• Jaga lugu:

    Rail Balticu otsetrass vajab alternatiivi

    Hoolimata mitmest ühispöördumistest pole Rail Balticu uue otsetrassi projekti ohtude üle järgnenud sisulist ametlikku arutelu, mistõttu vajavad sellega seonduvad probleemid veel kord selgitamist ning ka sõltumatut uurimist, kirjutab füüsik Valdur Tiit.

    Hoolimata mitmest ühispöördumistest pole Rail Balticu uue otsetrassi projekti ohtude üle järgenenud sisulist ametlikku arutelu, mistõttu vajavad sellega seonduvad probleemid veel kord selgitamist ning ka sõltumatut uurimist.
    Esiteks pole selge, milleks on vaja ehitada Rail Balticu tarbeks uus otsetrass, sest seni avalikustatud põhjendused suurte kaubavoogude ja arvukate reisijate kohta on Eesti vabatahtlike spetsialistide poolt argumenteeritult enam kui tõsise kahtluse alla seatud ja võimaluste piires asjaomastele inimestele teatavaks tehtud ning osaliselt massimeedias avaldatud.
    Kahjuks pole sisulist ühist ametlikku arutelu järgnenud. Oluliste majanduslike ja muude vajalike eesmärkide puudumisel tulevad taolise tegevuse negatiivsed tagajärjed töö käigus paratamatult ilmsiks ning on Eesti ühiskonnale väga rasked.
    Teiseks lõikab Rail Balticu uus otsetrass Eesti maastiku seninägematult ulatuslikult füüsiliselt pooleks.
    Kuidagi pole võimalik ka sadakonna silla ning ökoduktiga korvata loodusele, inimestele ning loomadele sellistest negatiivsetest muudatustest tekitatavat kahju. Kas tõesti on Rail Baltic taolisel viisil vajalik peamiselt selleks, et õigustada kunagi väljakäidud ilusasti kõlavat, aga sisuliselt ekslikku loosungit kiirest transpordiühendusest Euroopasse ja anda teenistust mõnele organisatsioonile?
    Kolmandaks näitas Eesti vabatahtlike spetsialistide tehtud (sh viimase) Ernst & Youngi aruande analüüs, et Rail Balticu otsetrassi käivitamise oodatavaid tulusid on seal põhjendamatult suurendatud ligikaudu 4 miljardi euro võrra, mistõttu kogu projekt pole majanduslikult ega muul moel kasumlik ega vasta Euroopa Liidu rahastuse tingimustele.
    Seega on reaalne oht, et hinnanguliselt miljardeid eurosid maksev ehitus ja selle hilisem kasutamine tuleb tasuda Eesti riigieelarvest.
    Vajalik sõltumatu ekspertiis
    Neljandaks meenutame ka tuntud rahvusvahelise konsultatsioonifirma COWI 2007. aasta ettepanekut, mille kohaselt on Eesti ja Kesk-Euroopa vahelise raudteeühenduse parandamiseks parim võimalus kasutada olemasoleva laiusega praktiliselt töökorras Tallinn–Tartu–Valga–Riia raudteed. Ajaloost teame, et et juba enne teist maailmasõda alates aastast 1935 sõitis seda teed mööda Tallinnast Tartu ja Riia kaudu Berliini ja ka Varssavisse Balti Ekspress.
    Seega on Rail Balticu kavandamisega tekkinud keerulise olukorra lahendamiseks võimalused olemas. Võimalikult pea tuleks moodustada ametlik esinduslik komisjon, kuhu kuuluksid nii otsetrassi kavandajad kui ka olukorda analüüsinud Eesti vabatahtlikud spetsialistid.
    Komisjoni töö eesmärk peaks olema adekvaatselt kaaluda läbi kõik seisukohad ja tõestele argumentidele toetudes anda soovitused edasiseks tegevuseks või tegemata jätmisteks.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Vandeadvokaat energeetikast: erakapital suudab, andku riik vaid võimalus
Energiakriisi lahenduseks saab riik muuta suhtumist suurprojektidesse, kirjutab advokaadibüroo Sorainen partner, vandeadvokaat Paul Künnap.
Energiakriisi lahenduseks saab riik muuta suhtumist suurprojektidesse, kirjutab advokaadibüroo Sorainen partner, vandeadvokaat Paul Künnap.
Bolti konkurent kasvatas tublisti tellimuste mahtu
Toidu kohaletoimetmise teenust pakkuv Deliveroo teatas, et ettevõtte kaudu tehtud ülekannete maht kasvas neljandas kvartalis aastaga enam kui kolmandiku võrra. Terve 2021. aasta lõikes suurenesid mahud 70 protsenti, vahendab Reuters.
Toidu kohaletoimetmise teenust pakkuv Deliveroo teatas, et ettevõtte kaudu tehtud ülekannete maht kasvas neljandas kvartalis aastaga enam kui kolmandiku võrra. Terve 2021. aasta lõikes suurenesid mahud 70 protsenti, vahendab Reuters.
Rootsis jõuab elektritoetus inimesteni elektrifirmade kaudu
Rootsi valitsus sai valmis elektri hinna toetuse, mis sõltub sellest, kui palju majapidamine elektrit tarvitab. Riik maksab toetuse välja elektriarveid väljastavatele energiafirmadele, kirjutab Dagens Industri.
Rootsi valitsus sai valmis elektri hinna toetuse, mis sõltub sellest, kui palju majapidamine elektrit tarvitab. Riik maksab toetuse välja elektriarveid väljastavatele energiafirmadele, kirjutab Dagens Industri.
Elcogen ehitab korealastele 75miljonise vesinikutehase
Tallinnas Ülemiste linnakus kütuseelemente tootev Elcogen sõlmis kokkuleppe Lõuna-Korea Uljini maakonna ja Next Energy Corporationiga Koreasse tehase ehitamiseks.
Tallinnas Ülemiste linnakus kütuseelemente tootev Elcogen sõlmis kokkuleppe Lõuna-Korea Uljini maakonna ja Next Energy Corporationiga Koreasse tehase ehitamiseks.