Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tõmbab triipu, paneb märki, väänab plekki

    Edukas liiklusmärkide valmistaja Kimmo Liivak, kelle osalusega ettevõte KiirWarren.KL jõudis Gaselli TOPi.Foto: Eiko Kink

    Kimmo Liivak on liiklusmärkidega tegelenud kogu oma tööelu - alustas karjääri juba koolipoisina suvevaheaegadel liiklusmärkide pesijana ja neli aastat hiljem asutas tudengina oma firma.

    Ettevõtja Kimmo Liivaku kolm soovitust

    Vali hoolega klienti. Praegu on suurepärased võimalused oma potentsiaalset klienti internetis nö jälitada. Tee selgeks, mis ettevõttega on tegu ning kas temalt on lootust teenuse või kauba eest raha saada. Me jäime 2010. aasta suurde kahjumisse ja põhipõhjus oli see, et saime oma Facio ikka kätte (vihje Facio grupile, mille firmad on jätnud allhankijatele töö eest maksmata - toim.). Ole valmis metsikuks tööks. Kui sa tahad, et firmast midagi tuleks, siis unusta ära kaheksast viieni kestev tööpäev. Ettevõtjana tuleb teha metsikult tööd. Meil on kogu aeg olnud midagi uut tegemisel, me pidevalt katsume midagi uut käima joosta. Aga samal ajal tahavad ju ka kõik muud tegemised samamoodi pidevat tähelepanu. Mängi golfi. Ettevõtja peab olema sotsiaalselt aktiivne. Üks parimaid suhtlusvorme on golfimäng - sealt tulevad kontaktid, sealt tuleb töö. Kui ma läksin õppima TTÜsse, soovitasid sõbrad hakata laulma meeskooris ja koori kaudu jõudsin noori aktiivseid mehi koondavasse klubisse Round Table. Tänu TTÜ, meeskoori, Round Table´i ning golfarite seltskonnale on mu firma saanud mitmeid tellimusi.

    Täna tegutseb Liivaku suurosalusega ja liiklusmärkide tootmisega alustanud OÜ KiirWarren.KL praktiliselt kõikides valdkondades, mis puudutavad liikluse korraldamist.Liivaku sõnul tahab ta kogu aeg millegi uuega tegeleda, sest üksluisus ja tuima töö tegemine talle rahuldust ei paku.
    "Minu idee ei ole mitte hinda pakkuda, vaid lahendust," tutvustab ta oma ärikreedot. "Katsume teede-ehituses noppida välja huvitavamad ja keerulisemad asjad, mille elluviimiseks on vaja spetsialiste, mitte pelgalt labidamehi."
    Harjumaal, Tabasalu aleviku lõpus juhatavad kaks firmanimega viita õigesse hoovi. Osaliselt samadele omanikele kuuluvad KiirWarren.KL ja OÜ Warren Safety tegutsevad samal territooriumil ja samas majas. "Meil on kontoriruumidki ühised, ent otsesed konkurendid me pole," kinnitab Liivak. "Warren Safety põhitegevuseks on ehitusaegne liikluskorraldus Tallinnas ja teehooldetööd Raplamaal."
    Muide, mõlemad ettevõtted pääsesid tänavusse Gaselli TOPi: KiirWarren.KL platseerus 249. kohale ja Kimmo Liivaku kunagine tööandja Warren Safety oli 76. kohal.

    Kimmo Liivak

    Töötas alates 2001. aastast suvistel koolivaheaegadel Tallinnas liikluskorraldusteenust pakkuvas OÜs Warren Safety erinevatel ametikohtadel alates laotöölisest kuni töödejuhatajani 2005. aastal. Lõpetas 2003. aastal Rakvere Gümnaasiumi. Õppis 2003-2006 TTÜs tsiviilehitust ja seejärel hakkas õppima teedeehitust, lõpetas 2014 TTÜ teedeinsenerina. 2005. aasta lõpus asutas oma firma OÜ KiirWarren.KL. Laulab Tehnikaülikooli Akadeemilises Meeskooris, õppinud Rakvere muusikakoolis saksofoni. 2008/2009 hooajast klubi Round Table liige, hiljuti valiti Round Table 2 Tallinn presidendiks. Allikas: OÜ KiirWarren.KL, Äripäev

    10. klassist alates erialasel tööl
    Tänu tuttava tuttavale sattus Liivak 2001. aastal Tallinnas liikluskorraldusteenust pakkuvasse Warren Safetysse suvevaheajaks tööle, gümnaasiumis õppiv poiss kamandati lattu liiklusmärke pesema.
    "Maasikaid korjates oleks tõenäoliselt rohkem taskuraha saanud, aga kas see nii huvitav töö oleks olnud," vaatab Liivak uhkusega oma esimesele töökohale tagasi. Järgmisel suvevaheajal oli Liivak abitööline ja neljandal suvel, TTÜ üliõpilasena juba töödejuhataja.
    Kuna Liivak käis töökohustuste tõttu sageli liiklusmärke valmistavas ettevõttes, nägi ta, kuidas asi käib, ning temas tärkas mõte hakata neid ise Warren Safety tarbeks tootma. Warren Safety omanike Tiit Ploomi ja Peeter Seermaa esialgne mõte oli teha firma juurde vastav osakond, ent Liivak ajas oma joru. "Ma sain aru, et ma saaksin palju rohkem palka, kui hakkaksin liiklusmärke ise tootma," seletab Liivak. "Osakonnajuhatajana oleksin ma kellegi poolt mõjutatav, oma firmas saan ise otsustada."

    OÜ KiirWarren.KL

    Asutatud 3.10.2005.

    Toodab ja müüb liiklusmärke, paigaldab teepäraldisi ning teeb teekatte markeerimistöid.

    Tegevjuht Kimmo Liivak.

    Omanikud: 48,98% Kimmo Liivak, 25,51% Tiit Ploom, 25,51% Peeter Seermaa.

    Gaselli TOPis 249. kohal.

    Tee-ehitusfirmade TOPi võitja (2012).

    Investeerinud kokku umbes 1,5 miljonit eurot.

    Töötajaid 28, neist 5 Tartu osakonnas.

    2014. aasta käive oli 1,7 miljonit eurot ja kasum 50 000 eurot.

    2006 algus - alustas liiklusmärkide tootmisega.

    2007 - lisandus põrkepiirete ja tähispostide paigaldus.

    2008 - soetati teekatte märgistustöö masinad.

    2008 - Tartu linna lepinguline partner liikluskorraldusvahendite paigalduse alal (töid teostatakse Tartus tänaseni).

    2009 - hakati paigaldama valgusfoorisüsteeme.

    2012 - hakati paigaldama müratõkkeseinu.

    2014 - hakati pakkuma erinevaid geosünteete.

    Äriga alustas 10 aastat tagasi
    Liivak asutas 2005. aasta oktoobris OÜ KiirWarren.KL, kaasomanikud Ploom ja Seermaa aitasid osta liiklusmärkide valmistamise seadmed ning 2006. aasta algul läks töö lahti. Üks esimesi objekte oli Kiisa kandis ning selleks tuli valmistada ja paigaldada umbes 400 liiklusmärki.
    "Mul oli täiskohaga üks töötaja, kes koos minuga liiklusmärke valmistas, aga märkide paigaldamisel käisid suvel abiks mu keskkooliaegsed sõbrad ja nende sõbrad," meenutab Liivak. "Meil ei olnud algul praktiliselt mitte midagi - olid vaid mõned labidad ja kelleltki laenasime auto."
    Aasta hiljem ostis KiirWarren.KL universaalse masina, millega sai põrkepiirdeid ja tähisposte paigaldada. 2008. aastal tehti veel suurem investeering - soetati teekatte märgistustööde masinad. "Tollal tegutsesid Eestis eraldi firmadena liiklusmärkide tootjad, piirdepaigaldajad ja markeerimistööde teostajad, ent meist sai esimene ettevõte, mis pakkus kõike seda," toonitab Liivak. "Tänu sellele oleme lihtsamalt lepinguid saanud."
    Liivaku sõnul on konkurents liikluskorralduse kõikides sektorites tihe. "Kui varem oli asfaldile triipe tõmbamas kolm firmat, siis tänavu on lisandunud veel kaks, samuti tuli sellel aastal juurde üks piirete paigaldaja," loetleb Liivak. "Suurtest tee-ehitajatest vaid üks ei tooda ise liiklusmärke, kõik teised teevad seda."

    Mis on kiire kasvu põhjused?(Aastatel 2011-2013 kasvas OÜ KiirWarren.KL ärikasum 5,19 ja käive 2,47 korda)

    1. Suured tee-ehitusobjektid. Valimis olevatel aastatel ehk 2011-2013 oli maanteeameti prioriteediks investeerida betooni - ehitati maanteid, teederajatisi, sildu. OÜ KiirWarren.KL on andnud oma panuse kõikide suuremate tee-ehitusobjektide valmimisse. "Kui suudad pakkuda piisavalt head lahendust piisavalt hea hinnaga, saad tööd," põhjendab KiirWarren.KLi tegevjuht Kimmo Liivak, miks erinevad peatöövõtjad on neid alltöövõtjaks valinud.2. Lai teenusevalik. Liikluse korraldamisega tegelev KiirWarren.KL on igal aastal lisanud portfelli uue toote või teenuse. 2012. aastal hakati näiteks ehitama müratõkkeseinu, mis andis aastakäibest tubli kolmandiku.3. Nõudlus kergitas hinda. Mida enam maanteeamet investeeris uute maanteede rajamisse, seda kasumlikum oli firmal vahendada ja paigaldada näiteks ohutuspiirdeid ning müratõkkeseinu. Praegu ehitatakse uusi teid väga vähe ja ohutuspiirete paigalduse hind on Kimmo Liivaku sõnul niivõrd palju kukkunud, et seda tööd ei tasu tihtilugu ette võttagi.

    Milline vanasõna iseloomustab teie tegevust?

    OÜ KiirWarren.KL tegevjuht Kimmo Liivak: "Põldu ei künta ühe härjaga. Meie tugevus on olnud läbi aastate, et suudame pakkuda erinevaid töid ja teenuseid: liiklusmärke, suunaviitasid, põrkepiirdeid, sillapiirdeid, müratõkkeseinu, markeerimistöid ja palju muud. Hinnanguliselt 10 protsenti tee-ehitusobjekti maksumusest moodustab liikluskorraldus. Tellija on valiku ees, kas jagada see 10 protsenti väiksemateks tellimusteks või võtta kogu pakett ühelt firmalt. Mina saan tellijale öelda, et kui sa annad kõik liikluskorraldustööd minu teha, oled sa paljudest probleemidest prii."

    Millest Kimmo Liivak unistab?

    "Näen firma arengut kahes uues suunas: elektriasjandus ja geosünteedid. Tahame siseneda tänavavalgustuse turule ja olulist kasvupotentsiaali näen geosünteetides ehk teepinnase tugevdamiseks kasutatavates materjalides. KiirWarren.KL tegutseb praegu Eestis, ent kümne aasta perspektiivis unistan välisturule minekust. Mitmed Soome suured teedeehitajad on käinud vaatamas, kuidas me seda või teist asja teeme, ning on öelnud, et tulgu me sama asja Soome tegema. Enne õpime nõksud ja nipid koduväljakul selgeks ning siis läheme välisväljakule."

    Maanteeametil suur mõju
    Olukorda turul on mõjutanud ka maanteeamet, mis mõned aastad tagasi investeeris peamiselt uutesse teedesse, ent nüüd eelkõige asfaltkatte uuendamisse. "Kui vahetatakse asfalt välja, siis ohutuspiirdeid ja liiklusmärke ei vahetata," selgitab Liivak. "Mul on kaks piirdemasinat ja tänavu on tööd vaid ühele masinale, teine masin seisab jõude." Müraseinaga olevat sama moodi - kui maanteid ehitati, paigaldati neid Eestis aastas üle 8 kilomeetri. Mullu aga ei tulnud kilomeetritki kokku. 
    Liivak möönab, et samas asfaltkatte uuendamisel markeerimistööde maht suureneb ja viimastel aastatel on see lausa kahekordistunud. "Kui pannakse uus asfalt, tuleb taas kõik üle triibutada," täpsustab ta.
    KiirWarren.KL otsib pidevalt uusi väljakutseid, viimase aja hitiks on kujunenud geosünteedid. Firma pakub erinevaid geosünteete, sealhulgas spetsiaalset tugevdavat võrku, mis pannakse kahe asfaldikihi vahele. "Tuline nendega õigel ajal turule. Arvan, et me oleme sellist võrku tänavu võrreldes teiste maaletoojatega kõige rohkem müünud," lisab ta.
    Maikuu keskpaigas ostis KiirWarren.KL tükikese maad praeguse hoone taga. "Plaanime siia ehitada uue tootmishoone või teeme olemasoleva suuremaks," näitab Liivak uut võimalikku tegutsemistandrit. "Täna vääname liiklusmärkide jaoks plekki ja kleebime, aga me võiks vabalt ise metallitöid tegema hakata. Praegu ostame näiteks müraseina postid ja vajalikud fermid sisse. Selliste metallkonstruktsioonide tootmine ei ole ju keeruline."
    Kommentaar
    Kaido Ivask, tee-ehitusfirma GRK Infra ASi ehitusjuht: "Teeme OÜga KiirWarren.KL koostööd alates 2013. aastast, kui meie firma loodi. Hetkel oleme koos tegutsemas Tartu läänepoolse ümbersõidu ehitusalas. KiirWarren koostas ja nüüd teostab igapäevast ehitusaegset liikluskorraldust ning liiklusvahendite - liiklusmärkide, viitade, põrkepiirete, trosspiirete - paigaldust. Ees ootavad teekatte märgistustööd.
    KiirWarreni töötajad on oma valdkonna professionaalid, kes tegutsevad operatiivselt, on vastutulelikud ja mõistvad. Firma tegevjuht Kimmo Liivak peab kinni antud lubadustest ja ei tee järeleandmisi kvaliteedis. See on igale peatöövõtjale väga oluline."
    Pane tähele
    Äripäeva gaselli rubriik, kus kirjutame kiiresti arenevatest väikefirmadest ja nende omanikest, ilmub kaks korda kuus.Äripäeva Gaselli TOPi lähteandmeteks on ettevõtte müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2011, 2012 ja 2013. 2011. aasta müügitulu peab ulatuma 100 000 euroni ja aastatel 2011-2013 kasvama käive ja kasum vähemalt 50%.TOPi jõudis tänavu 1106 ettevõtet.Gaselliliikumist toetab LHV
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Suurpank langetas tehnoloogiahiiglaste hinnangut
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Sel nädalal muutis Šveitsi investeerimispank UBS enda aktsiasoovituse kogu tehnoloogiakuuiku suhtes ostusoovituse asemel neutraalseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.