Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lennundusele tasub silm peale panna

    Piret Mürk-DuboutFoto: Andras Kralla

    Lennujaamadest arenevad senisest veelgi suuremad kaubandus- ja meelelahutuslinnakud, mistõttu tasub neil ärilises mõttes silm peal hoida, kirjutab Tallinna Lennujaama juhatuse esimees Piret Mürk-Dubout.

    Lennunduses on kuldne ajastu – õhuteid mööda liikuvate reisijate arv jätkab kasvamist aasta-aastalt (Euroopas tänavu keskmiselt 9 protsenti) ja seda peamiselt tänu suhteliselt madalal püsinud kütusehindadele, omavahelisele teravale konkurentsile ning lennukite liisinguturu aktiivsusele. Kui praegu on Euroopa lennunduses ringlemas 23 000 lennukit, siis aastaks 2037 kasvab see arv prognooside kohaselt 47 000ni.
    Kuid pildi muudavad veelgi huvitavamaks arengud droonide vallas – hinnanguliselt võib 20 aasta pärast Euroopa õhuruumis tiirelda enam kui 300 000 drooni, mis täidavad eri teenindusfunktsioone ja veavad nii inimesi kui ka kaupa. See seab suured piirangud õhuruumi kasutusele, mis on juba praegu Lääne- ja Kesk-Euroopas saavutamas maksimumilähedast läbilaskevõimet. Tihenev lennuliiklus esitab ohtralt väljakutseid nii tehnoloogia, regulatsiooni kui ka keskkonnakaitse ja lennuoperatsioonide teenindamise suutlikkuse asjus.
    Lisaks Euroopas rakendatavatele keskkonnanormatiividele arvestavad kõik lennundusega seotud osapooled – nii lennufirmad kui ka lennujaamad – üha enam tarbijate kõrgendatud nõudmistega ökoloogilise jalajälje vähendamise suunas. Kuigi lennusõit on ajavõit, tahavad nii reisijad kui ka lennujaamad seda teha ilma suuremate süümepiinadeta keskkonna reostamise pärast. Kaasaegsed õhusõidukid tarbivad varasematest oluliselt vähem kütust ning ka lennujaamad liiguvad keskkonnamõju vähendamise või vähemalt leevendamise poole. Selle kõige juures on oluline silmas pidada kulude kokkuhoidu – efektiivsus peab olema see abivahend, mis aitab vähendada negatiivset mõju keskkonnale, ilma tarbijatele ebamõistlike täiendavate koormiste tekitamiseta.
    Tarbijad võidavad konkurentsist
    Sedavõrd noores ja samas ülimalt reguleeritud valdkonnas nagu lennundus pole olnud suuremaid arenguid, kui 60ndatel turbiinlennukite kasutuselevõtmine ja 90ndatel odavlennufirmade esile kerkimine. Nii mõneski teises valdkonnas (majutus, ühistransport) on viimastel aastatel märksõnaks disruption ehk tavapärase majandusmudeli radikaalne ümberhindamine uute tulijate poolt.
    Lennunduses ei ole järgmist sellist raputust lähikümnenditel oodata, pigem muutub lendamine senisest kättesaadavamaks veelgi enamatele reisijatele ja lennuveoteenuse kasutajatele. Maailma elanikkond on viimase kahekümne viie aasta jooksul kahekordistunud, lennureisijate arv on kasvamas veelgi kiiremas tempos. Tagasihoidlikel hinnangutel ületab järgmise 15 aasta jooksul lennureisijate arv maailmas kogu elanikkonna arvu.
    Piirid erineva teenusetasemega lennufirmade vahel on reisijate jaoks üha enam hägustumas. Odavlennufirmad pakuvad lisatasu eest teenuseid, mis siiani on kuulunud traditsiooniliste lennufirmade portfelli. Samal ajal vähendavad klassikalised lennufirmad tasuta pakutavate teenuste ja hüvede mahtu ning osalevad jõuliselt odavlennufirmade hinnasõjas. Tarbijad kindlasti võidavad konkurentsist ning see omakorda veabki reisijate arvu kasvu. Tuleviku lennuteenus koosnebki tõenäoliselt vaid baasteenusest, millele on võimalik lisatasude eest lisada sobivaid teenuste valikuid vastavalt reisija eelistustele.
    Reisijate arvu jätkuv kasvamine heidab kinda lennujaamade võimekusele sujuvalt toime tulla suurenenud tipukoormustega. Lennujaamade laiendamine muutub kogukondade vastuseisu tõttu üha keerulisemaks ja nii võib eeldada suuremate sõlmpunktide reisijate osalist ümberjaotumist väiksemate regionaalsete lennujaamade vahel. Näiteks Amsterdami Schipholi lennujaamas on kehtestatud lennuoperatsioonide aastaseks laeks 500 000 ning juba praegu on see arv maksimaalse lubatu lähedal.
    Võlusõna: digitaliseerimine
    Kuluefektiivsuse vedajaks on ka lennunduses teenuste ja teeninduse digitaliseerimine. See võimaldab reisijal läbida kõik lennueelsed protseduurid senisest sujuvamalt, tänu automatiseeritud teenuste ja biomeetriliste isikutuvastussüsteemide arengule.
    Asjade interneti ja suurte andmemahtude ajastul muutub küberjulgeolek ka lennunduses võtmesõnaks ning pikas perspektiivis on kriitiliste süsteemide turvalisuse tagamine veelgi suurem väljakutse. Elektrikatkestuse tõttu oli hiljuti rivist väljas maailma suurim lennujaam Atlantas, IT-probleemid on kimbutanud ka maailma suurimat piletite broneerimise süsteemi Amadeus. Seega tuleb edaspidi täpselt läbi mõelda süsteemide toimimise mitmekordne kindlustamine kogu lennunduse eri osapoolte väärtusahelas – samal ajal igas protsessi osas kulutusi siiski kontrolli all hoides. Ehk nagu lennunduses öeldakse – business first, but safety always. Automatiseerimisest ja digitaliseerimisest ei pääse ka lennuliikluse juhtimine, sest juba praegu rajatakse kaugjuhitud lennujuhtimiskeskusi, mis aitavad tagada lennuohutust senisest madalamate kulutustega ning eelkõige võidavad sellest regionaalsed lennujaamad.  
    Juhita maanteesõidukid on juba reaalsus, kuid keeruline on ennustada, millal muutuvad regulaarseks piloodita õhusõidud. Juba praegu on lennuki juhtimine sedavõrd automatiseeritud, et lihast ja luust piloodil on vaid piiratud hulk kohustusi valitud lennukõrgusel kurseerimisel. Ehk saab 20 aasta pärast tõeks ammune anekdoot, mille kohaselt koosnevad tuleviku lennuekipaažid vaid mehest ja koerast – mehe ülesandeks on koera toita ja koera ülesandeks on jälgida, et mees lennukis ühtegi nuppu ei näpiks.
    Lennujaamadest arenevad tulevikus senisest veelgi suuremad kaubandus- ja meelelahutuslinnakud, kus reisijatele pakutavate teenuste eesmärk on luua õdus keskkond ning soodustada mõnusat ajaveetmist lendu oodates. Sarnaselt üritavad kaubandust oma ärimudelisse veelgi jõulisemalt lisada ka lennufirmad, pakkudes sümbioosis maapealsete teenindusasutustega mitmekülgseid tarbimisvõimalusi.
    Lisades kaubandusteenustele ka lennukauba tähtsuse suurenemise e-kommertsi ajastul, võib kindlalt öelda, et lennundusel tasub ärilises mõttes silma peal hoida ning juba praegu kaaluda lennujaamadesse või nende lähiümbrusesse äripindade soetamist.
    Autor: Piret Mürk-Dubout
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
USA aktsiaturul näitavad ralli märke uued sektorid
Neljapäeval USA aktsiad tõusid, kuna prognoositust suurem arv töötu abirahade taotlusi näitas, et tööjõuturg jätkab jahtumist, vahendas Yahoo Finance.
Neljapäeval USA aktsiad tõusid, kuna prognoositust suurem arv töötu abirahade taotlusi näitas, et tööjõuturg jätkab jahtumist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eesti elanik pääses Iraani hõivatud laevalt
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Paavo Nõgene aktsionäride koosolekult: lisaemissiooni hetkel ei plaani
Kuigi Tallinki aktsionäride üldkoosolekul esitas ettevõtte juht Paavo Nõgene aktsionäridele ettepaneku, et nõukogu võiks järgneval kolmel aastal suurendada aktsiakapitali, ei ole Nõgene kinnitusel täiendav aktsiaemissioon hetkel plaanis.
Kuigi Tallinki aktsionäride üldkoosolekul esitas ettevõtte juht Paavo Nõgene aktsionäridele ettepaneku, et nõukogu võiks järgneval kolmel aastal suurendada aktsiakapitali, ei ole Nõgene kinnitusel täiendav aktsiaemissioon hetkel plaanis.