Mari Mets • 13. november 2015
Jaga lugu:

Estonian Airi endise omaniku kuulsusetu pankrot

Maersk Airi lennuk Kopenhaageni lennuväljal, kui lennufirma veel tegutses.   Foto: Scanpix

Estonian Airi esimene eraomanik, Taani suurimale firmale Møller–Mærsk Group kuulunud Mærsk Air hakkas õige pea pärast Estonian Airi omanikeringist väljumist 2007. aastal alla käima ning pankrotistus täielikult Islandi majanduskriisis.

Estonian Airi enamusomanik pärast erastamist oli taanlaste Mærsk Air, kust tulid ka Estonian Airi kaks juhti – Børge Thornbech (1996-2000 ja 2005-2007) ning Jørn Eriksen (2000-2002).

Mærsk omas Estonian Airist 49% ja taanlastelt sai Eesti lennufirma liisingusse ka kaks Fokkerit, et vahetada välja vanad nõukogudeaegsed lennukid. Mærsk väljus Estonian Airi omanikeringist juba 2002. aastal, kuid hiljem kutsus rahvusliku lennufirma teine osanik Cresco Thornbechi uuest firma tegevjuhiks.

Thornbech on rääkinud hiljem Taani ajakirjandusele, et oli siis juba üle 60 ja mõtles, et Estonian Air jääb tema viimaseks töökohaks, kuid Cresco juht helistas talle 2004. aasta viimasel päeval ja kutsus teda tagasi. Thornbech naasis Estonian Airi juhi kohale 2005. aasta 4. jaanuaril – samal aastal, mil Mæsk Air ise tegevuse lõpetas.

Kartelli paljastamine viis allakäigule

Mærsk Air kuulus Taani suurimale transpordifirmale Møller–Mærsk Group, 1969. aastal loodud firma kõrgaeg jäi 1990ndatesse, mil firma saavutas palju lepinguid koodijagamiseks välismaiste lennufirmadega ja pakuti ka helikopteriteenust mitmes välisriigis. Sel ajal püüdis Mærsk konkureerida isegi SASiga, kellega lõi kartelli. Pärast kartelli paljastamist 2001. aastal hakkas aga firma alla käima. Äripäev kirjutas 2003. aastal Møller-Mærski 845 miljoni Eesti krooni suurusest rahasüstist Mærsk Airi, mis oli juba teist aastat kahjumis.

Selle rahasüstiga loodeti lennufirma korda teha, taas kasumisse viia ja teha ühtlasi lõpp kuulujuttudele, mille kohaselt on kontsernil kavas Mærsk Air maha müüa.

Islandi majanduskriis pani põntsu

2005. aastal aga täpselt nii läks ja Møller–Mærsk müüs lennufirma islandlaste investeerimisfirmale FL Group, kes liitis Mærski odavlennufirmaga Sterling Airlines.

FL Group oli ühtlasi valdusfirma, millele kuulus Islandi lennufirma Air Iceland ning ka teine väike lennufirma Iceland Express. Sterling, mis kuulus algselt samuti taanlastele, oli müüdud islandlastele just napilt kuu enne liitmist Mærskiga. Mærski ja Sterlingi liitmisel sündis Euroopa suuruselt neljas odavlennufirma. 2006. aastal arutas FL Groupi tegevjuht Hannes Sm?rason avalikult plaane liita Sterling ja tuntud odavlennufirma Easy Jet. 

Paraku kuulutati 2008. aasta oktoobris välja Sterling Airlinesi pankrot, sest 2008. aasta alguse naftahinna tõusule ei suutnud Sterlingi peamine investor Islandil alanud majanduskriisi ajal vastu panna. See oli alles Islandi pankade kokkukukkumise algus ning kriis kestis pärast veel ligi kolm aastat.

Häving sarnane Estonian Airile

Sama aasta detsembris teatas Taani lennufirma Cimber Air, et nad olid ostnud Sterlingi nime ja liinid, kuid mitte lennukeid. Cimber lubas firma taastada ning laiendada üle-euroopaliseks. Cimber ostis osa Sterlingist ja firma uueks nimeks sai 2009. aasta jaanuaris Cimber Sterling, mis oli nüüdseks juba kombinatsioon Mærskist, Sterlingist ja Cimberist.

Firma võttis lisaks Sterlingi nimele ja liinidele üle ka Sterlingi kodulehe, kuid – sarnaselt Eesti uuele lennufirmale Nordic Aviationile – mitte töötajaid, kes võisid Sterlingisse lihtsalt tööle kandideerida, nagu soovitatakse praegustel Estonian Airi töötajatel kandideerida Nordic Aviationisse.

Ka kolme lennufirma ühinemisel tekkinud Cimber Sterling sattus 2011. aastal raskustesse ning muidu Nielsenite perefirmana tegutsenud Cimberist müüdi üle 70% Ukraina miljardärile Ihor Kolomoiskile. Paraku pidi lennufirma teatama 3. mai hommikul 2012. aastal pankrotist ning kõik lennud tühistati. Paari tunni jooksul võtsid teised lennufirmad kõik nende liinid üle.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas