Ken Rohelaan • 6. oktoober 2015 kell 4:00

Eestlane vajab sära silmadesse

Äripäeva arvamustoimetaja Ken Rohelaan.  Foto: Andras Kralla

Eesti keskmine ettevõtja ja tippjuht peab rohkem panustama alluvate motivatsiooni, leiab Äripäeva arvamustoimetaja Ken Rohelaan.

Swedbank Eesti juht Robert Kitt ja Silberauto omanik Väino Kaldoja juhtisid hiljutisel Äriplaanil tähelepanu sellele, kuidas ühiskonna foon on pigem negatiivne ning suure edu saavutamise asemel oodatakse pigem keskpärasust. Majanduslikult läheb eestlasel hästi, kuid põhjust vingumiseks leiab ta varasemast rohkem.

Tõenäoliselt jäävad kirjeldatust välja paljud särasilmsed idufirmad, kus töökultuur erineb kardinaalselt ülejäänud ettevõtluskeskkonnast. Kõrget lendu püüdva kollektiivi moodustab tihti väike organisatsioon, kus eesmärgid kõrged ja perspektiiv meeletu. Seda indu tahaks näha ka mujal. Tõstukijuhis, poemüüjas, rätsepas ja kõigis teistes. Tippjuhist alluvani ja vastupidi.

Hoia tugevat väljavaadet

Robert Kitt küsis õigesti: kas energiat on liiga palju või pole perspektiivi? Tõenäoliselt on mõlemad põhjused õiged, või vähemalt viimane. Kui alluvatel kaob lootus ehk tulevikuväljavaade, sõidab organisatsioon karile. Perspektiivita kaob kiiresti motivatsioon, motivatsioonita hääbub tööpanus ja korraliku tööpanuseta ei kasva ettevõte.

Kuigi ühiskonna ootus võib tunduda keskpärane, siis tegelikult tahab eestlane samamoodi olla edukas nagu iga teine. Ta on lihtsalt alalhoidlik, aga suudab sellegipoolest palju saavutada. Vahel vajab ka sõbralt või kolleegilt väikest tõuget, et silmad särama saada.

Hetkel kuum