• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,17
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,17
  • 20.10.13, 12:05
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas korraldada töötajate transporti?

Ettevõtted kaustavad töötajate transportimiseks erinevaid võimalusi. Kõige levinumaks viisiks on bussitranspordi tellimine, sest see on mugav ja korraga saab vedada suurema hulga töötajaid.
Töötajate transpordiga seotud kulutuste katmine firma poolt on muuhulgas tingitud ka vajadusest leida ettevõttesse võimalikult heal tasemel tööjõud, mida väiksematest piirkondadest on keeruline leida. Töötajate töö ja elukoha vahel transportimiseks tehtavaid kulutusi ei loeta ka erisoodustuseks, kui ühistransporti kasutades ei ole võimalik seda teekonda läbida mõistliku aja- või rahakuluga.
Rimi Eesti Food AS personalijuht Õrne Lainde ütles, et Rimis on töötajate transporti korraldatud erinevalt, kasutatakse nii bussi kui ka taksot. "Kaupluste töötajate puhul sõltub väga palju poe asukohast, töö iseloomust ja kellaajast ehk kas seal on vaja transporti organiseerida. Kindlasti ei jäta me ühtegi oma töötajat hätta, kui ta peab koju saama väga hilisel ajal. Sel juhul lubame talle tööandja kuludega takso kasutamise võimalust. Osaliselt maksame ka äärelinna kaupluste töötajatele sõidukompensatsiooni," rääkis Lainde.
Tallinna lähedal Rae vallas Põrguvälja asuvas Rimi peakontoris ning Rimi keskköögis on ametis suur osa pealinnast pärit inimesi. Nende tööle ja koju transportimiseks on käigus buss, mis hommikuti inimesi tööle ning õhtul tagasi pealinna sõidutab. Töötajad bussisõidu eest tasuma ei pea. Rimi bussi graafik on seatud vastavalt tööaegadele ning Rimi köögi töögraafikutele ning tagab, et kõik töötajad saaks tööle ja koju. "Bussitranspordi korraldamiseks on meil pikaajaline koostöö Hansabussiga ning maksame neile töö eest keskmist turul kehtivat tasu," lausus Lainde.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Erinevalt Rimist ei ole aga töötajate transpordiga pidanud seni tegelema Maxima. Ettevõtte kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid ütles, et mõned aastad tagasi oli varuvariandina töötajatele transpordi organiseerimine plaanis. "Laienesime siis väga kiiresti ja eeldasime, et mõnes väiksemas kohas, või suvehooajal näiteks Pärnus, võib töötajaid nappida. Õnneks sellist olukorda siiski ei tekkinud ja me pole pidanud töötajatele transporti organiseerima," märkis Erilaid.
Humana Estonia info- ja projektijuht Mari-Helene Kaber lausus, et nende ettevõte alles katsetab, kuidas töötajate transporti korraldada ning seetõttu on nende ettevõttel veel vara oma kogemusi jagada.
Pikajaline töötajate transpordikorraldamise kogemus on aga Rakvere lihakombinaadil ning Talleggil. Mõlema ettevõtte tegutseb ka erinevates Eesti piirkondades.
"Nii Rakvere Lihakombinaat kui ka Tallegg kasutavad töötajate tööle sõidutamiseks bussitransporti, sest tööajad on erinevad ja linna ega vallatransport ei ole meie vajadustele vastaval tasemel. Lisaks on meile väga oluline leida kvalifitseeritud tööjõudu ka kaugematest sihtpunktidest," ütles Rakvere Lihakombinaadi ning Tallegg  juhatuse esimees Teet Soorm.
Bussitranspordi organiseerimisel on Rakvere lihakombinaadi ja Talleggi eesmärgiks hoida tööle- ja tagasisõidu aeg võimalikult minimaalne. Transporditeenust tellitakse konkursi kaudu ning konkursse korraldatakse Soormi sõnul üle paari aasta.
Ta lisas, et busside tellimise vajaduse tihedus tuleneb tootmisvajadusest. Põhilised lähtekohad Rakvere Lihakombinaadi suunal on Ida-Virumaa (Aseri, Püssi, Kiviõli ja Kohtla-Järve), Lääne-Virumaa (Tapa, Kadrina, Väike-Maarja, Tamsalu) ja Rakvere linn. Talleggi suunduvad bussid Tallinna äärepunktidest ja Maardu linnast.
"Busside eelisteks võib pidada sõidumugavust ja istekohtade olemasolu ning miinuseks seda, et paljudel juhtudel peab töölised tööle toonud buss sõitma tühjana tagasi ehk sisuliselt kaotame ühe otsa," lausus Soorm.
Kirde-Eestis tegutsevas põlevkiviõlitootjas Viru Keemia Grupp on töötajate transport korraldatud erinevate tütarettevõtete poolt. "Näiteks Ojaamaa kaevanduse transport on mõeldud ainult kaevanduse töötajatele, käib vastavuses töötajate vajadustega ehk vahetuste graafikuga ning vastavaks on kujundatud ka busside marsruut," rääkis VKG ASi ühiskondliku vastutuse juht Julia Piilmann.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ojamaa kaevandus asub linnast eemal ning maakonna bussiliinidega oles kohale jõudmine töötajatele ebamugav. Ojamaa kaevandust teenindavat bussiveo teenust ostab ettevõte sisse hanke alusel, mida korraldatakse regulaarselt.
"VKG peatootmisterritooriumil töötavad inimesed aga saavad tööle linnatranspordiga, mille marsruut on pikendatud spetsiaalselt VKG palvel ja vastavalt töötajate töögraafikutele.
Siin meie oleme sõltuvuses linna poolt korraldatud hankest ja kehtestatud tariifidest, sest VKG maksab kinni oma osa linnaliini marsruudist täismahus. Linnaga on koostöö hea, juba praegu käib uue bussiliikluse graafiku kooskõlastus, VKG töötajate palved on arvestatud (selle eest seisab ametiühing) ning meie töötajad samuti jälgivad ja annavad teada juhul kui bussiliikluses esineb ebatäpsusi," selgitas Piilmann.
VKG järgib töötajate bussiliikluse korraldamisel kahte eesmärki. Esiteks, et 24/7 töös olevatel tööstusseadmetel töötavad inimesed jõuaksid tööle õigel ajal ja vahetuste töö oleks stabiilne. Teiseks, töötajate mugavust. Arvestades seda, et VKG tootmisterritoorium asub suhteliselt eemal linnast (linnabusside lõppeatus asub 1 km kaugusel tootmisterritooriumi peapääslast), siis on hästi töötava bussiliikluse tagamise eesmärk suurendada töötajate heaolule, rääkis Piilmann. Transpordi korraldamine on oluline, arvestades ka näiteks Eesti ilmastikutingimusi ning seda, et osa vahetusi lõppeb hilja õhtul.
Tasub teada
Millal tohib firma katta töötaja transpordiga seotud kulud?
Töötajate tööle ja koju transportimisega seotud kulude kompenseerimist reguleerib tulumaksuseaduse § 48 lõige 5¹.
Erisoodustuseks ei loeta kulutusi töötajate transpordiks elukoha ja töökoha vahel, kui ühistransporti kasutades ei ole võimalik seda teekonda läbida mõistliku aja- või rahakuluga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Selle sätte rakendamisel tuleb lähtuda asjaolust, et tööandja poolt on korraldatud töötajate vedu tööle, kuna:
" töökoht asub piirkonnas (kohas), millel puudub ligipääs ühistranspordiga;
" töötajal puudub võimalus ühiskondlikku transporti kasutades elu- ja töökoha vahel sõita, sest tööpäev algab või lõpeb ajal, millal ühiskondlikku transporti ei ole võimalik kasutada (k.a ületunnitöö);
" ühiskondlik transport küll eksisteerib, kuid selle kasutamisega kaasneks ebamõistlik ajakulu (töötaja jõuab töökohta oluliselt enne tööpäeva algust või saab oluliselt hiljem koju või ümberistumisest tekib ebamõistlik ajakulu võrreldes kogu vahemaa läbimiseks kuluva ajaga).
Millal on töötajate transpordiga seotud kulude tasumine erisoodustus?
Ühistranspordi olemasolul linna piires töötajatele tasuta soodsama/mugavama töölesaamise võimaluse organiseerimine tööandja poolt on aga käsitletav erisoodustusena.
Ühistranspordiseaduse kohaselt on eriotstarbeline liinivedu (tööliste vedu tööle ja tagasi) ühistransporditeenuseks liiniveo korras. Liinivedu kui ka eriotstarbelist liinivedu võib korraldada nii avaliku teenindamise lepingu või kommertslepingu alusel. Erisoodustuseks muutub eelnimetatud korras töötajate tööle vedu kui see toimub töötajatele tasuta või soodushinnaga, olukorras kui ka tavapärase ühistranspordiga saab elu- ja töökoha vahelist teekonda läbida mõistliku aja- või rahakuluga.
Allikas: maksu- ja tolliamet
Autor: Alyona Stadnik, Kristi Malmberg

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele