Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    "Hakkab juhtuma see, et hakkame laienema"

    "Hakkab juhtuma see, et hakkame laienema," ütleb Fenestra osanik ja juhatuse esimees Lauri Laast.Foto: Raul Mee

    Hiljuti osa ettevõtet Livonia Partnersile müünud aknatootja Fenestral on plaanid suured ja käivet tahetakse kasvatada kordades. “Mõte on minna uutele turgudele ja kasvatada olemasolevaid,” ütleb Fenestra osanik ja juhatuse esimees Lauri Laast.

    Akende ja rõduuste tootja Fenestra müüs ettevõttest 60% Rain Lõhmuse asutatud investeerimisfondile, et ettevõtte arengule kiirem käik anda. “Hakkab juhtuma see, et hakkame laienema,” ütleb Laast teemaveebile tööstusuudised.ee.
    Fenestra põhiturud on praegu Soome ja Eesti, vähesel määral läheb toodangut ka Rootsi ja Venemaale. Laast märgib, et Venemaa vastu ettevõte siiski ülemäära suurt huvi ei tunne ja pigem on plaanis taastada kunagine hiilgus Rootsis, kus ettevõtet samuti teatakse. “Venemaaga on see häda, et kliente on keeruline ja seega kulukas üles leida,” põhjendab Laast leiget huvi idanaabri vastu.
    Mis puudutab Rootsit, siis seal on olemas kõik eeldused edukaks laienemiseks. “Rootsis on meil kõik referentsid olemas, kuigi toona tehti seal rohkem uste müüki, nüüd läheme kõigi tootegruppidega. Vaja on lihtsalt suhteid soojendada ning müügikontorid ja -võrgustik üles ehitada. Nii Soomes kui ka Rootsis on plaan suuremaks minna,” avaldab ta.
    Konkurents Eesti turul Fenestrat väga muretsema ei pane, ehkki Laast tunnistab, et turul on konkurente, kes on oma tegevuses väga head. “Eestis on tegijaid ja seejuures häid tegijaid,” möönab Laast. Seejuures tunnistab Laast, et loomulikult vaatab ta teiste aknatootjate seas otsiva pilguga ringi ja mõni ülevõtmine pole sugugi võimatu. “Vaatame igal pool ringi, ka Soomes, Eestis ja Rootsis, isegi Lätti oleme piilunud,” nendib ta.
    Kriisi ei pelga
    Samal ajal kui paljud räägivad peagi saabuvast majanduskriisist ja ülekuumenevast ehitusturust, Laast kriisi ei pelga. “Ei, kindlasti mitte,” toonitab ta ja lisab, et tunneb end praegu kaljukindlalt. “Seda aastat oleme alustanud juba väga kindlalt ja kasvavas trendis. Eriti palju enesekindlust annabki see, kui saad kasvada ja ei pea alustama päris nullist.”
    Näiteks Soomes on tema sõnul selles osas kergem, et kui uusarendused langevad, siis renoveerimine kasvab. “Rootsis on ilmselt suhteliselt sama ja seega eriti ohtu ei näe ja muret ei tunne. Aknaid on ikka vaja nii uusarendustele kui ka renoveeritavatele hoonetele, ja ega väike langus ka alati halba tee – kõik oleneb sellest, mitmel turul oled kanda kinnitanud,” märgib kogenud juht.
    Eesti tööstuse olukorda hindab Lauri Laast praegu kõrgelt ja nuriseda millegi üle ei oska. “Kes tahab nuriseda, see nuriseb,” usub ta, “aga mina olen alati positiivse suhtumisega. Ma ütlen, et Eestis on hea toota ja ma ei ole tundnud, et keegi mulle vastu töötaks.”

    Maksame inimestele hästi, tahame neilt kvaliteetset tööd ja peame midagi vastu ka andma.

    Lauri Laast
    Fenestra juht
    Kui head palka maksta, siis tööjõuprobleemi pole
    Laast märgib, et tööjõuprobleemidest räägitakse küll palju, kuid piisavalt head palka pakkudes pole olukord nii hull. Ka Fenestra tõstab pidevalt oma töötajate palka ja 2018. aastal oli ettevõtte keskmine brutopalk ettevõttes 2200 euro lähedal. “Kui meie numbreid selles sektoris vaadata, siis arvan, et meie palgad on ühed parimad nii tehases kui kontoris. Maksame inimestele hästi, tahame neilt kvaliteetset tööd ja peame midagi vastu ka andma. Väga suurt kaadrivoolavust meil ei ole ja paljud on olnud meie juures algusaegadest peale,” on ta uhke.
    Fenestra pakub oma töötajatele põhipalka ja läbi tootlikkuse lisandub ka boonuspalk, mis on progresseeruv. Ületundide eest maksab ettevõte topelt ja natuke pealegi. “Me motiveerime oma inimesi läbi selle, et kui pingutad, siis saad midagi [juurde – toim]. Ja eks meil on ka ühisüritusi – suvepäevad ja jõulupeod jne. Oluline on ka see, et tehas ja kontor omavahel suhtleks, sest kui suhtlust ei ole, hakkab asi lonkama,” teab Laast.
    Samas tunnistab Laast, et kui tal oleks vaja tööle panna teine vahetus, siis sellist hulka töötajaid naljalt kokku ei saa. “See teine vahetus oleks vaja välja koolitada, aga seegi võtab aega. Õnneks elame ajastul, kus meil on mitmeid võimalusi ja saame ringi vaadata ning proovida ka Soomet ja Lätit. Plaanid on suured ja põnevad ajad on ees!”
    Lauri Laast ütleb, et juhiroll on talle aja jooksul palju õpetanud. “Ma oskan igale poole tähelepanu suunata. Ma olen ise tehases töötanud ja kui näiteks tehasest tulevad mured, siis oskan need mured ära kuulata ja hinnata, oskan neid vaadata nii omaniku kui juhi seisukohast ja selle kõrval ka töötaja seisukohast,” märgib Laast. Ta usub juhina ka koostöösse. “Kõik peab käima koostööna ja nii saavutame sellise tulemuse, nagu meil on praegu.”
    Tunneb ettevõtet nagu viit sõrme
    "Tulin tööle läbi oma onu ettevõtte ja alustasin objektidel abitöölisena. Praegu olen tegevjuht ja läbinud kõik etapid," ütleb Fenestra juht Lauri Laast.Foto: Raul Mee
    Puitalumiiniumist aknaid ja rõduuksi tootva Fenestra osanik ja juhatuse esimees Lauri Laast on koos kaasosanik Riho Prassiga uue hoo sisse lükanud umbes kuus aastat tagasi raskustesse sattunud ja toona veel soomlastele kuulunud tootmisettevõttele.
    Laast tunneb ettevõtet ja tegevusala nagu oma viit sõrme, sest on Fenestraga seotud juba umbes 20 aastat. “Tulin tööle läbi oma onu ettevõtte ja alustasin objektidel abitöölisena. Praegu olen tegvjuht ja läbinud kõik etapid,” poetab ta oma tausta kohta.
    Fenestra on pika ajalooga Soome perefirma, mis on nimepidi tuttav nii soomlastele kui eestlastele. Ettevõtte müügikäive ulatus omal ajal üle 100 miljoni euro ja nii Soomes kui Rootsis olid müügimahud väga suured.
    2013. aastal sattus ettevõte raskustesse ja läks 2014. aastal pankrotti. 2014. aasta alguses pakuti töötajatele, teiste seas ka Lauri Laastile, võimalust ettevõte välja osta ja edasi toimetada. “Kui see pakkumine tehti, et meil on võimalik ettevõte välja osta, ei kahelnud ma hetkegi. Teadsin kohe, et see õnnestub. Ma arvan, et kui ettevõtte ära ostsime, siis ei seisnud tehas meil kordagi, kuigi emaettevõte oli pankrotis. Me hoidsime müügi ja tootmisega asjad nii joonel, et saime omavahenditega hakkama. Ja nii see käima läks,” meenutab Laast viie aasta tagust lugu.
    Praegu on eestlastele kuuluval Fenestral kontorid Helsingis, Tamperes, Kuopios ja Oulus ning ettevõte on igal aastal näidanud pea 30protsendist kasvu. 2017. aastal sai ettevõte 14 miljoni eurose käibe juures 330 000 eurot kasumit. 2018. aastal kerkis müügitulu 16,5 miljoni euroni. “Aga sinna, kus Fenestra vanasti oli, on veel kõvasti kasvada. Ja peab vaatama, et kasvad koos müügiga ja tootmine kasvab koos müügiga, sest siis asi töötab,” ütleb Laast.
    Lõhmus kiidab
    Lauri Laast ja Riho Prass on pikalt pidanud plaani anda ettevõttele senisest veelgi kiirem käik, et tõsta Fenestra uutesse kõrgustesse, nii nagu see oli mõned aastad tagasi. Laienemiseks oli vaja kaasata tugev partner.
    Mullu detsembris kirjutaski Äripäev, et Rain Lõhmuse asutatud investeerimisfond Livonia Partners sõlmis enne pühi lepingu 60% Fenestra aktsiate ostmiseks. Esimesed kokkupuuted ettevõtte ja fondi vahel toimusid siiski juba möödunud aasta kevadel PricewaterhouseCoopersi vahendusel, käed löödi sügisel. Veebruaris teatas fond, et tehingule on heakskiidu andnud ka konkurentsiamet.
    Lõhmus kiidab Laasti ja Prassi juhitavat meeskonda, nimetades seniseid saavutusi muljetavaldavateks. “Fenestra näol on tegemist tugeva, hästi juhitud ning suurepärase kasvuväljavaatega ettevõttega, mis sobib ideaalselt Livonia investeerimisstrateegiaga. Kui aknaturg tervikuna on stabiilne ja kasvab umbes 1–2% aastas, siis Fenestra äri on kasvanud 24% aastas ja nii viimased neli aastat järjest,” ütles Lõhmus.
    Laast tunnistab, et ühel hetkel sai talle ja Prassile selgeks, et Eestis on tööjõupuudus ja seega pole tehases üldse mõtet teist vahetust juurde panna, vaid ettevõtet tuleks suurendada. “Selleks oli vaja head partnerit, kelle abil kiiremini kasvada. Huvilisi oli mitu, valituks osutus Livonia,” selgitab ta.
    Mille poolest Eesti, Soome ja Rootsi klientide soovid erinevad, saa lisaks lugeda tööstusuudised.ee portaalist.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Balti indeks tõusis jõudsalt
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.