• OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,78%6 276,13
  • DOW 300,8%44 838,77
  • Nasdaq 0,93%20 582,85
  • FTSE 1000,51%8 819,33
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,97
  • OMX Baltic0,01%300,04
  • OMX Riga0,11%893,97
  • OMX Tallinn0,00%2 068,71
  • OMX Vilnius0,21%1 204,98
  • S&P 5000,78%6 276,13
  • DOW 300,8%44 838,77
  • Nasdaq 0,93%20 582,85
  • FTSE 1000,51%8 819,33
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,97
  • 10.05.19, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Riigi kohmakas porgandiäri

Samal ajal kui vaieldakse Elroni kahjumi üle, tuleks mõelda hoopis sellele, kuidas reisirongiliiklus vastaks paremini avalikele huvidele.
Äripäeva arvamustoimetuse juht Neeme Korv.
  • Äripäeva arvamustoimetuse juht Neeme Korv.
  • Foto: Liis Treimann
Päev hiljem, kui Elroni kaubamärgi all Eestis reisirongiliiklust korraldava Eesti Liinirongide majandusaasta aruandest loeti välja enam kui 5 miljoni euroni ulatuv kahjum, lükkas riigifirma selle ümber. Rahvasuus porganditeks hüütud uued Stadleri rongid kanti esimesel aastal kasumisse, nüüd amortiseeritakse ühekordne sissemakse aasta-aastalt maha, selgitas ettevõte.
Riik on oma pikaajalistes plaanides pidanud reisirongiliikluse arendamist mitte ainult perspektiivseks, vaid prioriteetseks. Seda kinnitavad näiteks transpordi arengukava aastateks 2014–2020 (dokumendi kaanefotol on Elroni rongid!) ja üleriigiline planeering „Eesti 2030+“. Riiklik toetus tegevuskulude katteks on kasvanud, küündides mullu 22,1 euroni ja moodustas 49 protsenti ettevõtte ärituludest.
Reisirongid on aidanud täita arengukavade eesmärki vähendada Eestis aegruumilisi vahemaid. Kuid ühes asjas pole teod lubatule järele jõudnud. Rahvas sõidab – ja mitte „tasuta“, piletitulu kasvab – kuid uued veeremid on ikka tellimata. Ettevõte ei arene, sest rongid on ületäitunud. Igaüks, kes porgandiga Tallinnast Tartu või Narva suunas sõitnud, teab olukordi, kus rahvas on vaguneis mitmes kihis. Nagu Indias.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Erakondade lubadused moondusid koalitsioonileppes ümmarguseks väljendiks „arendame mugavaid ja kiireid rongiühendusi“. Üks võimalus arenguks oleks ettevõtte vähemalt osaline erastamine.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele