Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rootsi stsenaarium Euroopale hea

    Võlakriis on andnud Euroopale olulise õppetunni ning tänu ulatuslikele struktuursetele reformidele on EL praegu palju tugevama kasvu teel, arvab Rootsi üks mõjukamaid tööstureid Leif Johansson.

    Samas ohustavad seda trendi negatiivsed poliitilised arengud.
    Leif Johansson on Rootsi tööstuse üks mõjukamaid esindajaid. Oma ametiaja jooksul on ta olnud Electroluxi ja Volvo tegevjuht ning on praegu Ericssoni ja Rootsi-Briti farmaatsiafirma AstraZeneca nõukogu esimees. Ta on praegu ka üle Euroopa tipptööstureid koondava Euroopa Töösturite Ümarlaua esimees.
    Pärast aastaid kestnud sügavat majanduskriisi on EL praegu väga olulises ja kriitilises ajahetkes, ütleb Johansson, kes usub, et sel põhjusel on need valimised Euroopas tähtsamad kui kunagi varem.
    "Euroopa Parlamendil on rohkem võimu kui kunagi varem ja sel põhjusel on tähtis valimistel osaleda. Oluline on, et saaksime parlamenti tugevad grupid, mis on konstruktiivsed ja tahavad ELi arendada," ütleb ta Stockholmi kesklinnas intervjuuks kohtudes.
    Leif Johansson nimetab ennast tõeliseks Euroopa sõbraks.
    "Sündisin 1951. aastal ja kuulun põlvkonda, kes alustas oma karjääri reisides ringi raudsest eesriidest lõhestatud Euroopas. Näen praegugi Euroopa Liitu kui olulist rahuprojekti, mis on loonud oma kodanikele fantastilised võimalused vabalt üle riigipiiride liikuda," ütleb ta.
    Intervjuu toimub ajal, mil USA farmaatsiafirma Pfizer püüab üle võtta Briti-Rootsi konkurenti AstraZenecat. AstraZeneca nõukogu esimees Leif Johansson on koos ülejäänud nõukogu liikmetega 76,7 miljardi euro suuruse pakkumise tagasi lükanud.
    Võitlus selle üle, kes saab AstraZeneca, mille palgal on Rootsis 6000 ja mujal Euroopas veel 12 000 töötajat, näib järjekordse näitena Euroopast vahel kui languses maailmajaost maalitud pildist: veel üks teadmismahukas firma võib lahkuda. Johansson nii ei arva.
    "Ma arvan, et see pilt on naeruväärne. Ma ei arva, et on kuigi palju inimesi, kes tegelikult nii mõtlevad. See on lihtsalt mingi enesepiitsutamine, mida mõned harrastavad. Sealsamas istume siin Euroopas reede õhtul oma veiniklaasi taga ja leiame, et elu on ikka päris ilus. Euroopa on teaduse tasemelt ja elukvaliteedilt üks parimaid piirkondi maailmas," ütleb ta.
    Ehkki ta tahaks kontrolli AstraZeneca üle säilitada Euroopas ja Rootsis, on vale pimesi keskenduda omaniku asukohale, ütleb ta.
    "Toetan igati ka Ameerika firmade ülesostmist Rootsi firmade poolt. Volvo esindajana olin ise seotud USA ühe suurima veokitootja ülevõtmisega. Samuti suurimate Prantsuse ja Jaapani tootjate ülevõtmisega. Selle asemel, et muretseda kuuluvuse pärast, peaksime keskenduma konkurentsivõimele," ütleb Johansson.
    Kuidas kirjeldaksite valimisteks valmistuva ELi tänast olukorda?
    "Ma olen üsna optimistlik ja usun, et oleme paranemise teel. Paljud kriisis enim kannatanud riigid nagu Hispaania, Itaalia, Iirimaa ja Portugal on käivitanud suured struktuursed reformid, mille mõju pole veel avaldunud," ütleb Johansson.
    Paljude ELi kriisiriikide viimase nelja-viie aasta üleelamised sarnanevad Rootsi 1990nendate aastate kogemusele, leiab ta. Tol ajal oli Rootsi peaaegu pankrotis, riigi võlg aina kasvas ja intressimäärad samuti, kinnisvaramull oli lõhkenud ja riigis suur tööpuudus.
    "Rootsi majandusnäitajad ei erinenud 1990nendatel aastatel kuigivõrd Kreeka omadest, kui seal kriis puhkes. Täna on Rootsil tugev majandus ja konkurentsivõimeline ettevõtlussektor," ütleb ta.
    "Lihtne õppetund on see, et majandus tuleb hoida tasakaalus. See on tugeva majanduskasvu kõige olulisem alus. Pidev 7-8%ne eelarvedefitsiit viib lõpuks olukorda, kus võlgu ei ole enam võimalik refinantseerida."
    Paljudel riikidel on sellest hoolimata struktuursete reformide osas veel palju ära teha, eriti Prantsusmaal. Isegi Euroopa Liidu tasemel, kus 26 miljonit inimest on tööta, on konkurentsivõime tõstmiseks võimalik palju ära teha," ütleb Johansson, tõstes esile kolme valdkonda.
    Energiapoliitika: "Euroopa Liidul tuleb ehitada energiavarustuseks ühtne infrastruktuur, mis hõlmab ühtse elektri- ja maagaasivõrgu, mis oleksid integreeritud ja võimelised tootmist tasakaalustama ja tagama stabiilsed tarned."
    Ühisturg: "Euroopa ühisturg on eksisteerinud peaaegu 30 aastat. Firmad, mida ma olen juhtinud, nagu Electrolux ja Volvo, on tänu sellele konkurentsivõimet suurendanud. Nüüd tuleb seda laiendada ka teenustele ja digitaalsfääri."
    Teadus ja haridus: "Aastaks 2025 on Euroopas puudu umbes 500 000 inseneri. Meil tuleb rohkem innustada noori inseneriks õppima ning lisaks sellele võtta vastu inimesi mujalt maailmast, kel on vajalik kvalifikatsioon. Kui investeerime haridusse ja teadusesse, loome dünaamilise majanduse."
    Euroopa Parlamendi valimiste eel teevad Johanssonile muret paljudes riikides, sealhulgas Rootsis, pead tõstvad natsionalistlikud ja ksenofoobsed jõud.
    "Üks Euroopa suurematest saavutustest Teise maailmasõja järel oli natsionalismi selja taha jätmine ja keskendumine koostööle. Meil ei ole midagi võita sellest, kui lukustame end igaüks eraldi Euroopa erinevatesse nurkadesse," ütleb Johansson.
    Ta ei toeta ka tugevaid euroskeptilisi vaateid, kus mitmed äriringkondade esindajad kaebavad ELi reeglitekoorma pideva kasvu üle.
    "ELi keerulised keskkonnareeglid võivad mõnda inimest ärritada, kuid mina nende hulka ei kuulu. Tuleb meeles pidada, et olukord ei oleks parem, kui meil oleks 28 komplekti erinevaid reegleid. Mida rohkem reguleerimist ELi tasandil, killustumise asemel, seda parem," ütleb ta.
    Millisena näete ELi viie aasta pärast?
    "Ma arvan, et Euroopa kerkib majanduskasvu redelil senisest kiiremini. Ma usun, et paljud on selgeks saanud sama õppetüki, mis me Rootsis saime 1990nendatel aastatel - et ei saa lõpmatuseni laenama jääda. Kui majanduskasvu toibumine riikides nagu Prantsusmaa, Hispaania, Itaalia ja Portugal on sarnane viimasele 20 aastal Rootsi arengule, ei ole see üldse paha stsenaarium.
    Kes on kes Leif Johansson, sündinud 19511997-2011 AB Volvo president ja tegevjuht1994-1997 Electroluxi president ja tegevjuht1991-1994 AB Electroluxi president1988-1991 Electroluxi asepresidentPraegu AstraZeneca ja Ericssoni nõukogu esimees, Euroopa Töösturite Ümarlaua esimees
    Tasub teada
    ROOTSI
    Elanikke  9,7 mln
    SKP aastal 2013 382,5 mld eurot
    Valitsuse majanduskasvu prognoos 2,5% aastal 2014 ja 3,6% aastal 2015.
    Keskmine brutokuupalk 2012. aastal 3140 eurot
    Bensiiniliitri hind (95) 1,5 eurot
    Korteri keskmine ruutmeetri hind pealinnas 4500 eurot
    Peaminister Fredrik Reinfeldt, Mõõdukate partei, liberaalkonservatiiv
    Euroopa Parlamenti valitakse Rootsist 20 saadikut
    Peamised valimisteemad: keskkond ja energiapoliitika, töötus, ekstremistlike parteide esiletõus Euroopas, Ukraina kriis ja ELi vajalikud sammud
    Teksti autor: Tomas Nordenskiöld, Dagens Industri
    Artikkel ilmub Euroopa Parlamendi valimiste ühisprojekti raames, milles osalevad Dagens Industri (Rootsi), Kauppalehti (Soome), Börsen (Taani), Äripäev (Eesti), Finance (Sloveenia), Verslo Žinios (Leedu), Puls Biznesu (Poola). Lisaks parteide esinumbrite intervjuudele avaldame intervjuud igast riigist ühe ettevõtjaga.
     
     
    Autor: 1321-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Harju Elektri müügitulu kasvas, kuid kasum vähenes
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Raskustes Saksamaa ärikliima paraneb
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Fazer tahab kogu Balti pagariäri Lätti kolida
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.