Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hiinlastelt võetud megalaen võib Montenegrole hävituslikult mõjuda

    Bari linnast Belgradi kulgev kiirtee läheb maksma 1,3 miljardit dollarit. Kiirteed ehitab Hiina riigiettevõte ning tee ehitamiseks on Montenegro võtnud Hiinalt soodsa laenu. Foto: AFP/Scanpix

    Montenegro võttis Hiinalt suure laenu kiirtee ehitamiseks. Kui riik ei suuda laenu tagasi maksta, tähendab see hiinlastele õigust osale Montenegro territooriumist.

    Montenegro valitsus laenas Hiinalt raha, et ehitada kiirtee, mis kulgeb Bari sadamast Montenegros Serbia pealinna Belgradi. Kiirtee maksumus on hinnanguliselt 1,3 miljardit eurot ning see on 445 kilomeetrit pikk.
    „See investeering võib Montenegro jaoks osutuda eriti ohtlikuks, aga keegi ei mõtle sellele,“ ütles Montenegro uuriva ajakirjanduse organisatsiooni juht Milka Tadic Mijovic, vahendab Financial Times.
    Montenegrosse ehitab kiirteed Hiina riiklik ettevõte CRBC. Tee ehitamist rahastab 85% ulatuses Hiina Eximbank. Projekti esimene faas on 41 kilomeetrit teed, kusjuures selle käigus ehitatakse 20 silda ning 16 tunnelit läbi mägise maastiku. Üks kilomeeter seesugust teed maksab 20 miljonit eurot.
    Pole selge, mil viisil rahastatakse järgmised 80 kilomeetrit, sest laenu riik võtta ei saa, see oleks Montenegro rahakotile liig. Pealegi on naaberriik Serbia juba edasi lükanud kiirtee selle osa ehitamise, mis kulgeb mööda Serbia territooriumit.
    IMF on öelnud, et kui kiirteed ei ehitataks, oleks Montenegro võla ja SKT suhe sel aastal kukkunud 59%ni. Selle asemel kerkib see tänavu 78%ni.
    Üks ametnik viitas, et kiirtee projekti tõttu kukub Montenegrole esimest korda sellisesse defitsiiti, mis ei vasta Euroopa Liidu standarditele. See tähendab, et kui midagi peaks juhtuma, on riigil väga raske laenu juurde võtta.
    Mõttetu projekt
    Montenegro on kahel korral püüdnud projekti jaoks Euroopast rahastust saada. Põhjus, miks Euroopa kiirteele kriipsu peale tõmbas, oli selle majanduslik mõttetus. Tasuvusuuringutest selgus, et liiklus kiirteel oleks liiga hõre. Samas pole meod tasuvusuuringuid kunagi avalikustatud. Kui Montenegro parlament 2014. aasta detsembris Hiinalt laenu võtmise üle hääletas, ei olnud ka parlamendisaadikud uuringu tulemustega tutvuda saanud.
    Kõigele lisaks ei kuulutatud kiirtee ehitamiseks välja avalikku hanget. Lepingus on kirjas, et Hiina riigifirma CRBC ega ka projekti alltöövõtjad ei pea maksma tulu- ega tollimaksu. Samuti on lepingus kirjas, et kui Montenegro ei maksa võlga tagasi teatud aja jooksul, on Eximbankil õigus teatud osale Montenegro territooriumist.
    Kui ajakirjanikud ja korruptsiooni vastu võitlejad näevad Hiina raha ümber toimuvat väga kahtlasena, usub Montenegro parlamendisaadik Filip Vukotic, et asja ei tasu nii mustades toonides näha. „Kui me oleks ära oodanud näiteks keskkonnahinnangud, poleks me kindlasti kiirtee ehitamist juba alustanud ja tõenäoliselt oleksime me kaotanud ka võimaluse saada Hiinalt odavat laenu,“ selgitas ta, lisades, et kiirtee on Montenegro strateegilisi huvisid arvestades vajalik.
    Hiinlaste fond Touchstone Capital Partners kirjutas märtsis soomlase Peter Vesterbacka firmaga alla eellepingu, et annab Tallinna–Helsingi tunneli ehituseks 15 miljardit eurot.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.