Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Mida teeb Volkswageni skandaal Saksa majandusega?

    VolkswagenFoto: epa

    Selgub, et juba mitu nädalat Volkswageni ümber keerlev skandaal mõjub Saksa majandusele üksnes pinnavirvendusena, kirjutab Bloomberg.

    Isegi kui Saksa autode välisnõudlus peaks langema 10 protsendi võrra, oleks selle efekt majandusele talutav ning tõenäoliselt ka lühiajaline: riigi SKTd mõjutaks see järgmisel aastal üksnes 0,1 või 0,2 protsendi võrra.
    Kuigi Saksamaa autotööstus on suur, ei domineeri see Saksa majandust. Autotööstus moodustab üksnes 5,7 protsenti sisemajanduse kogutoodangust. 2013. aastal moodustas mootorsõidukite, haagiste ja poolhaagiste tootmine neli protsenti majanduse kogulisandväärtusest. Kogu tööstuse lisandväärtus moodustab umbes 26 protsenti selle kogukäibest.
    Truud sakslased
    Kui analüüsida Volkswageni skandaali lähemalt, võib arvata, et tõenäoliselt mõjutab see rohkem välis- kui sisenõudlust. Välismaalased võivad suure tõenäosusega Saksa autodelt pilgu kõrvale pöörata, seda eriti juhul, kui nende jaoks on oluline omada just diiselmootoriga autot. Teisalt näitavad uuringud, et enamik sakslasi eelistab siiski kodumaise tootja autot, mistõttu saab öelda, et Volkswageni skandaal neid eriti ei mõjuta. Samuti pole sakslaste jaoks probleemiks diiselauto asemel soetada endale bensiinimootoriga auto.
    Statistika järgi on välismaalased suurimad Saksa autode ostjad. 2014. aastal eksportis Saksamaa 76 protsenti kõigist toodetud autodest. Seda arvesse võttes võib väita, et umbes 3,6 protsenti Saksa majandusest on sõltuv autode välisnõudlusest.
    Samuti pole põhjust arvata, et välisnõudlus Saksa autode vastu lihtsalt jäljetult kaob. Ja isegi kui nii, siis mõjutab see kindlasti ka nende ettevõtete käekäiku, kes on autotööstusega tihedalt seotud. Seega võib öelda, et mõju Saksa majandusele pole üksüheselt võetav.
    Tagasihoidlik mõju
    Juhul, kui nõudlus Saksa autode vastu kukub 10 protsendi võrra, mõjutab see Saksamaa majanduse käekäiku umbes 0,4 protsendi ulatuses. See, kui suures ulatuses majandus ka tegelikult seda tunda saab, sõltub otsustest, mille Saksa autotootjad vastu võtavad. Üks võimalus on langetada hindasid ning seega säilitada ka turuosa. Seesugune lahendus tähendaks küll kasuminumbrite vähenemist, ent samas võimaldab jätkata tootmisega endises mahus. Teisalt, kui autotootjad otsustavad tootmist vähendada, mõjutab see majandust küll lühikeses perspektiivis, ent pikas plaanis vaadatuna võib see aga tähendada, et töölised vahetavad ametit ja võivad leida rakendust teistel töökohtadel.
    Kui eelnevaid numbreid silmas pidada ning arvestada, et autotootjad ei reageeri vähenenud välisnõudlusele tootmise vähendamisega, võib see tähendada, et järgmisel aastal väheneb sisemajanduse kogutoodang 0,1 või 0,2 protsendi võrra. Järgmistel aastatel on arvatavasti oodata taastumist.
    Seega võib väita, et Volkswageni skandaali mõju Saksamaa majandusele pole eriti märkimisväärne. Rahvusvaheline Valuutafond on prognoosinud Saksamaa tänavuse aasta majanduskasvuks 1,6 protsenti. 2016. aastaks prognoositakse 1,7 protsendi suurust majanduskasvu.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.