Pille Ivask • 12. detsember 2015 kell 10:30

Millest on tehtud ettevõtja?

Amazoni juht Jeff Bezos on öelnud, et eksimine on ettevõtja elu loomulik osa  Foto: epa

Väljaanne Entrepreneur kirjeldas, kuidas erineb ettevõtja tavainimesest ja märkis näiteks, et edu pole mitte ime, vaid pingutuse tulemus ja ettevõtlus on elustiil.

On selge, et ettevõtjad on justkui eraldi sort inimesi. Kui ühed istuvad kodus diivanil ja unelevad sellest, kui hea oleks olla iseenda ülemus ning oma asju vastavalt vajadusele koordineerida, mõistavad ettevõtjad, et tegelikult on ettevõtlus keeruline ning üpris raske teekond.

Maailma edukamad ettevõtjad pole need, kes jätavad oma endise töö kus seda ja teist ning hakkavad kiirelt-rikkaks-tüüpi õnne jahtima. Tegelikult on tegu inimestega, kellele ettevõtlus lihtsalt sobib: neil on selleks vastavad väärtused ning lähtuvalt sellest on nad seadnud ka tulevikuperspektiivid.

Järgnevalt 10 viisi, kuidas ettevõtjad võrreldes tavainimestega teisiti mõtlevad.

Väljakutsed on ühtlasi võimalused. Väljakutsed ning takistused on ettevõtluse pärisosa. Enamik inimesi reageerib takistustele ja probleemidele pigem stressi ning pessimismiga: kõik justkui ei sujuks nii, nagu peaks. Ettevõtja aga nii asjale läheneda kohe kindlasti ei saa. Edukad ettevõtjad näevad väljakutsetes ja probleemides hoopis võimalusi, kuidas ettevõtte nõrkustest lahti saada, või õppetundi, kuidas tulevikus samasuguseid vigu vältida.

Konkurendid on justkui uurimisobjektid. Kui enamik inimesi näeb konkurente pigem ohuna, siis ettevõtjad seda endale lubada ei tohiks. Pigem tasuks konkurentidel alati silm peal hoida: uurida nende ärimudelit ja sihtturgu. Tegelikult teevad konkurendid sulle teene – nad koguvad juba sinu eest vajalikku informatsiooni. Sinu ülesanne on see lihtsalt läbi mõelda. Lähtuvalt sellest on võimalik analüüsida, kuidas saaksid sina oma ettevõtte erinema panna ja seeläbi teistest edukamaks muuta.

Kõik nõuab pingutust. Ettevõtlus on mitmenäoline tegevusala, mis nõuab pidevat pingutamist. Edukad ettevõtjad teavad, et lihtsalt ei tule elus midagi – kogu protsess toote arendusest turunduseni nõuab pidevat ja rasket tööd. Peamine on, et asju ei tohiks võtta kergekäeliselt ning proovida ülejala teha.

Täiuslikkus on arengu vaenlane. Paljud noored, kes on alles ettevõtlusmaailmas jala ukse vahele saanud, kipuvad taga ajama oma originaalset ideed ega taha teha järeleandmisi, kuna originaalidee on pea alati "täiuslik". Tegelikult pole täiuslikkus aga sugugi esimene muutuja, mis viib eduka ärini. Täiuslikkuse püüetesse tasub suhtuda skeptiliselt, sest tavaliselt kipub see arengut hoopis pärssima. Panustada tuleks sellele, et tervikidee tundub hea ning kindlapeale minek, detailide peale ei tasu liialt energiat raisata.

Suured asjad on tehtud väikestest asjadest. See töötab nii probleemide kui ka lahenduste korral. Kõige lihtsam oleks seda mõtet selgitada ehk sisuturunduse põhjal. Kui paljud ettevõtjad näevad sisuturundust ühe suure tervikuna, siis tegelikult koosneb see mitmest erinevast osadest: blogid, sotsiaalmeedia jne. Igal osal on oma plussid ja miinused. Ehk siis: edukad ettevõtjad oskavad probleemid, suured projektid ja kampaaniad osadeks lahti harutada, mis teeb need oluliselt lihtsamini hallatavaks.

Vead on normaalsed. Edukad ettevõtjad ei karda eksida, nad leiavad hoopistükis, et vead on kasulikud, sest võimaldavad õppida. Põhiline on võimalikult varakult mõista, et vigade tegemine on normaalne ning seda ei saa vältida.

Imet ei tasu loota. Kui lugeda superrikaste ja üliedukate ettevõtjate kohta, võib aeg-ajalt tekkida tunne, et neil lihtsalt vedas hea äriidee ja ajastusega. Tegelikult on nad pannud oma ettevõttesse väga palju aega ning raha, lõpuks tasus kogu asi end lihtsalt ära. Siit on tähtis õppida, et imet loota ei tasu – ettevõtluses ei saa edukaks tänu imetabasele vedamisele, ka ei piisa revolutsioonilisest ideest. Ka maailma parimad ideed tahavad, et nendega vaeva nähtaks ja nendesse panustataks. Edukad ettevõtjad on sellest aru saanud.

Kuula ka teisi arvamusi. Üldjuhul peavad ettevõtjad olema head suhtlejad ning oskama kuulata ka teisi. Väga lihtne on vajuda ühte kindlasse mõttemalli, mis võib kokkuvõttes ka ettevõttele kahjulikuks osutuda. Selle asemel on mõttekas kuulata teisi ning koguda võimalikult palju erinevaid arvamusi, mis aitab vältida kindlate ideede ja mõtete kivistumist.

Ole distsiplineeritud. Paljude inimeste jaoks on distsipliin justkui mingi elu eraldi osa, mida polegi alati tarvis. Edukad ettevõtjad kohtlevad distsipliini aga oma elu pärisosana, seda nii töö- kui eraelus. Mõistagi ei ole tegu militaarstiilis distsipliiniga, ent ettevõtjal peaks alati olema eesmärk silme ees ning valmisolek eesmärgi nimel kõike teha.

Ettevõtlus on elustiil. Lõpetuseks, ettevõtja on ettevõtja ööpäevaringselt. Pole üheksast viieni töötamist. Töö- ja eraelu pole üldjuhul lahus. Selle plussina võib välja tuua, et oled oma aja ja iseenda paremees ning saad kontrollida oma otsuseid ja tegevusi. Võimaliku puudusena võib aga välja tuua selle, et oled ettevõtja kogu aeg ning su töö käib sinuga kogu aeg kaasas.

Hetkel kuum