Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miljonitehing Eesti betooniga

    E-Betoonelement on osaline Soome suures raudteeehituse projektis, mis seob põhjanaabrite pealinna Vantaa lennujaamaga.

    Tehingu hinna jätab betoonitootja saladuseks, märkides, et see jääb ühe ja viie miljoni euro vahele
    "E-Betoonelemendile on tehing mitmeski võtmes märkimisväärne," rääkis E-Betoonelemendi juht Vaido Leosk. "Tegu on suure projektiga ning pikaajalise tootmisega," selgitas ta ja lisas, et see võimaldab tasakaalustada tootmist. Leping sõlmiti eelmise aasta detsembris ning tööd kestavad orienteeruvalt ühe aasta.
    "Eesti turu projektid on tihti väga kokkusurutud tähtaegadega ja pingelised ega võimalda tootmist optimaalselt kasutada," märkis Leosk. Tema arvates teadvustatakse Soome ehitus- ning elemenditootmise sektoris Eestist paremini ühtlase tootmisvoo mõju üldisele efektiivsusele.
    E-Betoonelement tehingu täpset numbrit avalikustada ei soovinud. "Jääb miljoni ja viie miljoni vahepeale," ütles Vaido Leosk. "Kahjuks pole meil õigust lepingu detaile täpsemalt avaldada," lisas ettevõtte turundusspetsialist Mari-Liis Tenno. "Selle projekti puhul sõlmis E-Betoonelement lepingu oma sõsarettevõttega, mistõttu me konkurentide ja hangete teemat ei kommenteeriks," ütles ta.
    Leoski sõnul on see neile uus kogemus. "Tegu on infrastruktuuri projektiga. E-Betoonelement ei ole infrastruktuuriprojektidele Soome varem elemente tarninud," rääkis ta. E-Betoonelemendi jaoks on sisuliselt tegemist ka uue tootega. "Usun, et selle projekti kogemused leiavad rakendamist ka tuleviku tunneliprojektides nii Eestis kui Soomes," ütles Leosk.
    2015. aastal valmiva Helsinki-Vantaa lennujaama raudtee ehitamise kogumaksumus on 675 miljonit. Selle kaitsetunneli raudbetoonist kaarekujulised lae-elemendid tarnib Soome partnerile Eesti ettevõtte E-Betoonelement.
    2012. septembris hinnati lennujaama viiva metroo maksumuseks 655 miljonit eurot, Helsingi-Vantaa lennujaama Helsingiga ühendava raudtee projekt muutus kallimaks, kui lennujaama maa-alune pind osutus eeldatust happelisemaks. Põhjuseks lennukite glükoolil põhinevate jäätõrjevedelike agressiivsed lagunemisproduktid, mis lühendavad konstruktsioonimaterjalide eluiga. Asjaolu tekitas vajaduse kavandada lennujaama territooriumi alusele tunnelilõigule kaitserajatis.
    "Kaitsetunnel kujutab endast kalju sisse lõhatud tunnelisse omakorda monteeritavast raudbetoonist tunneli konstruktsiooni rajamist, mis kaetakse spetsiaalse membraaniga," selgitasTenno. Tema sõnul on tööd Parma OYga ära jagatud nii, et kahe ca 750 meetri pikkuse paralleelse kaitsetunneli konstruktsiooni seinaelemendid valmistab ja tarnib Parma OY ning tunneli lae kaarelemendid AS E-Betoonelement. "Meile teadaolevalt sellel lõigul teisi tarnijaid ei ole," lisas Tenno.
     
    Kommentaar
    Jaan Luts, Tartu Maja ehk TMB ASi juht
    5 miljonit on täitsa reaalne, aga märkimisväärne number. 1 miljon on selline keskmine. Enamik lepinguid Soomega ongi vahemikus 0,5–5 miljonit, aga 5 miljonit on juba suur number.
    Suurem osa meilt tellitud töödest on eksport. 2011. aastal läks umbes 75% TMB toodangumahust välismaale, 2012 oli see number 65%. Lõviosa ekspordist läheb Rootsi, üle 50%. Soome on teisel kohal, sealt tuleb meile rahaliselt aastas kokku ehk kuskil 5 miljoni kandis. Varem oli see number suurem, 2010-2011 tuli Soomest aastas 7-8 miljonit. Nüüd on aga Rootsi kasvanud ja Soome vähenenud.
    Eesti tootjatel eelis eridetaile vajavates projektides. Need on tavaliselt keerukamad, ei ole standardsed. Tavalise toote puhul on transpordikulu nii suur, et isegi lihtsa ja odava toote hind tõuseb pea kaks korda ja raske on konkureerida. Eritellimuse või keerukama toote  valmistamine võtab rohkem inimtööjõudu ja ehk on ka materjal määrav hinnategur. Igal juhul on seal suhteline transpordi osakaal väiksem ja Eesti tootjad on konkurentsivõimelisemad.
     
    Mis on mis
    E-Betoonelement tarnib kaitsetunneli tarbeks kokku ca 800 suurt kaarelementi ja ca 100 väiksemat.
    Suure kaarelemendi pikkus (sille)- laius- kõrgus on 7,64 x 2,47 x 2,53 m ja mass 11,5 t elemendi kohta
    Summaarne elementide mass on natuke üle 10 000 tonni.
    E-Betoonelement ja Parma OY kuuluvad mõlemad Consolis OY AB gruppi.
    Kehärata on Helsinki lähipiirkonna kaherajaline reisijate transpordiks ehitatav raudtee kogupikkusega 18 km.
    Lennujaama alt kulgeva tunneliosa kaevetöödega alustati 2009. aastal ja esialgsete plaanide kohaselt pidi Kehärata avatama liiklusele 2014. aastal, kuid seda lükati edasi aasta võrra ja praeguse seisuga peaks raudtee avatama juulis 2015.
    Praeguseks on projekti eelarve kasvanud 675 miljoni euroni. Septermber 2012 oli summaks 655 miljonit, enne seda märtsis 2010 aga oli see number 605 miljonit.
     
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.