Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Estonian Airi endise omaniku kuulsusetu pankrot

    Maersk Airi lennuk Kopenhaageni lennuväljal, kui lennufirma veel tegutses. Foto: Scanpix

    Estonian Airi esimene eraomanik, Taani suurimale firmale Møller–Mærsk Group kuulunud Mærsk Air hakkas õige pea pärast Estonian Airi omanikeringist väljumist 2007. aastal alla käima ning pankrotistus täielikult Islandi majanduskriisis.

    Estonian Airi enamusomanik pärast erastamist oli taanlaste Mærsk Air, kust tulid ka Estonian Airi kaks juhti – Børge Thornbech (1996-2000 ja 2005-2007) ning Jørn Eriksen (2000-2002).
    Mærsk omas Estonian Airist 49% ja taanlastelt sai Eesti lennufirma liisingusse ka kaks Fokkerit, et vahetada välja vanad nõukogudeaegsed lennukid. Mærsk väljus Estonian Airi omanikeringist juba 2002. aastal, kuid hiljem kutsus rahvusliku lennufirma teine osanik Cresco Thornbechi uuest firma tegevjuhiks.
    Thornbech on rääkinud hiljem Taani ajakirjandusele, et oli siis juba üle 60 ja mõtles, et Estonian Air jääb tema viimaseks töökohaks, kuid Cresco juht helistas talle 2004. aasta viimasel päeval ja kutsus teda tagasi. Thornbech naasis Estonian Airi juhi kohale 2005. aasta 4. jaanuaril – samal aastal, mil Mæsk Air ise tegevuse lõpetas.
    Kartelli paljastamine viis allakäigule
    Mærsk Air kuulus Taani suurimale transpordifirmale Møller–Mærsk Group, 1969. aastal loodud firma kõrgaeg jäi 1990ndatesse, mil firma saavutas palju lepinguid koodijagamiseks välismaiste lennufirmadega ja pakuti ka helikopteriteenust mitmes välisriigis. Sel ajal püüdis Mærsk konkureerida isegi SASiga, kellega lõi kartelli. Pärast kartelli paljastamist 2001. aastal hakkas aga firma alla käima. Äripäev kirjutas 2003. aastal Møller-Mærski 845 miljoni Eesti krooni suurusest rahasüstist Mærsk Airi, mis oli juba teist aastat kahjumis.
    Selle rahasüstiga loodeti lennufirma korda teha, taas kasumisse viia ja teha ühtlasi lõpp kuulujuttudele, mille kohaselt on kontsernil kavas Mærsk Air maha müüa.
    Islandi majanduskriis pani põntsu
    2005. aastal aga täpselt nii läks ja Møller–Mærsk müüs lennufirma islandlaste investeerimisfirmale FL Group, kes liitis Mærski odavlennufirmaga Sterling Airlines.
    FL Group oli ühtlasi valdusfirma, millele kuulus Islandi lennufirma Air Iceland ning ka teine väike lennufirma Iceland Express. Sterling, mis kuulus algselt samuti taanlastele, oli müüdud islandlastele just napilt kuu enne liitmist Mærskiga. Mærski ja Sterlingi liitmisel sündis Euroopa suuruselt neljas odavlennufirma. 2006. aastal arutas FL Groupi tegevjuht Hannes Sm?rason avalikult plaane liita Sterling ja tuntud odavlennufirma Easy Jet. 
    Paraku kuulutati 2008. aasta oktoobris välja Sterling Airlinesi pankrot, sest 2008. aasta alguse naftahinna tõusule ei suutnud Sterlingi peamine investor Islandil alanud majanduskriisi ajal vastu panna. See oli alles Islandi pankade kokkukukkumise algus ning kriis kestis pärast veel ligi kolm aastat.
    Häving sarnane Estonian Airile
    Sama aasta detsembris teatas Taani lennufirma Cimber Air, et nad olid ostnud Sterlingi nime ja liinid, kuid mitte lennukeid. Cimber lubas firma taastada ning laiendada üle-euroopaliseks. Cimber ostis osa Sterlingist ja firma uueks nimeks sai 2009. aasta jaanuaris Cimber Sterling, mis oli nüüdseks juba kombinatsioon Mærskist, Sterlingist ja Cimberist.
    Firma võttis lisaks Sterlingi nimele ja liinidele üle ka Sterlingi kodulehe, kuid – sarnaselt Eesti uuele lennufirmale Nordic Aviationile – mitte töötajaid, kes võisid Sterlingisse lihtsalt tööle kandideerida, nagu soovitatakse praegustel Estonian Airi töötajatel kandideerida Nordic Aviationisse.
    Ka kolme lennufirma ühinemisel tekkinud Cimber Sterling sattus 2011. aastal raskustesse ning muidu Nielsenite perefirmana tegutsenud Cimberist müüdi üle 70% Ukraina miljardärile Ihor Kolomoiskile. Paraku pidi lennufirma teatama 3. mai hommikul 2012. aastal pankrotist ning kõik lennud tühistati. Paari tunni jooksul võtsid teised lennufirmad kõik nende liinid üle.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Marko Pomerants: ratsarünnakuga ei saavuta rohepööret ega -lepet
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Musk kergitas oma tehistaibu idu väärtuse 18 miljardini
Tesla juhi Elon Muski tehistaipu (AI) arendava idufirma xAI koguväärtus kerkis 18 miljardi dollarini, kui tuntud riskikapitalistid ostsid ettevõttes kuue miljardiga osaluse.
Tesla juhi Elon Muski tehistaipu (AI) arendava idufirma xAI koguväärtus kerkis 18 miljardi dollarini, kui tuntud riskikapitalistid ostsid ettevõttes kuue miljardiga osaluse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Kohalikud kosmeetikaärid sirutavad tiibu. Ettevõtja: konnatiigis elamise mentaliteedist võiks üle saada Uus artiklisari “Tiir väikeärides”
Ühe jaoks algas kõik isepruunistajast, mida kuskil polnud. Teise jaoks mürgistest liimiaurudest, mis silmi ärritasid. Nüüdseks on neist saanud tõelised maailmavallutajad: kodumaist kosmeetikakaupa võib leida USAst, Dubaist ja üle terve Euroopa ning hoog ei paista raugevat.
Ühe jaoks algas kõik isepruunistajast, mida kuskil polnud. Teise jaoks mürgistest liimiaurudest, mis silmi ärritasid. Nüüdseks on neist saanud tõelised maailmavallutajad: kodumaist kosmeetikakaupa võib leida USAst, Dubaist ja üle terve Euroopa ning hoog ei paista raugevat.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
PRIA tüürib kontrolliorganist rohkem nõustavaks ettevõtteks
PRIA värske peadirektor Margus Noormaa on seda meelt, et muutustest ei ole pääsu. Seda enam, et viimased 17 aastat on organisatsioon olnud oma tegemistes üsna stabiilne. Noormaa sõnul ongi tema põhikompetents muudatuste juhtimine.
PRIA värske peadirektor Margus Noormaa on seda meelt, et muutustest ei ole pääsu. Seda enam, et viimased 17 aastat on organisatsioon olnud oma tegemistes üsna stabiilne. Noormaa sõnul ongi tema põhikompetents muudatuste juhtimine.
Marko Pomerants: ratsarünnakuga ei saavuta rohepööret ega -lepet
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Kommunikatsioonivaldkonnas toimetav poliitilise kogemusega keskkonnainimene Marko Pomerants kuulas Rakveres Äripäeva loodusressursside aastakonverentsi ettekandeid ja järeldab, et metoodikate maailmast tuleb liikuda päriseluliste selgitusteni.
Karl-Eduard Salumäe: autode keeduvorstiindeks näitab, et inimestel on kitsas käes
Pilguheit autode rehvidele annab tunnistust sellest, et inimeste rahakottides on surve sees, kirjutab Äripäeva arvamustoimetaja Karl-Eduard Salumäe.
Pilguheit autode rehvidele annab tunnistust sellest, et inimeste rahakottides on surve sees, kirjutab Äripäeva arvamustoimetaja Karl-Eduard Salumäe.
Laaneti korteriskandaal on paisunud kriminaaluurimiseks
Kasupoja käest korteri üürinud ja riigi käest selle eest toetust küsinud endise justiitsministri Kalle Laaneti tegevust uuritakse nüüd juba kelmuse paragrahvi all.
Kasupoja käest korteri üürinud ja riigi käest selle eest toetust küsinud endise justiitsministri Kalle Laaneti tegevust uuritakse nüüd juba kelmuse paragrahvi all.
Tallinna Sadam tõi uue IT-juhi Ericssonist
Juulis asub Tallinna Sadama IT-juhina ametisse Priit Koppel, kes varem töötas Ericssonis Balti riikide IT-juhina.
Juulis asub Tallinna Sadama IT-juhina ametisse Priit Koppel, kes varem töötas Ericssonis Balti riikide IT-juhina.