• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 17.10.14, 08:15

Unistama peab suurelt

Unistama peab suurelt, aga muudatusteks peab alati valmis olema, sest ka unistused võivad muutuda, kirjutab pesudisainer Kriss Soonik.
Kriss Soonik
  • Kriss Soonik Foto: Postimees
Kui ma 2009. aastal arvuti taha istusin ning panin kokku pesumaailma vallutamise sõjaplaani, ei tekkinud mul hetkekski mõtet, nagu pingutaksin millegagi üle. Kõik tundus loomulik ning käegakatsutav. Kas mu plaanid olid realistlikud? Või pigem julgesin suurelt unistada?
Kas äris tasub olla unistaja või realist?
Sattusin hiljuti lugema Netscape'i looja Marc Andreesseni arvamusartiklit sellest, kuidas “Järgi oma unistusi“ on halvemaid soovitusi, mida tulevasele ettevõtjale anda. Viis aastat tagasi oleksin sellele väitele tulihingeliselt vastu vaielnud.
Praegu aga saan aru, mida Andreessen tegelikult mõtleb. Kas maailmale on vaja järjekordset kleidi- või äpidisainerit? Vaevalt. Tore on asju alustada, kuid kuidas neil särtsu sees hoida ja neid kasvatada? Ettevõttel peab olema tähendus. Vaja on lisada väärtust oma valdkonda. See võib olla midagi ülilihtsat, kuid see peab klientidele korda minema.
Meie, disainerid, oleme egoistid. Me usume, et kui midagi loome, siis kliendid satuvad sellest samasugusesse vaimustusse nagu me ise ja jooksevad seda kohe ostma. Viis aastat tagasi olin ma samasugune naiivne ja enesekindel. Nagu paljud teised, sööstsin ka mina oma unistusi teoks tegema. Ma uskusin, et meie tooted vallutavad maailma.
Meil on vedanud. Viie aastaga oleme leidnud oma näo, mida edasi arendada. Selle saavutamiseks aga olen pidanud korduvalt käsi mullaseks tegema. Ei ole mõtet veeta aastaid mugavalt magamistoas, loota, et lõpuks kinniste uste taga päevavalgust nägemata toode on ideaalne ja lõplik. Ainult katsetamise, vastukaja saamise ja edasiarendamisega saab luua parema toote ja leida selle lisandväärtuse.
Ma olen egoist, realist ja ei anna alla. Kui midagi ei toimi, siis püüan aru saada, miks see nii on. Tihti pole turg mõne toote jaoks veel valmis. Tuleb üha turgu analüüsida, vajaduse korral mõtlemist muuta ja uuesti proovida. Alla anda ei tohi.  Eriti kui sisetunne ütleb, et teed õiget asja.
Minu põikpäisus on põhjus, miks paljud uksed meile veel kinni on. Kuid samuti on see põhjus, miks me müüme oma tooteid maailma parimates butiikides. Alati ei saa kõigile meele järele olla. Kõige olulisem ja raskem on jääda truuks oma visioonile, hoida oma kindlat sihti. Kõik nõu peab alati kuulda võtma, kuid oma tõekspidamistele tuleb kindlaks jääda.
Unistama peab igal juhul suurelt. Ettevõtja teekonnal saadud kogemused on hindamatud. Ja kui ei proovi, siis ei saa ka kunagi teada. Ning kui mingil põhjusel asi ei lenda, siis ei tohi karta teha muutusi, sest ka unistused võivad muutuda.
Autor: Kriss Soonik

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele