Juhan Lang • 31. juuli 2015 • 2 min
Jaga lugu:

Alkoholitootjad noolivad Aafrika vaeseid

Alkoholitootjad loodavad kasvu Aafrika slummidest.  Foto: EPA

Maailma suurim alkoholitootja Diageo püüab Aafikas turuosa suurendada hirmodava alkoholiga, kirjutab Wall Street Journal.

Kõige odavam toode on viski nimega Jebel Gold, mille hind on 10 dollarisenti 30 milliliitri kohta. See on osa suuremast trendist, kus rahvusvahelised alkoholitootjad püüavad oma tegevust laiendada üle kogu Musta Mandri. Sealjuures ei põlata ära ka kõige vaesemaid tarbijaid, kelle jaoks toodetakse alkohol valmis kohapeal ja müüakse maha võileivahinnaga.

Suuremates linnades ja üha enam ka maapiirkondades tulevavad maailma suurimad alkoholifirmad välja tuntud kaubamärkide odavamate versioonidega.

Briti alkoholitootja Diageo teatas neljapäeval, et ettevõtte 30. juunil lõppenud majandusaasta ärikasum langes mullu Põhja-Ameerika, Aasia-Vaikse ookeani piirkonna ning Ladina-Ameerika ja Kariibi mere piirkonna nõrkade müügitulemuste tõttu 0,8%. Seevastu Aafrikas kasvas müük ilma valuutakursside kõikumist ja ülevõtmiste mõju arvestamata 6% võrra.

Nõnda näebki üleilmne alkoholitööstus Aafrikas suurt potentsiaali, sest tegemist on suure ja paljuski veel hõivamata turuga. 2013. aastal tuli Sanford C. Bernstein & Co andmetel vaid 2% kogu tööstuse kasumist Aafrikast ja Lähis-Idast.

Diageo prognooside järgi kasvab kontinendi alkoholiturg ajavahemikus 2013-2017 ligi 45%, 2,39 miljardile dollarile.

Ehkki Aafrikas on ka jõukaid kliente, kes suudavad kalli Lääne alkoholi eest maksta, on globaalsed hiiglased nagu Diageo ja prantslaste Pernod Ricard mõistnud, et Aafrikas tõhusaks konkureerimiseks on vaja püüda turu alumist otsa. Sestap püütakse kliente ka regiooni kõige vaesematest slummidest.

Näiteks müüb Pernod Ricard mõnd oma viskibrändi paljudes Aafrika riikdides hinnaga 4 dollarit pooleliitrise pudeli kohta. Eriline edu saatis ühe ettevõtte Aafrika tippjuhi sõnul toodangut Angolas, kus kümnendeid väldanud kodusõja ajal läks Šoti viski teinekord käiku ka valuuta eest.

Aafrikas on võimalust haistnud ka globaalsed õlletootjad. Müügitulemustelt maailma suuruselt teine pruulija SABMiller hakkas mullu Tansaanias müüma oma viskibrändi ning ettevõttel on ligi 30% suurune osalus Lõuna-Aafrika ettevõttes Distell Group.

Viimase viie aasta jooksul on Diageo Aafrikasse investeerinud enam kui miljard eurot ning uuringufirma Euromonitor Internationali hinnangul on ettevõtte käes ligi 25% mandri legaalsest alkoholiturust ehk ligi kaks korda suurem turuosa kui Lõuna-Aafrikas baseeruval Distellil.

Neile järgneb 6% turuosaga Ricard ning teised sektori suurnimed nagu Brown-Forman, Bacardi ja Rémy Cointreau, peavad igaüks leppima alla 2% turuosaga.

Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt