Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teemaks piirab vabadust

    Ardo Ojasalu peab teemaksu piiranguksFoto: Postimees

    Kilomeetripõhine teekasutuse maksustamine pärsiks inimeste võimet ja soovi vabalt liikuda, leiab IMG Konsultant AS maksuspetsialist Ardo Ojasalu (Sotsiaaldemokraatlik Erakond).

    Tee kasutamine on Eestis seni olnud vaba eraldi maksust või tasust kasutamise eest. Tee-ehitust ja korrashoidu on rahastatud riigi- ja kohalikest eelarvetest peamiselt kütuseaktsiisist laekuvast rahast ning viimasel ajal ka Euroopa struktuurifondide rahastusest. Päevakorda on kerkinud küsimus, kas see peaks nii jätkuma või peaks sõitjad tee kasutamise eest eraldi maksma. Viimati väitis endine ELi transpordivolinik Siim Kallas, et vaid Eesti ja Soome on riigid, kes tee kasutamise eest maksu ei võta, ning selline olukord ei saa püsida. Lahendusena kõlas mõte kehtestada teemaks, mida peaks maksma tee kasutaja läbitud kilomeetrite järgi.
    Maks on juriidilise ja sotsiaalse olemuse poolest üldine koormis, mille tasumise eest maksumaksja mingit konkreetset hüve vastu ei saa. Maksukorralduse seadus loetleb kõik Eestis kehtivad riiklikud maksud ning teemaksu nende hulgas ei ole. Pole võimatu seadust muuta ja uus maksuliik kehtestada. Oluline on aga see, kas tee kasutamise eest kilomeetripõhiselt võetav tasu on õiguslikkus mõttes ikka maks või on lihtsalt tasu tee kasutamise eest. Viimasel juhul ei pea seda nimetama maksuks. Tasulise tee rajamine ei ole ühegi seadusega keelatud ka praegu.
    Teede ehitamise ja ülalpidamise kulud tuleb valdavas ulatuses tasuda ühiskonnal üldiselt, sest oleks äärmiselt ebamõistlik, et igaüks endale Tallinna või Tartusse sõitmiseks oma tee ehitab. Valikuküsimus on see, milliste eelarvetulude arvelt seda tehakse. Viimase ajani kehtinud kütuseaktsiisi kasutus teede ülalpidamiseks on kaasa aidanud sellele, et väljaspool Tallinna on Eesti teede olukord jõudsasti paranenud ja jõudnud vähemalt rahuldavale ja suuremate teede osas heale tasemele. Peamiste magistraalide rekonstrueerimisel on palju abi olnud ka Euroopa rahastusel. Tänaste teedekasutajate jaoks pole oluline, kas teid finantseeritakse tulumaksust, aktsiisist või mõnest muust maksust, oluline on see, et see on üldise kohustusena juba tasutud. Miks seda peaks muutma?
    Kindlasti ei anna kütuseaktsiis täpset vastavust makstud maksusumma ja läbitud kilomeetrite vahel, sest sõiduvahendid on erinevad (mõned sõidavad elektriga!) ja osa kütuseaktsiisist läheb üldse soojasaamiseks või muru niitmiseks, aga kes see üksühene vastavus peab ikka olema?
    Kui võtta eelduseks, et iga kasutaja peab kasutatava ressursi eest maksma, siis on teekasutuse tasu kehtestamine kilomeetripõhiselt õige vastus. Seda enam, et tänapäeva tehnoloogia (numbrituvastuse automaatsüsteemid) võimaldab üsna täpselt mõõta, kui palju kilomeetreid keegi on läbinud. Iga suurema ristmiku peale postid püsti, andmed keskarvutisse – ja kuu lõpus saab autoomanik arve iga läbitud kilomeetri eest.
    Olulisem aga on küsimus, kas tee kasutamise eest tasu võtmine on see, mida Eesti ühiskond arenguks vajab. Seda eriti praeguste olude kontekstis, kus inimesed lahkuvad ja ääremaastumine on valus probleem. Kilomeetripõhine teekasutuse maksustamine pigem süvendab, mitte ei vähenda neid probleeme – see pärsib inimeste võimet ja soov vabalt liikuda.
    Ma ei usu, et teekasutuse maksustamise mõju vähendamiseks on võimalik kütuseaktsiisi alandada. EL­i­s on see maksuliik pigem n-ö rohelise mõtteviisi ergutamise ja energiast liigse sõltuvuse pärssimise maks, mitte varjatud teekasutustasu. Seetõttu oleks keeruline hakata Eestis liikuma ELi üldisele maksupoliitikale vastupidises suunas, seda enam, et seni on kütuseaktsiis meil järjepidevalt suurenenud, et vähendada maksumäära vahet naaberriikidega (eelkõige põhjas ja läänes) ning arvestades asjaolu, et energiasõltuvuses on Eesti üks suurema idaenergiasõltuvusega riik ELis.
    Seetõttu leian, et teekasutuse maksustamine täpselt kasutuspõhiselt on ühiskonna üldiste huvidega vastuolus. Sellega müüme maha täna ühiskonnas kehtiva olulise vabaduse – vabaduse eraldi tasu maksmata ja aru andmata omatahtsi liikuda.
    Samas õige on ilmselt see, et euroraha tulv on vähenemas, teede infrastruktuur on endiselt kaugel euroopalikust tasemest ning seetõttu pole teede praegune rahastus kestlik lahendus. Laiemalt taandub küsimus sellele, kas teede ülalpidamiseks täiendava raha vajadus tuleb leida riigi- ja kohalikest eelarvetest senise maksusüsteemi raames, tõmmates koomale muid eelarvekulusid (sotsiaalsüsteem, haridus, kultuur, sise- ja välisturvalisus) või tuleb suurendada eelarve mahtu. Esimesel juhul tuleb ausalt öelda, mida me tulevikus vähem rahastame, teisel juhul on aga võimalus mis tahes täiendavat maksutulu saada.
    Eelarve mahu suurendamine tähendab üldise maksukoormuse kasv ja seda on täna valitsev Reformierakond püüdnud vältida kõikvõimalike vahenditega. Nii toobki teemaksuteema meid hoopis küsimuse juurde, kas senine maksukoormuse tase rahvamajanduse kogutoodangust on pikemaajalises perspektiivis kestlik. Siim Kallas püüab teemaksu teema tõstatamisega öelda seda, et ei ole. Sellele küsimusele peaksid Eesti juhtivad poliitikud tõepoolest ausalt vastama.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Balticconnector läheb uuel nädalal taas tööle
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.