Tuhandetesse eurodesse küündivad levinumad kahjujuhtumid, millega kindlustusfirmadel tuleb tegeleda, puudutavad autosid ja kodusid.
- Kindlustusse pöördumisel tasub hoolega jälgida, kas tekkinud probleemi üldse poliis katab - näiteks hallitusest tekkinud kahjustusi ei pruugi kindlustus hüvitada. Foto: Andras Kralla
Seesam kindlustus jagab nippe, kuidas kannatada saanud materiaalne vara võimalikult kiiresti taastada, asendada või selle eest rahalist hüvitist saada.
Levinud arvamuse kohaselt ei taha kindlustusfirmad kahjusid korvata, panevad lepingusse väikeses kirjas absurdseid tingimusi ja suruvad kahjujuhtumi puhul oma kallist remonditöökoda või –firmat peale. Seesami kahjukäsitlusosakonna juhi Ly Jõhviku sõnul on vähem kui 2% juhtumitest sellised, mida ei hüvitata ja sedagi peamiselt seetõttu, et poliis ei kata antud juhtumit.
„Reisile minnes võid olla ostnud meditsiiniabi kindlustuskaitse, aga varastatakse kaamera ja lennujaamas saad kätte katkise kohvri ning pagasikindlustuse puudumise tõttu ei saa kindlustus siin kahjuks aidata. Keeldumise või hüvitise vähendamise põhjuseks võib olla ka ohutusnõuete eiramine, kuigi tegemist ei ole väga keeruliste nõuetega. Terve mõistuse kohaselt ei tohi näiteks sõidukit juhtida joobes olekus, ei ole mõistlik panna kuuma tuhka plastmassämbrisse ja tõsta ämber ööseks trepikotta ega panna põlevaid küünlaid kardina lähedusse,“ loetles Jõhvik olukordi, kus tekivad probleemid hüvitise saamisel.
Tema hinnangul on õigesti käitudes võimalik hüvitamisotsus kindlustuselt kätte saada vähem kui nädalaga. See on keskmine aeg, mis tähendab, et standardsete juhtumite puhul läheb veelgi kiiremini ja klient saab lahenduse juba paari päevaga.
Suurim arv kahjudest on seotud sõidukitega
Liiklusõnnetuse toimumisel on esimene reegel peale kannatanute abistamist ja ohutuse tagamist juhtum fikseerida. Sündmuskohal tuleb täita nn LÕ vorm, mille peavad juhid allkirjastama. Kasulik on ka olukord fikseerida piltidega, mis võivad olla tehtud mobiiltelefoniga.
Isegi, kui avariisse sattunud auto takistab liiklust, ei tohiks osalenud masinaid liigutada enne, kui LÕ vorm täidetud, pildid tehtud, andmed vahetatud ja vajadusel politseisse helistatud. „Autosid liigutades muutub situatsioon, mis võib anda teisele osapoolele aluse hiljem oma ütlusi muuta. Olukorda pildistades on tähtis peale saada ka ümbrus, mitte ainult tekitatud kahju,“ soovitas Jõhvik. See aitab hiljem aru saada, kus ja kuidas autod täpsemalt paiknesid.
Kodudes juhtuvate õnnetuste seas on just veekahjud kõige sagedasemad ning kiire tegutsemine võib päästa veelgi suurematest kahjudest. Veeavarii korral tuleb kiiresti vesi kinni keerata ja päästa, mis päästa annab. „Kui konstruktsioonide vahele on voolanud suures koguses vett, võib see seal ootamatuid teid pidi edasi voolata, seepärast on lõplike kahjude hindamiseks oluline paar päeva oodata,“ tõdes Jõhvik.
Kahju suuruse hindamiseks võib kannatanu ise taastusremondi kalkulatsiooni tellida. Kahjukäsitlejad on tavaliselt pikaajaliste kogemustega, mistõttu on hinnapakkumises kohe selge, kas tegemist on reaalsete summadega. Suuremaid rahanumbreid välja mõelda pole mõtet, sest siis tekib vajadus teise hinnangu järele ning protsess pikeneb taas.
Koostöö tagab kiire lahenduse
Kindlustuses algab töö siis, kui kahjust on teatatud. Tähtis on info tähelepanelikult läbi töötada, kokku panna kõik küsitud dokumendid ja need korraga kahjukäsitlejale saata – nii saab juhtum kiiremini lahendatud.
Seejärel hindab käsitleja kahju toimumise asjaolusid ja sünnib otsus - kas see, mis juhtus, on poliisiga kaetud ja milline on hüvitamisele kuuluv summa lähtuvalt kahju suurusest.
Seotud lood
Poola Keskpank oli kolmandas kvartalis juba teist kvartalit järjest maailma suurim kullaostja ning üldiselt on märgata Ida-Euroopa riikide aktiviseerumist kullaturul, selgub Maailma Kullanõukogu (WGC) avaldatud andmetest.