• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 10.10.15, 08:45

Mida teeb Volkswageni skandaal Saksa majandusega?

Selgub, et juba mitu nädalat Volkswageni ümber keerlev skandaal mõjub Saksa majandusele üksnes pinnavirvendusena, kirjutab Bloomberg.
Volkswagen
  • Volkswagen Foto: epa
Isegi kui Saksa autode välisnõudlus peaks langema 10 protsendi võrra, oleks selle efekt majandusele talutav ning tõenäoliselt ka lühiajaline: riigi SKTd mõjutaks see järgmisel aastal üksnes 0,1 või 0,2 protsendi võrra.
Kuigi Saksamaa autotööstus on suur, ei domineeri see Saksa majandust. Autotööstus moodustab üksnes 5,7 protsenti sisemajanduse kogutoodangust. 2013. aastal moodustas mootorsõidukite, haagiste ja poolhaagiste tootmine neli protsenti majanduse kogulisandväärtusest. Kogu tööstuse lisandväärtus moodustab umbes 26 protsenti selle kogukäibest.
Truud sakslased
Kui analüüsida Volkswageni skandaali lähemalt, võib arvata, et tõenäoliselt mõjutab see rohkem välis- kui sisenõudlust. Välismaalased võivad suure tõenäosusega Saksa autodelt pilgu kõrvale pöörata, seda eriti juhul, kui nende jaoks on oluline omada just diiselmootoriga autot. Teisalt näitavad uuringud, et enamik sakslasi eelistab siiski kodumaise tootja autot, mistõttu saab öelda, et Volkswageni skandaal neid eriti ei mõjuta. Samuti pole sakslaste jaoks probleemiks diiselauto asemel soetada endale bensiinimootoriga auto.
Statistika järgi on välismaalased suurimad Saksa autode ostjad. 2014. aastal eksportis Saksamaa 76 protsenti kõigist toodetud autodest. Seda arvesse võttes võib väita, et umbes 3,6 protsenti Saksa majandusest on sõltuv autode välisnõudlusest.
Samuti pole põhjust arvata, et välisnõudlus Saksa autode vastu lihtsalt jäljetult kaob. Ja isegi kui nii, siis mõjutab see kindlasti ka nende ettevõtete käekäiku, kes on autotööstusega tihedalt seotud. Seega võib öelda, et mõju Saksa majandusele pole üksüheselt võetav.
Tagasihoidlik mõju
Juhul, kui nõudlus Saksa autode vastu kukub 10 protsendi võrra, mõjutab see Saksamaa majanduse käekäiku umbes 0,4 protsendi ulatuses. See, kui suures ulatuses majandus ka tegelikult seda tunda saab, sõltub otsustest, mille Saksa autotootjad vastu võtavad. Üks võimalus on langetada hindasid ning seega säilitada ka turuosa. Seesugune lahendus tähendaks küll kasuminumbrite vähenemist, ent samas võimaldab jätkata tootmisega endises mahus. Teisalt, kui autotootjad otsustavad tootmist vähendada, mõjutab see majandust küll lühikeses perspektiivis, ent pikas plaanis vaadatuna võib see aga tähendada, et töölised vahetavad ametit ja võivad leida rakendust teistel töökohtadel.
Kui eelnevaid numbreid silmas pidada ning arvestada, et autotootjad ei reageeri vähenenud välisnõudlusele tootmise vähendamisega, võib see tähendada, et järgmisel aastal väheneb sisemajanduse kogutoodang 0,1 või 0,2 protsendi võrra. Järgmistel aastatel on arvatavasti oodata taastumist.
Seega võib väita, et Volkswageni skandaali mõju Saksamaa majandusele pole eriti märkimisväärne. Rahvusvaheline Valuutafond on prognoosinud Saksamaa tänavuse aasta majanduskasvuks 1,6 protsenti. 2016. aastaks prognoositakse 1,7 protsendi suurust majanduskasvu.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.07.24, 12:25
30 aastat zombi-majandust: Jaapani valuutakriis kogub hoogu
Jeeni kurss kukkus dollarisse värske, 38 aasta madalaima tasemeni. Viimati kauples jeen nii nõrgal tasemel 1986. aastal. Riigis on alanud valuutakriis, mis on just praegu hoogu kogumas ning paneb valitsuse ja keskpanga väga raskete otsuste ette.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele