Jaga lugu:

Ivo Tahk: jutt majandusbuumist on illusioon

Kui on mingisugune optimism sellest, et kõik läheb hästi tänu majanduse ja ehitussektori kasvule, siis see on väga illusoorne, ütles ettevõtja Ivo Tahk.

Investeerimisettevõtte Wellman OÜ juht ja BonBon Lingerie juhatuse liige Ivo Tahk.  Foto: Sander Ilvest / Postimees / Scanpix

Äripäev kirjutab täna, et Eesti ehitusettevõtted mitmekordistavad käivet Lätis, kus ehitusaktiivsus hakkab Eestile järele jõudma (vt seotud lood artikli lõpus).

Ettevõtja Ivo Tahk, kellel on valdusfirma Wellman kaudu Riia lähedal Salaspilsis logistikakeskus, ei näe Lätis meeletut kasvu. Tema sõnul on seal käibed mõõdukas kasvus, aga buumi märgata ei ole. Õigupoolest ei ole majandusbuumi tema hinnangul ei neil ega meil. "Kui on mingisugune optimism sellest, et kõik läheb hästi tänu sisemajanduse koguprodukti tõusule ja ehitussektorile, siis see on ikkagi väga illusoorne," ütles ta.

Eufooria laineharjal

Ehitussektori kohta kohta ütles Tahk, et esialgu selles kasv jätkub ning tundub, et on ka uusi projekte peale tulemas. "Mina küll ei kujuta ette, kellele need kõik maha müüakse, aga ilmselt see ongi lihtsalt selline eufooria laineharjal ratsutamine," ütles Tahk.

Tema sõnul tehakse praegu lihtsalt liikuma läinud asjad lõpuni. "Ma ei usu, et seal mingit kriisi tuleb, aga korrektsioon tuleb kindlasti. Majandus ei toimigi ilma korrektsioonita.“ Kuna Läti on meie majandusest veel kõvasti maas, tuleb tema sõnul kõigepealt korrektsioon Eestis ja seejärel Lätis. "Kinnisvara hind ei saa ju lõputult tõusta. See ei ole võimalik."

Tahk märkis, et lisaks maadleb Läti nagu Eestigi tööjõuprobleemiga. Seal on probleem veelgi suurem: pärast viimast majanduskriisi lahkus Lätist Euroopasse üle 200 000 inimese.

Väikese turuga pole mõtet vaeva näha

Wellmanil on enamusosalus ka pesubrändis Bonbon Lingerie, kuid Tahk ütles, et sellel ei olegi Lätis eriti kliente. "Me ei ole väga ausalt öeldes sellele turule panustanudki. Lätiga on selline olukord, et Liepaja on selline koht, kus valmistatakse väga suur osa Euroopa pesust, nii et sealt on küllaltki keeruline mingisugust konkurentsieelist püüdma minna," sõnas ta.

Pigem vaatab pesufirma Euroopa poole. "Pingutus siseneda väiksele turule on sama suur kui siseneda suurele turule ja me pigem valime selle suurema. Meil on pigem sihikul Saksamaa, Skandinaavia ja Aasia."

Tahk märkis, et Läti ettevõtetest on edukas näiteks modemeid ja internetiühenduse seadmeid tootev Mikrotik, kes on tugeva ekspordipotentsiaaliga. "Igas riigis on tarku ettevõtjaid, kes on keskendunud mingisugusele konkreetsele valdkonnale, ja nendel läheb normaalselt. Nad on ju samamoodi Euroopa Liidus, meie võimalused on täpselt samad,“ nentis ta. Tahk märkis, et Lätis on lihtsalt väiksem osa elanikkonnast ettevõtjad ja see ongi ainuke vahe.

Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas