Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kokkuleppeta Brexit toob taevasse Tuhkatriinulennud
Kui Suurbritannia parlament jaanuaris Brexiti tingimusi vastu ei võta, võib riigi kokkuleppeta lahkumine Euroopa Liidust kaasa tuua lugematult sekeldusi reisijatele, kirjutab lennuhüvitisettevõtte Skycop juht Marius Stonkus.
Marius Stonkus.Foto: Skycop
Veel kaks aastat tagasi sõitsid Suurbritannia tänavatel kahekorruselised punased bussid sõnadega „Me saadame ELile 350 miljonit naela nädalas, paneme selle raha hoopis oma tervishoiusüsteemi!“. Neil sõnadel oli tohutu mõju valijatele, kes otsustasid referendumil, et Suurbritannia peaks Euroopa Liidust lahkuma. Paraku ei teadnud keegi, mida see valik kaasa toob – Euroopa Reformi Keskuse mõttekoja tehtud uuring näitab, et juba praegu kaotab Suurbritannia 440 miljonit naela nädalas Brexiti mõju tõttu riigi majandusele.
Kuigi riigi elanikud väljendavad oma meelsust tänavatel ning nõuavad uut referendumit või Brexitist sootuks loobumist, on Suurbritannia lahkumine Euroopa Liidust siiski graafikujärgselt planeeritud 2019. aasta 29. märtsiks kell 23 sealse aja järgi ning siiani ei teata, mis täpselt edasi saab. Kui otsuse jõustumiseni on jäänud napp kolm kuud, kõrgub tõsiasi, et Suurbritannia ja Euroopa Liit ei ole ühist otsust saavutanud, tumeda pilvena paljude peade kohal.
Staatus muutub pärast õhkutõusmist
Kui kokkuleppeni ei jõuta, saab Suurbritanniast n-ö kolmas riik ning Londonist, Edinburghist või näiteks Manchesterist lahkuvad lennud ei pruugi saada maanduda Euroopa Liidu lennujaamades. Kuigi Euroopa Komisjon võttis vastu varuplaani leppeta Brexiti puhuks, mis lubaks Briti lennufirmadel jätkata ka lahkumisele järgneva aasta jooksul Euroopa riikides ja õhuruumis tegutsemist, on ebaselge, millised oleksid tulemused leppelise Brexiti puhul või kas olukorda reguleerivad Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsiooni põhimõtted. Teoreetiliselt on ka võimalik olukord, et lennuühendus Suurbritanniaga kaob, kui Brexit viiakse läbi kindlate kokkulepeteta.
Praegu teadaoleva lennugraafiku järgi on Suurbritanniast lahkumas kümme nn Tuhkatriinulendu – lennukit, mis tõusevad õhku mõnest Briti lennujaamast 29. märtsi õhtul, kui Suurbritannia on veel Euroopa Liidu liige ning maanduvad pärast Brexitit. Sellised võimalikud Tuhkatriinulennud valmistavad lennufirmadele praegu parajalt peavalu. Reisijad jõuavad sihtriiki kui kolmanda riigi esindajad, peavad läbima tollikontrolli ning mõnel juhul võib neil vaja minna isegi viisat.
Lennufirmad kindlustavad tagalat
Pidades silmas, et lennufirmad müüvad pileteid kuni aastapäevad ette, on mitu lennureiside pakkujat valmistunud Brexiti puhul halvimaks. Briti lennufirma Thomas Cook Airlines uuendas oma kasutustingimusi, lisades firma kontrolli alt väljas olevate force majeure olukordade sekka ka „olukorrad, mis tulenevad poliitilisest ebastabiilsusest“, pidades silmas just kokkuleppeta Brexitit. Ka Ryanair kindlustas oma tagala ning andis teada, et võimaliku kokkuleppeta Brexiti puhul võivad nende lennud Briti saartele peatuda ligi kolmeks nädalaks.
Seejuures ei ole kokkuleppeta Brexit peavalu ainult lennundussektorile, vaid puudutab tugevalt ka kogu turismivaldkonda. Kuniks ei ole vettpidavaid riikidevahelisi kokkuleppeid, võib turistide vool Suurbritanniasse ja sealt välja langeda stagnatsiooni. 2016. aasta statistika näitab, et ligi 70 protsenti Londonit külastavatest turistidest on pärit mõnest Euroopa riigist. Rangem piirikontroll ja võimalik vajadus ID-kaardi asemel passi kasutada muudab keerulisemaks seni vaba liikumisega harjunud eurooplaste reisimise Suurbritanniasse. Ka riigist lähtuv turism saaks suure löögi, arvestades, et 2017. aastal reisisid Suurbritannia elanikud välismaale rohkem kui 72 miljonil korral. Enim külastati Hispaaniat, kus käidi pea 16 miljonil reisil.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.