• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 10.08.15, 09:00

Kolme aruande asemel kaks

Kohalike omavalitsuste finantsistid ja raamatupidajad suudaksid andmeid paremini analüüsida, kui aruandekohustust pisut vähendada, kirjutab Saue vallavalitsuse rahandusosakonna juhataja Margus Randma.
Margus Randma
  • Margus Randma Foto: Erakogu
Omavalitsused peavad esitama hulgaliselt aruandeid rahandusministeeriumile, statistikaametile, sotsiaalministeeriumile, maavalitsustele ja veel mitmesugustele teistele instantsidele. Valdavalt on need põhjendatud, need on aruanded eelkõige riigi raha kasutamise kohta. Arvestades aga eesmärki muuta kohalike omavalitsuste tegutsemine efektiivsemaks, peaks püüdma aruannete hulka vähendada.
Dubleerimise näide
Aruannete osalisest dubleerimisest saab tuua järgmise näite. Kohalikud omavalitsused esitavad iga kuu tegevusalade kaupa töötajate arvu kohta infot sisaldava aruande „Saldoandmik“ rahandusministeeriumile. Statistikaametile esitatakse iga kuu aruanne „Palk“ sarnase infoga. Sotsiaalministeeriumile esitatavad need omavalitsused, mille koosseisu kuulub mõni hoolekandeasutus, igal aastal hoolekandeasutuse töötajate arvu sisaldava info aruandes „Hoolekandeasutus“.
Tõsi, neis aruannetes on andmepäringud teatud erinevustega. Näiteks tuletuvad rahandusministeeriumi ja statistikaameti aruannetest vastavad andmed kaalutud keskmise kujul aruandeaasta kohta. Sotsiaalministeeriumi aruandes päritakse aga infot aruandeaasta lõpu seisuga.
Positiivne tulemus
Toodud näide kutsub siiski üles aruannete koostajaid hoolikalt iga aruanderea või isegi terve aruande vajalikkust analüüsima. Võib olla, et teatud juhtudel mõne andmepäringu ärajätmine ja vajaliku informatsiooni saamine mõnest muust aruandest ei vähendakski oluliselt aruannetest saadava info kasutusväärtust. Nii näiteks võiks alameesmärgiks seada 3 = 2 ehk iga senise kolme aruande kohta jätta alles kaks.
Mis oleks selle eesmärgi teokssaamise positiivne tulemus? Väheneks küll üleriigilisi statistilisi keskmisi sisalduva informatsiooni hulk, kuid vabaneva ajaressursi abil tekiks omavalitsuste finantsistidel ja raamatupidajatel võimalus sünteesida rohkem kohalikku informatsiooni. Näiteks saaksid ja peaksid kohalike omavalitsuste finantsistid ja raamatupidajad analüüsima rohkem omavalitsuse  kulude erinevusi allasutuste vahel ja seda infot kõrvutada naaberomavalitsuste infoga. Praegu suudavad finantsistid ja raamatupidajad vaevu ära täita aruandluskohustuse, analüüsiks aega ei jätku.
 
 
 
 

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele