riigihangete vaidlustuskomisjoni juhi Taivo Kivistiku sõnul on hangete kvaliteet viimase kümnendi jooksul oluliselt paranenud ning lausa "karjapoisi" nippe enam ei kasutata.

    "Kui vaatan oma ametikohalt, siis mina küll annaksin tugeva nelja," vastas Kivistik küsimusele, mis hinde annaks ta viie palli süsteemis riigihangete korraldamisele Eestis.
    Sel aastal on komisjonile seni esitatud 169 vaidlustust, millest 18 on lihtsustatud menetluse või lihtmenetlusega hanked. 2009. aastal olid vastavad näitajad 274 ja 39.
    Järgneb intervjuu Taivo Kivistikuga:
    Ettevõtjad kurdavad, et riigihangetega on pidevalt mingi jama. Miks see nii on?
    Tegelikult neid jamasid ju nii palju ei olegi. Mina saan rääkida ainult nii-öelda enda mätta otsast ehk neist juhtumitest, mida vaidlustatakse. Riigihangetest vaidlustatakse keskmiselt 2-3 protsenti aastas, mis ei ole suur protsent. Tõsi, eks aasta jooksul tuleb vaidlustusi ikka paarisaja-kolmesaja ringis kokku. Probleeme muidugi on, aga ma ei saa nõustuda, et riigihangetega alati mingi jama on.
    Avalikkuse tähelepanu pälvivad ning meelde jäävad näiteks suured teedeehituse hangete vaidlused, kus on mängus sajad miljonid kroonid. Eks need juhtumid loovadki mulje, nagu oleks riigihangetega kogu aeg mingi jama.
    Millised on levinumad riigihanke vaidlustamise põhjused?
    Seaduse järgi saab vaidlustada kahte laia gruppi. Esimene on hanke alusdokumendid, mis hankija poolt vormistatakse enne, kui ta hankemenetlust alustab. Kui asjast huvitatud isikud vaatavad need läbi ja leiavad juba siis, et dokumendid ei ole rahuldavad või on kuidagi nende huve kahjustavad, siis vaidlustatakse hanketeade või hankedokumendid.
    Teine suur grupp on pärast pakkumuste esitamist tehtavad hankija otsused: üldjuhul pakkujate kvalifitseerimine või kvalifitseerimata jätmine, pakkumuste vastavaks või mittevastavaks tunnistamine, pakkumuse edukaks tunnistamine.
    2009. aastal vaidlustuskomisjonile esitatud 269st vaidlustusest moodustasid pakkumuse edukaks tunnistamise otsuse vaidlustused 29% ja hanketeate ning hankedokumentide vaidlustused 22%.
    Kui sageli on probleemsete hangete puhul tegu pahatahtlikkusega?
    Kui saaksime tuvastada tahtlikke seaduserikkumisi, oleks asi lihtsam. On üksikud juhtumid, mille puhul sisetunne ütleb, et tegemist võib olla ühe poole pahatahtlikkusega. Seda oma sisetunnet ei saa mina muidugi kusagil kommenteerida, sest minu asi pole anda eetilisi hinnanguid. Ma saan tuvastada ainult seda, kas miski vastab riigihangete seadusele või ei vasta.
    Ma arvan, et suures osas on vaidlustuste põhjus selles, et miski on jäänud piisavalt selgelt lahti kirjutamata hankedokumentides ja pooled saavad asjadest erinevalt aru. Praktikas on olnud tõesti juhtumeid nagu vanades muinasjuttudes või anekdootides, kus üks valesti pandud koma võib anda infole erinevate inimeste silmis täiesti erineva tähenduse ja ongi vaidlus lahti.
    Kas riigihanked on Eestis piisavalt hästi reguleeritud?
    Alati saaks paremini. Mina nüüd see inimene küll ei ole, kes saaks öelda, et siin enam midagi parandada ei anna. Aga teisest küljest on ühe seaduse rakendamisel  väga vajalik stabiilsus. Seadus on kondikava ja kui see on täpne ja põhjalik ning kõik asjad ära reguleerib, on väga hästi, kuid paraku ükski seadus pole selline. Seaduse ümber hakkab aja jooksul kogunema praktika, kohtupretsedendid, vaidlustuskomisjoni pretsedendid ja selles mõttes on hea, kui seadus on pikemaajaliselt ja stabiilselt ühesugusena kehtiv.
    Nii omandavad valdkonnas tegelevad spetsialistid ka selle nii-öelda liha, mis on tekkinud ümber seadusest kondikava. Kui seadus pidevalt muutub, muutub ka kogu praktika ja kõik algab nullist peale. Kokkuvõttes tuleks seadustes teha pigem ainult hädavajalikke muudatusi.
    Kõige vähem on reguleeritud lihthanked, mis ohud siin peituvad?
    Olukord muutub tõesti keerulisemaks, kui mängu tulevad lihmenetlused või lihtsustatud menetlusega hanked, kus hankijal tuleb juhinduda pelgalt riigihangete seaduse üldpõhimõtetest. Neil puhkudel  tuleb vaidlustuse läbivaatamisel sageli anda lihtsalt subjektiivne hinnang, kas ja mil määral üht või teist põhimõtet on rikutud. Kui hankija ütleb, et tema juhindus põhimõttest valida kõige soodsam pakkumus, võib keegi osalejatest vastu öelda, et hankija on rikkunud seejuures põhimõtet, et hange peab olema kontrollitav ja läbipaistev.
    Mina isiklikult näen oma töös kõige rohkem vaeva just selliste, lihtmenetlusena või lihtsustatud menetlusena läbiviidavate hangetega, mis seadusandja poolt on tegelikult loodud selleks, et hankijal oleksid hästi suured vabadused.
    Kusjuures, vaidlustamise osas on oluline tähele panna, et selliste menetluste korral võib hankija esimesel võimalusel eduka pakkumuse teinud isikuga lepingu allkirjastada ning pärast seda enam vaidlustust esitada ei saagi.
    Kas selliseid vabadusi peaks piirama?
    Lihtmenetluse ja lihtsustatud menetluse eesmärk ongi see, et hankija saaks asja kiiresti ning võimalikult väheste formaalsustega korda. Näiteks kui koolimaja katus lendab pealt ära, siis saaks seda katust hakata nii kiiresti peale panema kui võimalik.
    Samas suurendab selline paindlikkus korruptsiooniohtu.
    Küsimus on selles, millist hüve soovitakse rohkem kaitsta? Kas seadusega tuleks rohkem kaitsta seda, et kõikidel, kes hankemenetluses osalevad, on õigus ja ka reaalne võimalus oma huve vaidlustusmenetluses kaitsta või seda, et menetluse saaks kiiresti läbi viia?
    Kas riigihangetel kehtib põhimõte "kõik, mis pole keelatud, on lubatud"?
    Ma ei taha sellega päris nõus olla. Ma arvan, et riigihangete seadus on avaliku õiguse tunnustega ja avalikud asutused ei tegutse põhimõttel, et kõik, mis pole keelatud, on lubatud. Avalik asutus peaks lähtuma sellest, et tegutsetakse ainult neis piires, mis on seadusega ette antud.
    Ka riigihangete puhul juhindutakse seadusest või kui seadus midagi  ei reguleeri, siis riigihangete korraldamise üldpõhimõtetest. Ei saa öelda, et ülejäänut üldse miski ei reguleeri.
    Millal Te soovitate hanke vaidlustamisele mõelda, kas siin on võimalik näpunäiteid anda?
    Kas mõnda hankemenetlust vaidlustada või mitte on minul keeruline soovitada, seda peab asjast huvitatud isik konkreetses olukorras ise otsustama, vastavalt oma huvidele ja südametunnistusele.
    Hankemenetluste puhul, kus osalistele esitatakse hankedokumendid, on alati mõistlik  vigased hankedokumendid vaidlustada. Kui pakkumused on juba esitatud ning hankija hakkab tegema  hankemenetluses ettenähtud otsuseid, võivad vaidluse korral sageli olla üksnes halvad valikud, sest hankija peab lähtuma hankedokumentidest, ka puudulikest. Hankedokumente ei saa enam vaidlustada, kui pakkumused on juba esitatud.
    Hanketeate ja hankedokumentide vaidlustamisel tuleb veel arvestada, et seda tuleb teha seitsme päeva jooksul pärast dokumentide kättesaamist, kuid mitte hiljem kui kolm täistööpäeva enne pakkumuste esitamise tähtpäeva.
    Mis hinde annate viie palli süsteemis riigihangete korraldamisele Eestis?
    Kui vaatan oma ametikohalt, siis mina küll annaksin tugeva nelja. Meie ei teosta järelevalvet, mistõttu  ma ei oska öelda, milline on olukord järelevalve poolelt vaadates (järelevalvet riigihangete üle teostab rahandusministeeriumi finantskontrolli osakond – toim), aga vaidlustuskomisjonis kohtuvad lipsustatud advokaadid ühelt poolt ja lipsustatud advokaadid teiselt poolt ning midagi hullu meil siin ei ole. Ma ütleksin, et selle osa riigihangete kvaliteet, mis meieni jõuab, on tunduvalt paranenud kümmekonna aastaga, mil mina olen selle valdkonnaga seotud olnud. "Karjapoisi" nippe enam ei tehta.
    Mida arvate kavaldamisest ja kõikvõimalikest trikkidest riigihangetel, on need eetilised?
    Ebaeetiline on iga kavaldamine, kui see toimub kellegi kahjuks. Samas ei saa mina hinnata asju skaalal "eetiline või ebaeetiline", mina hindan skaalal "seaduslik või ebaseaduslik".
    Kui pakkumuses leidub silmanähtavalt ebareaalseid tingimusi, peaks see olema juba hankija asi tunnistada konkreetne pakkumus mittevastavaks.
    Kui hankija loob pakkujatele tahtmatult tingimused kavaldamiseks, ei saa nende kasutamist pakkujatele ette heita. Kui kavaldamiseks luuakse pinnas teadlikult, siis on tegemist juba järelevalve küsimusega, kuigi järelevalvel on väga keeruline tahtlikkust tõestada, kui hankija ütleb, et tegi üht või teist asja teadmatusest...
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Baltic Horizoni kolm probleemi, mis mind fondi juures häirivad
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Baltic Horizon Fundi kinnisvarafondi osakuhind on juba pool aastat püüdnud läbi murda 0,3 euro piirist. Kuid kuigi see tugitase hoiab hinda kukkumast, takistab vähemalt kolm probleemi sellelt tasemelt tagasi tõusta ja ülespoole liikuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.