Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kokkuleppeta Brexit toob taevasse Tuhkatriinulennud

    Kui Suurbritannia parlament jaanuaris Brexiti tingimusi vastu ei võta, võib riigi kokkuleppeta lahkumine Euroopa Liidust kaasa tuua lugematult sekeldusi reisijatele, kirjutab lennuhüvitisettevõtte Skycop juht Marius Stonkus.

    Marius Stonkus.Foto: Skycop
    Veel kaks aastat tagasi sõitsid Suurbritannia tänavatel kahekorruselised punased bussid sõnadega „Me saadame ELile 350 miljonit naela nädalas, paneme selle raha hoopis oma tervishoiusüsteemi!“. Neil sõnadel oli tohutu mõju valijatele, kes otsustasid referendumil, et Suurbritannia peaks Euroopa Liidust lahkuma. Paraku ei teadnud keegi, mida see valik kaasa toob – Euroopa Reformi Keskuse mõttekoja tehtud uuring näitab, et juba praegu kaotab Suurbritannia 440 miljonit naela nädalas Brexiti mõju tõttu riigi majandusele.
    Kuigi riigi elanikud väljendavad oma meelsust tänavatel ning nõuavad uut referendumit või Brexitist sootuks loobumist, on Suurbritannia lahkumine Euroopa Liidust siiski graafikujärgselt planeeritud 2019. aasta 29. märtsiks kell 23 sealse aja järgi ning siiani ei teata, mis täpselt edasi saab. Kui otsuse jõustumiseni on jäänud napp kolm kuud, kõrgub tõsiasi, et Suurbritannia ja Euroopa Liit ei ole ühist otsust saavutanud, tumeda pilvena paljude peade kohal.
    Staatus muutub pärast õhkutõusmist
    Kui kokkuleppeni ei jõuta, saab Suurbritanniast n-ö kolmas riik ning Londonist, Edinburghist või näiteks Manchesterist lahkuvad lennud ei pruugi saada maanduda Euroopa Liidu lennujaamades. Kuigi Euroopa Komisjon võttis vastu varuplaani leppeta Brexiti puhuks, mis lubaks Briti lennufirmadel jätkata ka lahkumisele järgneva aasta jooksul Euroopa riikides ja õhuruumis tegutsemist, on ebaselge, millised oleksid tulemused leppelise Brexiti puhul või kas olukorda reguleerivad Rahvusvaheline Tsiviillennunduse Organisatsiooni põhimõtted. Teoreetiliselt on ka võimalik olukord, et lennuühendus Suurbritanniaga kaob, kui Brexit viiakse läbi kindlate kokkulepeteta.
    Praegu teadaoleva lennugraafiku järgi on Suurbritanniast lahkumas kümme nn Tuhkatriinulendu – lennukit, mis tõusevad õhku mõnest Briti lennujaamast 29. märtsi õhtul, kui Suurbritannia on veel Euroopa Liidu liige ning maanduvad pärast Brexitit. Sellised võimalikud Tuhkatriinulennud valmistavad lennufirmadele praegu parajalt peavalu. Reisijad jõuavad sihtriiki kui kolmanda riigi esindajad, peavad läbima tollikontrolli ning mõnel juhul võib neil vaja minna isegi viisat.
    Lennufirmad kindlustavad tagalat
    Pidades silmas, et lennufirmad müüvad pileteid kuni aastapäevad ette, on mitu lennureiside pakkujat valmistunud Brexiti puhul halvimaks. Briti lennufirma Thomas Cook Airlines uuendas oma kasutustingimusi, lisades firma kontrolli alt väljas olevate force majeure olukordade sekka ka „olukorrad, mis tulenevad poliitilisest ebastabiilsusest“, pidades silmas just kokkuleppeta Brexitit. Ka Ryanair kindlustas oma tagala ning andis teada, et võimaliku kokkuleppeta Brexiti puhul võivad nende lennud Briti saartele peatuda ligi kolmeks nädalaks.
    Seejuures ei ole kokkuleppeta Brexit peavalu ainult lennundussektorile, vaid puudutab tugevalt ka kogu turismivaldkonda. Kuniks ei ole vettpidavaid riikidevahelisi kokkuleppeid, võib turistide vool Suurbritanniasse ja sealt välja langeda stagnatsiooni. 2016. aasta statistika näitab, et ligi 70 protsenti Londonit külastavatest turistidest on pärit mõnest Euroopa riigist. Rangem piirikontroll ja võimalik vajadus ID-kaardi asemel passi kasutada muudab keerulisemaks seni vaba liikumisega harjunud eurooplaste reisimise Suurbritanniasse. Ka riigist lähtuv turism saaks suure löögi, arvestades, et 2017. aastal reisisid Suurbritannia elanikud välismaale rohkem kui 72 miljonil korral. Enim külastati Hispaaniat, kus käidi pea 16 miljonil reisil.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.