2 oktoober 2018

Kvartal hiljem – Tallinna Sadamal jagub tõusupotentsiaali

Tallinna Sadama aktsia on pärast spekulantide põhjustatud esmast müügisurvet ja sellele järgnenud paigalseisu hoo sisse saanud ning kasv ei näi raugevat, kirjutab päevakaupleja Ivar Mägi.

Pärast ainult kiiret raha otsinud kohalike jaeinvestoritest esmaemissiooni (IPO) järgsete spekulantide esmast müügisurvet ja hiljem suvel peamiselt mõne suurema välisfondi toel 1,96 euro alas passimist on Tallinna Sadama aktsia teinud septembris ilusa tõusu, jõudnud hinnani 2,15 euro tasemeni.

Olin varem sellel seisukohal, et Tallinna Sadama ostmiseks piisab hea riskiga dividendiaktsiaks olemisest ja olen sellel seisukohal ka praegu. IPO ajal oli lihtsalt ka üsna reaalne kasvuvõimalus boonuseks kaasas. Pärast esmast tõusu, milleks on alates esmaemissioonist tänaseni kujunenud 45 senti, on nominaalset tõusupotentsiaali praeguseks küll vähemaks jäänud, kuid olen jätkuvalt säilitanud ka selle vaate, et 2,25 eurot aktsia kohta võiks hinna stabiliseerumisel olla kõigest alumine piir. Dividenditootlus seejuures oleks 5,3 protsenti.

Kui tõus tuleb kõrgem ja Tallinna Sadama aktsia hind kerkib 2,5 euroni, ka siis on dividendi tootlus atraktiivne. Võttes siinjuures arvesse asjaolu, et firma majandustegevus on hajutatud mitme segmendi, tarnija ja majandusprotsessi vahel ning enamus ärisegmentidest on sisemajanduse koguprodukti hetkekonjunktuuri suhtes soodsalt positsioneeritud.

Müügisurve kahaneb

Depressiivse pilvena on aktsia kohal olnud väikekauplejate ning suuremate fondide pidev ja stabiilne müügisurve. Kadunud on seejuures üle tuhande aktsionäri. Eriti päris viimasel perioodil on ostupoolelele aga asunud lausa mitu fondi, kes eri maaklerite kaudu on asunud aktsiaid akumuleerima ja absorbeerinud müüjate kogused.

Müüjate kontod üldiselt on praeguseks õhukeseks kulunud ja erilist müügipressi jätku ma enam ei näe. See võiks taas tekkida juhul, kui aktsia kvartali-kahe jooksul ülikiiresti mingil põhjusel 3 euro tasemeni jõuab. See võiks tuua suurema müügihuvi ka pikaajalist vaadet omavatelt aktsionäridelt, sest hind hüppaks fundamentaalidest liiga kiiresti kaugele ette ja dividenditootlus kukuks 3,8 protsendini.

Siiski, kui varem surus aktsia end pidevalt läbi tugeva ja uuesti tekkiva müüjate bloki, siis nüüd hakkab aktsia jõudma vabasse vette, kus pole enam palju suuri loobujaid alles jäänud. See tähendab seda, et järgmise hüppe üle 2,35 euro võib aktsia teha suhteliselt kiiresti ja siis võib-olla seal alas kuidagi stabiliseeruda.

Tilk tõrva

Üks vähestest tõesti negatiivsetest uudistest on olnud võimalik väetiseterminali lahkumine, kuid see ei toimu üleöö. Muud tegurid nagu MPG AgroProductioni alla kirjutatud leping, Rail Balticu ehitusmaterjali veo algus ja edaspidi Rail Balticu kasvukoridori kaubavedu peaks aga seda asjaolu lähiperspektiivis leevendama.

Samuti on muudes ärisegmentides ettevõtte enda või klientide raporteeritud stabiilne ja ilus kasv. Ärisegmendid nagu siseriiklik suursaarte vaheline reisijate ning sõidukite vedu, Tallinna sadama rahvusvaheline pendelränne, mida toetavad Tallinki reisijate numbrid, kaubavedu Muugalt ja kaubaveo kasv raudteel on kõik väga rahuldavas kasvus.

Ma ei näe praegu nendes segmentides mingit ressursi ammendumist, kasvu tipnemist või isegi pöördumist. Pigem on tegemist jõu kogumise ja ärihoo kiirenemisega ning sisenemisega varasemast nõrgemast tsükli faasist aktiivsemasse ja laieneva ärimahuga tsükli faasi.

Olen vähemuses

Tundub, et olen olnud väheseid, kes näeb sadama aktsiates ka kasvuvõimalust. Näen positiivseid arenguid kaubavedude jätkuvas kasvus kõigis olemasolevates segmentides. Eriti suure ja hea üllatuse võib aga pakkuda Hiina konteinervedude käivitamine, kus reaalne kasvuvõimalus pole mitte protsentides, vaid isegi kordades. Uudised selles kohta peaks saabuma hiljemalt kahe kvartali jooksul.

Samuti ootan sadamaala kinnisvara arendamiselt uut stabiilset tulu allikat, kuid praegune planeering mulle ei meeldi. Avatud planeeringu iseloomuga hoonestus võiks detailplaneeringu käigus siiski suletud fasaadidega perimetraalse ploki kuju saada – selline on põhiline kesklinna hoonestuse tüüp, kus toimub tihe sotsiaalne kontakt ja äritegevus.

Tugev konkurentsipositsioon

Tallinna Sadam on aga kokkuvõttes ka praegu aktsia, kus on ees ootamas aktsiahinna tõus ja hea dividenditootus. Eeldan, et kvartali või kahe jooksul tõuseb aktsia veel vähemalt 0,35 euro võrra ja jõuab kuhugi 2,50 euro lähedale. Seal aga on oodata mõneks ajaks stabiliseerumist.

Samal ajal on teistes aktsiates likviidsus täiesti ära kadunud ning atraktiivset, väheste riskidega kasvuvõimalust need ei paku. Seetõttu jätkub aktsia hinna rahulik tõus ja on võimalus ka suurematel kontodel raha teenida.

Vaatame mõnda konkurenti, näiteks Merkot või Nordeconi – kinnisvarasektor on küll kuum, kuid praegu on surve all peatöövõtjad, mitte alltöövõtjad. Suur on ka sisendhindade ja palkade kontrollivõimaluseta kasv. Aprangal, Tallinna Kaubamajal ja Baltikal on küll põhivarasid palju, kuid neid tuleb ringi ajada teenindava tööjõuga. Selles segmendis on samuti suur tööjõupuudus ja palgasurve. Baltikat iseloomustavad ka spetsiifilised probleemid, Aprangat kasvu aeglustumine, Kaubamaja on aga saamas suurt konkurenti Lidli tõttu juba umbes aasta pärast. Omaette suur teema on Tallink, mille puhul "alkoholi hinna arbitraaž" kipub ammenduma, nafta tõusev hind aga seab kulude kontrollimise võimaluse kahtluse alla.

Uute IPOde ootus

Suuremad ja institusionaalsemad kontod on vabastamas raha Enefiti esmaemissiooni jaoks, mis peaks toimuma juba vähem kui poole aasta pärast, millalgi 2019. aasta esimeses pooles. Edasi on IPO nimekirjas aga Alexela, Inbank, Luminor ja võib-olla veel mõned huvitavad nimed. Seega jätkub minu meelest senistes börsi põhiaktsiates müük või stabiliseerumine kas tehniliste rahavoo suunamise põhjustel, näiteks roteerumine uutesse varadesse või spetsiifilistes sektori survetes. Tallinna Sadam on sellistest probleemidest üldiselt vaba – tööjõudu põhivarade ringiajamiseks pole ülemäära palju vaja ning kõiki laevafirmasid ja kaubavedajaid teenindatakse korraga. Seega sektorisisene konkurents otseselt ei hakka tulemusi "sööma", vaid töötab sadama kasuks, kui konkurentsivõitluses kasvab klientide üleüldine huvi reisida.

Nendel, kes ostsid aktsiaid esmaemissiooni ajal ja omavad pikajaalist vaadet, soovitan aktsiaid edasi hoida, sest nemad said väärtpaberid väga hea hinnaga kätte, mis tähendab ühtlasi ka väga atraktiivset dividenditootlust. Sellise tootluse ja väikeste riskide kombinatsiooni praegu turul ei pakuta ja pole ka näha, et pakkuma hakatakse. Pigem toimub jätkuv varade omavaheline rotatsioon, kus uus vara teeb valiku Tallinna Sadama või millegi muu vahel. Julgen arvata, et Tallinna Sadam on seejuures jätkuvalt atraktiivsem valik kui see miski muu.

Nendel, kes ostsid lühiajalise spekulatiivse huviga, soovitan samuti aktsiaid edasi hoida. Näen seda, et müüjate laod on tühjaks saanud või kohe saamas ja ka 2,50 eurot on täiesti normaalne hind aktsia jaoks. Ootangi kuni poole aasta perspektiivis hinna sinna jõudmist. See tähendab aga vähemalt paarikümne sendi suurust tõusu aktsia kohta.

Hetkel kuum