• OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,36%6 348,14
  • DOW 30−0,66%44 337,69
  • Nasdaq −0,16%21 063,52
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,86
  • OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,36%6 348,14
  • DOW 30−0,66%44 337,69
  • Nasdaq −0,16%21 063,52
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,87
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,86
  • 29.09.13, 08:11
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti tomat pole võlusõna

Eesti aiapidajatel ja väiketootjatel on võimalik müüa oma saadusi jaekettidele, kuigi kogused ei ole suured. Sarnane olukord on teistes Euroopa riikides, ühtseid ja kiireid lahendusi ei ole, kirjutab kaupmeeste liidu juht Marika Merilai.
 „Eesti tomat“ pole võlusõna, mis kõik uksed avab. Kindlasti aitaks aga teadmine, kuidas toimib tarneahel, ja suhtumise muutus.
Ükski jaekett ei tõrju kohalike väiketootjate toodangut – kõigile on selge, et siinne tarbija hindab kõrgelt omamaist toidukaupa. Samas ei arvesta kauba liikumise protsess tootjalt poeketini enamasti  kaupmehe äri eripärasid. Kui jaeketis on 50-60 kauplust ja suuremates kaupluses on sortimendis 50-60 000 toodet, siis on kodumaine tomat vaid üks nendest.
Tarneahelas tootjalt tarbijani on kaupa vaja transportida ja hoiustada, kuna väiketootjal endal pole enamasti selleks sobivaid tingimusi; sorteerida, eraldada riknenud kaup, pakkida jne.  Taluõuelt algav ahel on pikk, sisaldab palju kohustuslikke tegevusi ning kõigil neil tegevustel on oma hind. Aiasaadused kaua ei säili ja ka tarbija ei osta viljade valmimise ajal suuri koguseid koju valmis, kui puuduvad hoiustamiseks ruum ja tingimused.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tarnekindluse aitaks kaupmehele tagada talunike ja väiketootjate ühistegevus, mis võimaldaks pakkuda suuremaid kaubakoguseid, luua parema investeerimisvõime aiasaaduste säilitustingimuste parandamiseks, tagaks ühtlasema sortide valiku ning aitaks kaasa nõuetekohaste kauba saatedokumentide lisamisele. Killustatud tootjate hulgaga on kaupmehel keeruline lepinguid teha. Kui osa piimatootjaid on koondunud ühistutesse, et tööstusele piima müüa, siis miks ei võiks sarnast mudelit kasutada ka aiapidajad?
Realiseerimisvõimaluste puudumises ei saa süüdistada vaid jaekette, tootjatel tasub äriplaanid üle vaadata ja omapoolsed võimalused jaekettidele teada anda. Lisaks aitab ka turgudel, laatadel müük ja e-kaubanduse kasutamine.Mitmed suured jaeketid teevad hea meelega koostööd kohalike väiketootjatega, kuid head koostöökogemused ei kajastu enamasti ajakirjandusväljaannete pealkirjades. Tulemuseks on meediapilt, mis nii mõnegi tootja ära kohutab ja selle tulemusena jätab oma toodete pakkumise tegemata.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 17 p 11 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele