• OMX Baltic−0,08%300,34
  • OMX Riga0,55%893,41
  • OMX Tallinn0,2%2 062,42
  • OMX Vilnius−0,34%1 194,45
  • S&P 5000,00%6 092,16
  • DOW 30−0,25%42 982,43
  • Nasdaq 0,31%19 973,55
  • FTSE 100−0,46%8 718,75
  • Nikkei 2251,05%39 349,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,5
  • OMX Baltic−0,08%300,34
  • OMX Riga0,55%893,41
  • OMX Tallinn0,2%2 062,42
  • OMX Vilnius−0,34%1 194,45
  • S&P 5000,00%6 092,16
  • DOW 30−0,25%42 982,43
  • Nasdaq 0,31%19 973,55
  • FTSE 100−0,46%8 718,75
  • Nikkei 2251,05%39 349,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,5
  • 20.02.17, 09:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vea ise ja lase ka teistel vedada

Kokkuleppevedudes kokkuleppele jõudmine on üksikute detailide taga, põhimõttelist poliitilist vastuseisu ei olegi, selgitavad Enn Metsar (Uber Eesti), Arti Kütt (Wisemile) ja Martin Villig (pildil, Taxify).
Martin Villig
  • Martin Villig
  • Foto: Raul Mee
Eesti on astumas ajaloolist sammu, mis paneb täpselt paika, kuidas inimesed saavad kokkuleppevedusid teha. Vastuvõetavast seadusest sõltub samas ka see, kas suudame rakendada elektroonilisi lahendusi kõigi suhtes õiglaselt ja turvaliselt.
Kokkuleppeveod on tegelikult juba kohal. Tallinna autojuhid on Uberi, Taxify ja Wisemile’i äpi abil pakkunud sõiduteenust rohkem kui 50 000 inimesele. Muutunud on see, kuidas linn liigub. Tallinna Ülikooli uuringust nähtub, et on perekondi, kes tänu kokkuleppevedudele plaanivad loobuda ühest autost. Muutunud on see, kuidas tehakse ärisõite.
Kokkuleppeveod võimaldavad väikeettevõtluses osaleda senisest suuremal hulgal inimestel. Peale tavalise lisateenistuse suureneb nende hulk, kes üldse saavad äriga tegeleda. Parimad näited on siin näiteks aasta alguses "Ringvaate" saates esinenud kurt Uberi juht või siis Delfis esinenud Taxify kokkuleppevedaja, kelle tervis võimaldab olla hea autojuht, kuid kes ei saa tööl käia kaheksast viieni põhimõttel.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kuna plussid on selgelt näha ja ideed on populaarsed, pole erakonda, kes oleks kokkuleppevedudele põhimõtteliselt vastu. Nii vasakult kui ka paremalt on otsustajad väljendanud arvamust, et kokkuleppevedude tehnoloogiast peaks Eesti võtma parima. Eri arvamused on vaid detailides, nagu näiteks selles, kelle oma võib auto olla, millega vedusid jagatakse, või kas piirata ettevõtlusvormi.
Harjumatult avalik
Näeme samas, et sellised põhjendamata hirmudest kantud detailid võivadki eelnõus kahjustama jääda õiglast konkurentsi, seda enam, et asjaolud, mida nende piirangutega soovitakse tagada, on juba tagatud tänu tehnoloogia turvalisusele ja läbipaistvusele. Seadus peaks seadma tingimused, millele teenus peaks avaliku turvalisuse seisukohalt vastama, ent jätma turuosalistele võimaluse tagada tehnoloogilise innovatsiooni kaudu seda teiste vahenditega, kui oli võimalik pool sajandit tagasi – ajastu, millest pärinevad taksomajanduse reguleerimise põhimõtted.
Mitte kunagi varem pole näiteks sõiduteenuse info olnud nii avalik, kui see on uutes äppides. Millist eesmärki täidaks üldse näiteks sõiduki omandi reguleerimine autodes, mille juhi isik on teada, mille asukoht on tänu GPSile suurepäraselt teada ning mille puhul on teada ka varasemate sõitude ajalugu ja kasutajarahulolu?
Nagu kirjutas hiljuti Postimehes konkurentsiõiguse advokaat Mari Matjus, võivad kokkuleppevedude piirangud ettevõtlusvormis viia kergesti ebaõiglase konkurentsini.
“Tõhusa konkurentsi mõõt on see, et riik on taganud ausad mängureeglid, kus võidab see, kes suudab pakkuda oma kliendile parimat teenust,” kirjutab ta, märkides, et ainult teatud teenustele kehtestatud piirangud võivad seda põhimõtet rikkuda.
Innovatsiooni võimaldab riik juhul, kui ta ei sekku detailselt sellesse, kuidas teenust osutatakse, vaid seab avaliku huvi vaatenurgast eesmärgid või tingimused, millele teenused peavad vastama. Avalikest teenustest poleks teenuse protsessile jäikade tingimuste seadmisel kunagi saanud sündida digiallkiri või muud elektroonilised avalikud teenused, mis on Eesti inimeste elu mõõtmatult lihtsustanud. Samamoodi tajuvad oma elus toimunud muutust linnaruumis kokkuleppevedude toel ringi liikuvad Eesti inimesed.
Kokkuleppevedude üks tugevusi on paindlikkus, mida nad toovad meie majandusse ja linnapilti. Vähem ressursside raiskamist, rohkem võimalusi. Kutsume seetõttu avalikkust ja otsustajaid üles kokkuleppevedusid õiglaselt reguleerima, mitte nöörima kinni tuleviku võimalusi tegelikult mittevajalike sätete ja detailide kaudu.
Me usume ja näeme, et ka konkurents sõiduturul suurendab sõiduteenuste mahtu. Sellest võidavad ühtviisi nii uued kui ka vanad ettevõtted. Me kutsume üles ehitama majanduskasvu ning laskma seda ehitada ka teistel. Eestil on siin taas kord võimalus olla suunanäitaja.
Autor: Enn Metsar, Arti Kütt, Martin Villig

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 22 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele